Annons:
Etikettallmänt
Läst 1810 ggr
Emutt
9/19/16, 6:07 AM

Tandsten

När börja hundarna få tandsten? Och vad rekommenderas man göra mot det?

Annons:
Åsa S
9/19/16, 7:56 AM
#1

Det beror ofta på ras och foder + vilka arvsanlag de har. Det finns ingen ålder då de får tandsten. Vi har haft hundar i min familj som inte haft tandsten trots hög ålder och nu har mina föräldrar spaniels och de har haft tandsten redan som unga.

Skillnaden: de 2 första som aldrig hade tandsten var blandraser och åt ungefär samma mat som vi gjorde (de ville aldrig äta hundmaten)  + de fick ofta riktiga ben att gnaga på. + Det var stora hundar över 50kg.

De nuvarande hundarna med tandsten är renrasiga och får i stort sett bara köpt hundmat och köpt hundgodis för enkelhetens skull (mina föräldrar är lite äldre nu). Det är mindre hundar.

Men troligtvis finns det väldigt många saker som spelar in, och mycket lär vara ärftligt så är det ju för oss människor, det finns många bland oss som kan göra allt rätt, borstar tänderna noga, äter rätt, använder tandtråd mm. och ändå får hål och tandsten och andra slarvar och får ändå inga problem med sånt som tandsten.

Emutt
9/19/16, 12:26 PM
#2

#1 Får hundarna lättare tandsten av köpt hundmat? Varför? Hur vet jag om hunden har tandsten? Det är en liten blandras.

IngaTrnqvist
9/19/16, 3:43 PM
#3

#2 Jag upplever att min hund fick mer tandsten när han åt torrfoder än nu när han äter BARF (rått kött och ben), men han får fortfarande lite på de "canin"-tänderna (hörntänderna), som jag tar bort med skrapa. Tandsten syns som gula/gulbruna beläggningar på tänderna.

[Forest]
9/21/16, 10:48 AM
#4

Det är olika när dom börjar få tandsten. Men har men en hund som lättare får tandsten så ser man det redan vid 1 års ålder. Jag rek att man tar bort tandstenen hos veterinären. För att förebygga tandsten är det borsta tänderna på hunden, då kan man även ha tandkräm som passar hundar/katter finns flera sorter.

Hiro
9/21/16, 11:10 PM
#5

Min labbe har liten tendens till tandsten. Jag skrapade lite sten på henne förra vintern (då 2 år gammal) och gnuggade hennes tänder med en gasbinda med lite vatten varje kväll i ca en månad. Efter dess har jag inte gjort någonting och hon har heller inte fått någon mer tandsten, om det börjar bildas ska jag bara börja gnugga igen för det märkets skillnad på hennes tänder bara 2-3 dagar efter jag började gnugga sist :)

Upp till toppen
Annons: