Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1589 ggr
[Gift]
2016-10-03 19:34

En liten fråga om parning

Jag har fått höra att en hanhund måste vila 8 timmar mellan parningarna.

Vissa veterinärer säger 4 timmar och andra säger 8-10 timmar.

Nu syftar jag på om en hane parar olika tikar.

Annons:
[Forest]
2016-10-18 12:04
#1

Kennel.ifokus kanske kan ge dig svaret på detta, jag äger ingen avelshane och kan inte svara på denna fråga. Men säger dom flesta 8-10 h skulle jag mer tro dom har rätt än vila 4 h. Jag känner två uppfödare som inte låter sin hane träffa flera tikar under en dag utan låter hanen vila eftersom det blir lite mycket att uppvakta flera tikar.

[Gift]
2016-10-19 20:49
#2

Nu ska vi få hit en erfaren tik som har parats innan och en ny tik eller hur man ska säga. Enligt Veterinären som jag snackade med så sa hon att en hane som är ny tar oftast en erfaren tik och den tiken som är ny är inte så intressant om hon inte släpper till.

Skulle han nu då ändå två båda tikarna så enligt veterinären så kanske han "prickar" båda. Nu är de min mammas hundar och henne nya avels tik släpper uppenbart inte till för vem som haha. Och den andra tiken som är alfa i flocken av hundarna. Hon tar första och sist typ haha. Hon är så villig. Hon påminner om "betal flickorna på gatan" eller hur man ska säga de. 

Så vi får väl se. Dom är jo här hela dagen så dom hinner vila. Min hane är en frågare. Han har jo inte fått ha de roligt innan. Sen tror jag att han själv löser de utan att man ska behöva sära på dom. Om dom är med oss i rummen vi är i så har man möjlighet att lägga som i samma rum men på olika platser.

Han har träffat löptikar men så har han bara lekt med dom och sen velat gå och lägga sig.

[Forest]
2016-10-20 09:54
#3

2 Har du erfarenheter om parning? För jag skulle inte åka och para någon tik om inte ägaren har den erfarenheten det kan gå mycket fel 😐

[Gift]
2016-10-20 19:29
#4

#3

Både jag om min mamma har erfarenhet av de. Detta är dock första gången som jag tar min egna hund till avel. Men annars har jag varit med och parat tex fodervärds hundar. Jag har erfarenhet av att para hundar och att få Valpar på tikar. 

Anledningen till frågan är för att man hör olika saker och jag är EMOT att behöver stänga in hundarna på olika håll bara för att. Ne dom kan ligga i samma rum som vi är i utan att dom ska hålla på.

Har varit med på parningar där hundarna har lagt sig och sovit en stund innan dom har varit på de igen. Den bästa parningen är de naturliga. Alltså att dom får sköta de själv. De finns dom som ska hjälpa hanen "klättra" och komma åt. De är i mina ögon att stöda tyvärr. 

Skulle inte para utan att ha kunskap om de. Då de inte är snällt mot djuren att vara "pröva på" för sin egna skull

[Forest]
2016-10-21 10:27
#5

Är detta en blandras? Såg att du har en blandrashane på papillon-pudel+ någon mer ras, vilka hälsotester har du gjort? 

Bra att du vart med förut om parning.

[Forest]
2016-10-21 11:37
#6

Blir mer funderasam hur han skulle vara bra avelsmatrial när du för en 1 månad sen fundera starkt på kastrera honom. 🤔

Annons:
[Gift]
2016-10-21 12:04
#7

Hans eventuella kastrering har inget psykologiskt grund eller fel beteende.

Utan De har varit en fundering sen jag sa att jag skulle ha hanhund och inte tik längre. 

Fundera kan man alltid göra :)
Sen fram för allt för att se hur folk reagerar om man vill kastrera en intill "perfekt" hund utan några beteende problem eller psykologiska problem.

Idag är kastrering jätte vanligt och många eller större del gör de för att tex hunden blir besvärlig under löp eller att dom är hanilskna mm. 

När vi bodde i de området vi var i för 1 månad sen var de ett högt antal tikar och mindre antal hanar. Vilket leder oftast till att hanarna bråkar om området och tikarna. Samt att när en store grupp tikar börja löpa samtidigt kan de bli påfrestande homonelt(hur de nu stavas) och de kan då leda till att dom inte äter. När de hade gått ca 2 dagar så fick han tillbaka sin "stora" aptit. Vid  tillfället alla började löpa så hade han aptit men åt inte hela dags zoonen. Utan åt lite och inte så ofta. 

Skulle de hållt i sig länge så hade de inte varit läge att vänta med veterinären. Men då de har släppt och att han leker med löptikar utan att påvisa något så säger även veterinären att han inte är en kastrerings kandidat pga defekta orsaker. 

Skulle en veterinären eller en beteende hundmänniska. Så som MH-test har jag gjort och dom hittar inget fel på han.

Har även tagit han till en hundpsykolog som jag gick med mig tik till. Hen ser ingen anledning till att han inte ska kunna vara en avels hund.

Jag använder inte en hund som har avvikande beteende eller inte är godkänd av veterinär mm. Då för mig är de viktigt att min hund är godkänd som avels kandidat än att han ska få avkommor och hans gener ska gå vidare.

Bara för att jag gillar min hund eller anser att han är lämplig betyder inte att han är de i grunden. Därför är jag noga. Idag är de många oseriösa som para sina hundar. Oavsett renras eller blandras då för mig är de inte de "sista ordet" utan de är hundens fysiska och psykiska hälsa som väger mer.

Om du har en hund som är ostabil, nervös med mera. Så är de inte avels vänlig enligt mig. Oavsett om den är 5 stjärnig renras med champion i släkten mm. Bara för hundens morfar tex var champion betyder inte de att hunden är avels kandidat.

Därför är jag noga. Samt att man ska inte avla på en ras/blandras som inte själv kan tänka sig köpa eller en valp från föräldrarna. 

Där av vill jag kolla upp saker och ting noga innan jag verkställer en tanke på att använda han som avel.

Persifone
2016-10-22 00:27
#8

TS Varför har du två stycken olika inlogg? Förut skrev du under namnet [Anata].

Du borde inte låta din hund gå i avel förrän du läst på om vad avel och genetik handlar om.

Tycker det här blogginlägget som du skrivit visar hur oinsatt du är i avel:

http://nouw.com/belliszz/varfor-blandras-hund-27242982

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Gift]
2016-10-22 12:01
#9

#8

Så bara för att jag förebrar blandras hundar betyder de att jag inte ska avla? Om jag gör valet att ta en kull på han. Där han även har gott genom veterinär undersökning MH-tester mm. 

Jag har ingen anledning att försvara mitt tänk. Till skillnad från andra så kollar jag upp min hund väldigt noga och ser att han är en lämplig hund. 

Sen har du själv rashund och av en spets modell. Där finns de flera uppfödare som avlar på ostabila hundar fast dom är renras. Där flera uppfödare avlar för att hunden har en topp hund på utställning med mera. Men hundens psykiska bit inte håller för att avla på. 

Till grov skillnad från andra så para jag han med hundar som jag känner och håller samma avels krav som han gör. Jag blandar inte in nya raser utan kör på raser som finns i hunden. Så blandar inte in något nytt. Som nu tex min mammas hund. De är hundar som är stabila och har genom gått samma undersökningar som han. Där båda två har klarat av de. 
Jag ställer nog högre kvar på min blandras hund än vad många gör på renras avel.

Jag skulle ALDRIG avla på en hund som passar bra för mig men inte är en bra kandidat. 

BTW Hoppas ni hittade din mammas hund. Läste din efter lyssning. Hoppas den inte hade blivit skada eller så.

Persifone
2016-10-22 12:45
#10

#9 Så vart har din hane gjort MH? Intressant då endast hundar som är registrerade i SKK får delta på dessa prov (Källa).

Och vilka undersökningar är gjorde på honom och tilltänkta avelstikar?

En anledning till att jag inte tror på att du vet vad avel innebär är att du i början av året ville avla på din blandrastik (finns att läsa HÄR).  Sedan avlivade du henne kort därefter pga grava höftledsfel om jag inte missminner mig? Du hade även problem med hennes temperament, av det som finns att läsa här på HiF.

Vad modigt av dig att ta bort ditt blogginlägg. 

Tack för omtanken, hon hittades välbehållen.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Gift]
2016-10-22 14:09
#11

#10

Mitt blogg inlägg vad jag vet är inte borttaget men om de är de så ska jag kolla upp de omgående. Tack för att du sa de.

Var hans MH-test är gjort har jag fått privat alltså jag har ringt en som har tillstånd att göra MH-test och åkt till personen. Så den är inte gjort via SKK eller SBK. Veterinären är bland annat Patella och ögonlysning. Samt blodprovet för att se att han inte bär på dolda sjukdomar. 

Jag tror nog många vill ha en valp efter en hund som är perfekt i sina egna ögon. Men då hon blev attackerad redan som 2 åring så sa vi att hon inte skulle avlas på då jag så att de blev tydliga förändringar i henne. Men så klart hade även jag önskan om att ta kull på henne. Men då hon inte i mina ögon var helt hundra plus att hon inte släppte till. Så var de en tanke som aldrig skulle bli uppfylld. Även om hon hade varit en bra avels hund skulle jag inte göra de. Då vi inte visste exakta raser på henne fören senare och en hund som hon blev 5,5 år anser jag inte ska få Valpar så sent för första gången.
Hade hon varit en bra avels hund när hon var 3 år så kanske men ändå Nej då jag inte kunde säga vad de varför raser i henne då och att hon hade blivit attackerad vilket blev psykiska ändringar. 
Så oavsett vad jag hade önskar mitt i botten av mitt hjärta var hon inte en hund att avla på. Jag fick många förfrågningar på henne om att para henne med fina hanar men varje gång sa jag nej. Just för att hon inte var i mina ögon lämplig.

Nu i efter hand där höfterna lede till avlivning. Är man jo tyvärr extremt glad att jag inte lät en önskan styra. Och avlade på henne.

Vist är jag förvånad och paff att röntgen inte kunde på visa något när vi röntgade henne.
Detta leder oxå till att jag är nog om jag nu kommer para han. Han har gjort MH-test och ögonlysning patella samt då vanlig undersökning där jag har bett om att känna över höfterna ordentligt och röntga om de skulle vara de minsta avvikande. 

Om de minsta avvikande så kommer jag inte para han även om de skulle komma om 6 månader så kommer jag inte para om med han eller hur man ska förklara de. för att lättast ska förstå.

Han kommer så klart undersökas innan varje tilltänkt parning just för att se om där är avvikelser. Eller om jag själv upptäcker något med så blir de så klart att jag kommer kolla upp de.

Då jag vet om att många para för att dom vill och tänker inte på hur de blir i efterhand och vissa avlar rent av för pengarna så är jag noga med att han ska vara lämplig.

Där är flera blandras hundar som blir avlade på eller kommer från en oseriös avel. Där man har avlat på hundar som är nervösa och osäkra. Tyvärr finns de på rashundarna med :( 

Tiken är är Papillon/shih Tzu och min hane är Papillon/shih Tzu med 12,5% dvärg pudel i sig.

OM dom para sig kommer Papillon vara överhängande och Shih Tzu kommer så vara med en hög procent. Dvärg Pudeln är nere på 6,25% och är en store del borta.

Tiken har haft Valpar innan och är en omföderska. Hennes Valpar har bra mentalitet och är friska. Så där ser man hur valparna blir efter henne. 

Både tiken och min hane är lugna hundar som gillar att använda näsan för bra godis haha. Dom gillar att leka men är inte högenergi. Ingen av dom är skäliga hundar eller ens osäkra. Vist alla hundar gillar inte nya saker tex åka hit men efter en gång eller två gånger är de ingen fara. Eller visa hundar gillar inte att åka bil. 

Ingen av tiken eller hanen har sjukdomar eller kommer från sjuka föräldrar. Utan föräldrarna är friska hundar. Min hanes pappas sida är renrasig Papillon. På hans mammas sida är mammas pappa renrasiga och på ett led till då alltså hans mammas föräldrar är renrasiga. Så blandrasen på hans sida är hans mamma och hennes mamma.

På tikens sida är de tikens mamma Shih Tzu parad med Shih Tzu och hennes pappa är Papillon. Som hon är första ledet blandras där mellan Shih Tzu och Papillon.

Min hane är långhårig och tiken är "semi" långhårig. Osäker på om de är semi hos hundar men är semi hos katter.Har hört Semi inom hundvärlden med.  Hon är korthårig på lång päls på ögonen och svansen. Tikens mamma har oxå de så.

Så de finns renrasiga hundar i deras linjer och stamtavla med. 

Anledning till att jag väljer att avla med min mammas hund är för att jag vet var dom kommer ifrån. Jag vet om att dom gör grundliga undersökningar och min mamma avlar inte på en ostabil hund. Detta är hundar som jag har träffat och känner. Samt då att tiken har haft Valpar sen innan och jag vet hur valparna har blivit.

Hennes 3 åriga tik som inte har parats på. Vet vi inte ens om hon är en tik som släpper till. Hon ställde upp sig för en hane men han vill inte. Så ja man vet jo inte. Då var hon yngre oxå. Där av så säger vi inte hundar att vi planera på henne. För vi vet inte.

Samma med en Pudel tik som var hos oss för någon vecka sen. Hon var inte i höglöp och han vägrade bestiga henne fast hon ställde upp. 

Så man får jo först och främst se hur de går. En jag känner som håller på med avel på renrasiga hundar. Hon har varit med om många gånger att dom har släppt ihop två hundar för parning men inget händer. Sen bytar dom tik eller hane och då händer de. Så de är svårt att säga till hundra. Många tror att en hanhund sätter på allt dom säger ja. Men nja riktigt så hade de inte varit iaf inte på dom jag har varit med om. 

Bara för att vi planerar de så betyder de inte att de händer haha. Men båda hundarna är iaf undersökta och gjort Mh-test vilket för mig säger en hel del om hundar.

Persifone Jätte bra att du fråga mig. Får jag som har hunden är inte så vanligt att folk frågar den som har hanhunden. Utan frågorna brukar bara gå till dom som har tiken. Så är glad att du frågar. Som du då sen tidigare vet om du har läst inlägg och bloggen har jag dyslexi så att formulerar mig är kanske inte så lätt därför använder jag ord som jag kan formulerar mig rätt med fast en del anser att man inte formulerar sig rätt. Ja du vet.

Skönt att höra att hunden som rymde kom tillbaka hel. Har du skaffat en ny keeshond valp? Minst på spårvagnen hade du en valp/unghund och en äldre tik med dig.

[Gift]
2016-10-22 14:25
#12

#10

Angående blogg inlägget så finns de uppenbart inte kvar :/ Men vet vilket du menar. Har även bloggen på mobilen och har ibland hamnat in på blogg appen när jag har haft den i fickan. Har även hänt att tösa har raderat bild, telefon nummer. Så kan vara så att hon har råkat radera de med.

Ska se om jag kan hitta och kanske kan återställa de. Annars får jag väl skriva ett nytt haha.

Men ja de stod där att jag gillar blandras hundar för man inte vet hur dom kommer se ut eller vad man får. De finns ingen rasstandar eller så på dom. Men dom kräver oxå mer jobb just för att man inte riktigt vet vad man får eller hur psyket är på dom. Speciellt hundar men många raser i sig så kan raserna slå mot varandra.

Nu har jag haft blandras hundar med 2 eller 3 raser i sig. Inte flera raser än så. Kan tänka mig att en sjuvägskorsning kan vara mer jobb om de är arbetsraser i hunden.

Som nu på min hane. Han och en till vad jag vet har fått stående öron resten liggande. De är i från papillonen. Men han är den ända som är gul/gyllen när han är nerklippt och är mörkar nästa brun när pälsen är lång :/ 
Så de är roligt att se att någon stans i leder finns de nog redan. Därför är de roligt att se hur varje blandras hund ser ut för man kan inte säga till hundra att så kommer dom se ut.

En blandras hund kan ha många nackdelar med sig oxå. Men jag personligen gillar de där "udda" de man inte kan förutse till 100% men när de kommer till psyket så gillar jag inte att man mixtrar till höger och vänster oavsett renras eller blandras.

För de kan sluta väldigt illa på båda två fronterna tyvärr. 

Ny har jag uppenbart lyckats fått tag på hundar med bra psyke i grunden. Tyvärr ändrades min tik kraftigt efter flera attacker av lösa hundar :( innan dessa hände så var hon underbar i psyket brydde sig inte. Men efter de blev hon revall inom tex hundmöte, nya hundar ville hon gärna vara stor och stödig mot. Men när hon var i en hundrastgård lös så var hon jo inte kopplad och där kunde hon gå undan. I koppel skällde hon morrade gick på bakbenen mm. 

Men ALDRIG bråkade hon. Ja hon blev biten och påflugen av en gatohund. Men de var oxå hon som hängde i käkarna på den hunden. När den tiken släppte vände hon sig inte om och hög eller så. Utan försökte kommer där ifrån. Men ägaren till gatohunden sket i vad som hände för hennes hund hade jo övertaget. Så att hinder en hund som vill hugga en hund. Hindra den hunden från att komma åt en hund som gör allt för att komma undan. De är inte lätt.

Tror att jag skrev här nu de som jag skrev där utom att här skrev jag svaren till några av mina punkter till varför jag gillar blandras hundar.

Persifone
2016-10-22 20:19
#13

Så vad tänker du att syftet är med de parningar som är planerade?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
[Gift]
2016-10-22 21:16
#14

#13

Som är de nu med denna parning så är de för att använda dom egenskaper som hundarna ha.

Då båda är lugna individer och stabila. Som de är nu har min mamma efterfrågning av äldre personer såna som har gått i pension och vill ha en hund som inte är högenergi.

Hela min hanes kull är lugn och stabil. Han är väldigt lugn i alla lägen och mer en hund "Jaha hände de nu. Okej!" Tiken är lika dan. 

Dom andra valparna som hon har fått är med en hane som älskar leka och lite hög i energin.

Så vårt mål är att få Valpar man jämn egenskaper av föräldrar och så klart kan ha den här aktiva sidan men som inte är så framträdande. 

Där planerar vi en kull nu så får vi se om dom två kan skapa en bra så kallad "Pensionärs kull" haha. 

Då vi både känner seriösa valpköpare både någon ny och en som redan har valp för tikens tidigare kullar. Som gärna vill ha en valp efter min hane och då så klart tiken.

Nu är detta personer som vi känner som vet om att han inte är parad sen innan och där av kan vi inte svära på 100 hur valparna blir. 

Där har vi sagt att vi ser OM dom vill para sig och så följer vi kullen och ser hur dom blir när dom har lämnar valp stadiet. 

Är dom som vi hoppas och både min hane och mammas tik är friska och så klart allt går bra mm. Så får vi se om vi tar en kull igen.

Jag planerar bara denna eventuella parning. Sen får vi se längre fram. Som sagt han har ingen kull efter sig så vi har jo ingen tidigare kull att jämföra med. Där av anser jag att de är viktigt och kolla hur kullen blir innan man säger att man para igen.

Samma som med tiken som inte har fått Valpar. Där kan vi inte säga hur kullen blir om nu ska ta på dom två. Den tiken och oxå undersök mm. Där av min fråga om hur länge en hane behöver vila.

Vissa parningar jag har varit med på har en hane parat 4 tikar på 8 timmar.  En annan har de varit en hane som har parat 2 tikar på 6 timmar. 

Jag ville därför kolla om vad som andra säger. Vad andra tycker är bäst. Att höra olika från olika veterinärer blir så klart lite oroligt. När man inte kan få ett rakt svar så vill man gärna kolla upp de mer.

Tack igen för att du frågar :D Blir jätte glad för de och försöker förklara så gott jag kan!

[Forest]
2016-10-23 18:57
#15

9 Jag träffar ganska många olika uppfödare som har mycket höga krav och väljer bort hanhundar som inte fixar livet på kennel där dom lever med löptikar och att det kommer andra tikar till annan hane för parning. Jag anser som minimum krav för vara minimal seriös blandras avel så gör man dom rastypiska tester som de raser hunden bör kräver. Ögonlysning,patella samt utställd på blandrasutställning för fått något annat än "kompis omdöme".

[Gift]
2016-10-23 20:57
#16

#15

Att bekant tycker att han är fin tex. Kan vara för att göra en glad. 

När någon ny människa så klart blir man asglad. Speciellt när man inte känner personen.

Blandras utställning ställer jag inte på av personliga anledningar. Hade jag inte haft hinder och de hade funnits här jag bor så hade jag åkt på varje haha :D Men tyvärr.

[121349569785]
2016-10-23 21:41
#17

Är en djurägare som parar sina 2 kaniner efter att endast ha haft dom i inte ens månad seriös? Och först påstår att kaninhonan är så trygg, men efter ett tag kommer det fram att hon har bitits och allmänt stressig, både under sin dräktighet och efter?

[Forest]
2016-10-24 10:38
#18

16. Själv anser jag inte att folk man möter kan avgöra att en hund är så fin att den duger som avelshund. Du har ännu inte svarat på hälsotester.

8 den sidan funkar inte tyvärr

Persifone
2016-10-24 17:52
#19

#18 nä, blogginlägget har mystiskt nog försvunnit efter att jag länkade till det här…

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

blommigaskor
2016-10-25 10:27
#20

#19 märkt att det tydligen är ganska vanligt att den här personen raderar och byter identitet när det inte passar.

Annons:
Persifone
2016-10-25 11:05
#21

#20 Det tror jag du har rätt i, det var därför jag högre upp i tråden skrev ut hennes tidigare användarnamn.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Upp till toppen
Annons: