Annons:
Etikettallmänt
Läst 1781 ggr
Lillamy80
9/3/16, 11:55 AM

Vad kan min hund vara för blandning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej

Jag är helt ny här o hoppas jag hamnat i rätt del av forumet!

Efter att vi fick hem en liten valp så har vi googlat ihjäl oss för att lista ut vad det är för en liten gullfia vi har. Bifogar tre bilder, den sista visar den som originalköparen nappade på då han köpte henne. Vi tog henne bara ett par dagar efter honom och vi har inga misstankar mot honom.

Vi har försökt kontakta säljaren/uppfödaren men har tappat hoppet om att få svar. Efter vad vi sökt kring säljaren så säljer hen amstaffhundar vanligtvis och verkar seriös i det. Valpen vi har utges för att vara valp efter mamma Golden och pappa Schäfer/Labrador.  Det kan bara inte stämma! Föräldrarna till valparna fanns inte på plats vid köpet.

Lilla Stella vägde 2,2 kg när vi fick henne 8 v gammal, idag 16 veckor väger hon knappt 5 kg. Hon var från start i princip rumsren och förstod kommande.

Vi upplever henne mycket social, snabb som tusan, stark, nyfiken, "vaktig", och smart. 

Ibland står hennes öron rakt upp och då ser hon verkligen ut som en minischäfer, men när hon är ute o småspringer i koppel ser hon ut som en hare ovanifrån med sina bakåtstrukna öron.

Har fler bilder om någon vore behjälpt av det…

Vore så snällt o roligt om någon ville grunna lite med oss! Igår kikade jag på dvärgpinscher och finner många likheter!

Annons:
AnneN
9/4/16, 11:00 AM
#1

Med tanke på de korta benen och den långa kroppen så skulle jag gissa att det är antingen tax eller jack russell terrier i henne iallafall.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lillamy80
9/4/16, 7:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

Å tack för respons! Jo så ettrig som hon är så tänker jag också terrier. På den där bilden är hon längre än hon är i verkligheten. Infogar tre till. Glömde förresten att hon gräver som en toka! 

Förresten menar jag inte att originalsäljaren är seriös med sina amstaff heller, men fick iaf uppfattningen att hon var mer insatt o engagerad i den försäljningen av hennes fb att döma. Vår lilla Stella hade två syskon i Malmö där hon hämtades. Vore ju intressant att veta vart de tagit vägen o hur de ser ut…

Igår kikade jag på Hundrondellen där det fanns uppgifter ang DNA test. Har mailat o efterfrågat ett kit. Vore superspännande att få svart på vitt.

Shirokaze
9/4/16, 8:15 PM
#3

Kroppsformen och grävandet får mig direkt att tänka att det kan vara tax i hunden. Min kompis har en 12-årig helsvart taxblandis (tax och breton) och hunden ser i princip ut som en långhårig tax men är tydligt högre än en renrasig. Har tyvärr ingen bild att visa.

Testa kolla mellan hennes tassar om det finns sån där "mellanhud" där (webbed feet på engelska), taxar har nämligen det just för att kunna gräva effektivt, vad jag vet. Nu är jag verkligen ingen expert eller något men bara en idé som kan hjälpa med att komma på vad det är för raser i vovven!

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

Lillamy80
9/4/16, 9:30 PM
#4

Hon gillade inte alls tassinspektionen!😃 Nej, där finns ingen mellanhud. Googlade bilder, men nej så ser det inte ut.

Såg nån bild på schäfer/jack russel och det liknade henne också…Gräver inte schäfrar?

jenmjao
9/6/16, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Svårt att säga, Jätte svårt att säga. Kan säga att hon påminner lite om min schäfer labrador, Dock har schäfrar mer "häng"/bull läppar än vad din hund ser ut att ha, Så det skulle kunna vara precis vad som helst. Väldigt lik min schäfer/labrador när hon sover iaf. 
Min mammas granne hade en drever/bordercollie/tax korsning och jag kan säga att den hunden såg inte ut som någon av dom raserna, inte det minsta lilla. Hon var en mellanstor hund, ganska rund, såg ut som en jakthund men ändå inte, inge tecken på bordercollie/tax, Drever kunde man kanske acceptera att hon hade i sig.
Många hundar gräver dock, tror inte man kan gissa sig till ras för att en hund gräver. 
Säg till så kan jag visa bilder på min schäfer/labrador om du vill se hur en sådan korsning ser ut/kan se ut. 
Gissar dock att det är en jackrussel/schäfer, Kanske amstaff, vinthund? SÅÅÅ svårt otroligt söt är hon iaf!

Lillamy80
9/8/16, 11:56 AM
#6

Åh så stolt man blir när nån tycker lilla gullet är söt!

Annons:
Lillamy80
9/8/16, 12:06 PM
#7

Det gick iväg snabbt det där…

Jo på det stora hela påminner din gullvovve om Stella! Hon hade rundare nos innan.

Tack för ytterligare respons! Hmm, jo det var ju just labbe/schäfer samt golden som  säljaren sa att det var. Mamman golden , pappan schäfer/ Labbe.

Hon är alltså 16 veckor nu och tror inte hon väger mer än 5 kg. Det är ju stora raser vi pratar om och då känns det orimligt…

Hon har väldigt mycket lös hud som om hon skulle kunna fylla upp den mer om hon skulle växa.  Vid 8 veckor vägde hon 2,1 kg och då har hon alltså drygt fördubblat vikten nu, men hon varken var eller är ju i närheten av var hon borde vara om rasen "stämde".

Det blir kul att se vad det blir i slutänden. Och vad dna testet visar! Men som du har jag alltså snuddat vid Jack Russel/Schäfer.

RoxannaS
9/17/16, 11:44 AM
#8

Tycker nästan de ser ut att kunna vara amtaff/pincher i eller någon sådan ras. Vinthund kanske? 🤔

Otroligt söt i alla fall 😍


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Upp till toppen
Annons: