Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1206 ggr
Carrolinline
2016-12-16 11:34

Avmaska valp

Jag har hört att man måste avmaska senast en vecka innan man ska ta 12 veckors sprutan, stämmer detta? Har glömt avmaska tänkte göra det idag men han ska in och få vaccin nästa onsdag. Tänkte bara kolla om nån vet, är detta bara rykten kanske att man måste avmaska senast en vecka innan vaccin?

Annons:
VildaVittra
2016-12-16 11:43
#1

Parasiter påverkar immunförsvaret och kan göra att vaccinet inte tar ordentligt. Jag skulle boka om vaccinationen så avmaskningsmedlet hinner göra sin verkan ordentligt alternativt ringa veterinären och fråga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2016-12-16 11:56
#2

Delade meningar kring det.
Vissa säger en vecka innan, vissa säger någon dag/dagar, vissa säger att det inte behövs alls

Jag har kört både att inte göra det samt någon dag innan.
Men ingen hund har haft mask, så vaccinet har tagit bra ändå

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carrolinline
2016-12-16 14:03
#3

Okej tack för svaren , tror jag ringer veterinären och frågar för säkerhets skull.

AnneN
2016-12-16 16:16
#4

Fråga veterinären för att vara säker, kan ev bero på vilket avmaskningsmedel du använder också… Skulle det vara så att det behöver gå en längre tid mellan så hade jag valt att vaccinera nu och vänta med avmaskningen om du inte misstänker att valpen har mask.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

VildaVittra
2016-12-16 16:45
#5

#4 "…så hade jag valt att vaccinera nu och vänta med avmaskningen …"

Fast det är ju maskangreppen som gör att immunförsvaret är upptaget på annat håll och att vaccinet inte tar ordentligt. 
Jag har sett på en katt hur påverkade de faktiskt blir av maskangrepp. En av mina kissar fick en böld av en fästing och den läkte inte ut förrän jag avmaskat honom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Carrolinline
2016-12-16 18:57
#6

Veterinären sa att jag skulle vänta med avmaskning till en vecka efter Vaccination :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: