Annons:
Etiketthundmat
Läst 2035 ggr
[Belliszz]
2016-08-08 12:55

Varför är många emot?

Varför är så många emot pedigree hundfoder?
E de bara för att de är "lågpris" foder och många anser att en hund ska ha dyr hundmat. Eller varför?

Alla min tidigare hundar har ätit pedigree hundfoder. Och alla har mått bra. Inte fått problem så som rinnande ögon eller bajsa mer eller lösaktigt mm.

Funderar på att vår nya hund ska oxå äta pedigree hundfoder. 

Men så fort man har nämnt de har många fräst som katter och andra han varit posetiva och framåt

Annons:
Honestyisdead
2016-08-08 13:05
#1

Det beror så klart på innehållet.  Det är inget bra innehåll. Det handlar inte om priset.

AnneN
2016-08-08 13:09
#2

Antagligen för att det är ett foder med mer spannmål än animaliska ingredienser och jag personligen gillar inte heller att de inte skriver ut mer specifikt innehållet utan skriver biprodukter, men inte mer exakt vilka biprodukter och från vad. Men så länge hunden mår bra så är det ju det viktigaste.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Belliszz]
2016-08-08 13:15
#3

#1

Om man hittar ett foder som har alla bra sakerna men man har dålig erfarenhet av fodret från tidigare hund. Ska man då gå på fodret eller vad som är bra för den nya individen?

Alla sa att ett foder skulle vara så bra för min tik. Och jag snackar med tillvärkaren som har 30 år i ryggen mm. Hon lovade de bästa och allt var jätte bra mm. Ändå fick vi stora problem så som magen bråkade så som lös hela tiden, magknip, otroligt gassig i magen mm. Henne klåda kom tillbaka. 

Ja har testat andra foder som RC, Hilts, Magnussons med flera. 

Och när jag tänker tillbaka så har alla hundarna varit bra på pedigree och inte haft problem

Honestyisdead
2016-08-08 13:36
#4

Du gör så klart som du vill. Enligt mig är det ett skitfoder som jag aldrig skulle ge. Vill jag ge torrfoder så ska det innehålla kött och inte spannmål. Eftersom det är det hundar behöver.

Och visst fick båda dina hundar avlivas pga sjukdom? Hur vet du att det fodret hela deras liv inte påverkade livslängden?

[Belliszz]
2016-08-08 13:41
#5

#4
Tikens höfter la av. Vet i söron hur de ska kunna ha på verkats av maten. Då jag inte har träffat hennes föräldrar vet jag jo inte vad hon hade få bakgrund. De kan har varit föräldrar med höft sjukdomar eller liknande. Vinthunden hade problem redan sen tidigare.

Så vet inte hur deras orsak till att jag tog beslutet att låta dom somna in ist för att utsätta dom för mer lidande. Har något med maten att göra.

[Belliszz]
2016-08-08 13:43
#6

Ska man hela tiden gå med tanken " O nej de är skit mat min hund kommer kunna dö för detta!" Asså snacka om att oroa sig för mycket om allt dom äter gör mm. Ska vi se de så då Hera så blev hennes problem tydligare efter hon fick av de "bra" fodret. Efter de gick de utför för henne

Annons:
Honestyisdead
2016-08-08 13:43
#7

Leder och hela kroppen påverkas av det vi stoppar i oss och våra djur. 

Jag förstår dock inte varför man ska envisas med att fortsätta ge ett foder med innehåll som hundar inte behöver istället för att ge ett bra foder. Helt ologiskt.

[Belliszz]
2016-08-08 13:50
#8

#8
Jag frågade bara varför folk är emot de. Jag ska jo hitta ett foder som är bra för min hund och som hen vill äta haha. Vilket kanske blir en konst nog i sig.

Men att dram tiken och vinthunden var taskigt Hera. Då hon visade lite innan ja. Men hela tiden var de musklerna vilket helt möjligt kan ha varigt. Sen efter vi tog de fodret som alla sa var bra och sånt. Då gick de utför som på rels ner för en backe. När man ser de och man ser hur de fodret som så många andra foder har gett problem på olika invidider. Men när alla har ätit pedigree. Och ingen var dålig. Dom mådde bra alla var friska mm. Då drar man öron tillbaka.

Honestyisdead
2016-08-08 15:42
#9

Vad var taskigt?

Du skrev att du funderar på att ge det igen. Då antar jag ju självklart att risken är att du väljer det trots innehållet.

Har lite svårt att hänga med i ditt inlägg.

[Belliszz]
2016-08-08 15:46
#10

Hera.

Vad anser du är en bra foder när du lever på 1 inkomst och kommer göra de ett bra tag fram. Och de har INGET mer hunden att göra. Om jag väljer att inskaffa en hund ändå är de mitt val. Så vill inte höra något om de. Vet flera människor som lever på lite pengar och har hund. Där är ingen som gnäller på dom

Honestyisdead
2016-08-08 15:49
#11

Färskfoder.

Så länge du kan betala 40-50.000 vid eventuell sjukdom som försäkring inte täcker så. Men om du menar att du har så lite pengar att du inte egentligen har råd så kommer jag avråda dig från att skaffa hund just nu.

[Belliszz]
2016-08-08 16:05
#12

#11

När de kommer till veterinär så löser jag de. Oroa dig inte. Då du inte vet allt och jag inte vill fläka allt på internet. Blir de svårt att skapa sig en uppfattning.

Jag frågade vad du har för råd på en hundmat som du anser vara bra och lämpligt. Tyvärr är de så att de senaste 10 åren har foder inom djur blivit hysterier och oavsett vad man ger dom eller gör med dom så kommer alltid folk ha sitt tycke.

För mig är de viktig att min hund äter och inte matvägrar. De är viktigare än vad folk anser om alla olika hundmater. De är en matdjungel tyvärr.

De jag alltid har gett mina hundar är skit dåligt i folks ögon idag. 

Den maten min tik fick är bra för många hundar men för henne var de verkligen slå sista spiken. De gör att jag är väldigt resaverad mot den maten och jag är extremt noga med hur min hund mår med den maten den äter. Så gott och ont med hennes bortgång. När hon åt pedigree så mådde hon bra hade inga problem inget. Hon har inte klåda mm. Alltså hon kunde leva ett hundliv utan problem. Sen fick vi tips av flera på den hundmaten. Jag informerade alla om att hon inte klarade av långsam övergång just pga magen flippa och klådan kom tillbaka mm. Vände mig till en kunnig människa samt veterinären. Dom sa de byta då rakt av om du vet om att hon klara de.

Jag vet om att de finns 1000 tals hundägare som är nöjd med de fodret. Hundar som mår jätte bra på den maten. Tyvärr blev inte vi en av dom. 

Så för mig är tryggheten i pedigree eller Doggy. Då de är de mina hundar har fått och dom har alltid mått bra av de. Därför undrar jag varför folk är emot den maten.

Om hundar mår bra på maten och hela den biten. Varför måste så många ha emot den bara för att dom inte gillar den maten. För mig är de ologiskt.

Är de inte bra att ge hunden en mat som den mår bra av och den äter mm. För mig väger de viktigare än att köpa dom dyra foderna som innehåller "rätt saker!" 

Hundar är som människor. Vi är individer och för att hitta rätt får man prova sig fram. Och fram för allt hitta de som passar hunden

Honestyisdead
2016-08-08 16:16
#13

Och jag gav tips på något som är långt mer naturligt än doggy och pedegree. Jag garanterar att det finns mycket bättre foder än de du nämner som din eventuellt blivande hund kommer tåla. Läs på om olika foder och välj utan spannmål och med hög kötthalt om du inte väljer det bättre alternativet färskfoder utan spannmål. 

Och visst. Bra foder med bra innehåll istället för enbart bukfylla kanske kostar lite mer. Men det får man faktiskt vara beredd på. Kvalité för ens hund borde gå före plånboken.

Annons:
[Belliszz]
2016-08-08 16:49
#14

Iams hundmat

Vad tycker du om de?

nypisnina
2016-08-17 10:10
#15

Man kan jämföra med människor, alla är individer, men att ge en hund doggy eller pedegree är som att leva på nudlar eller bara pasta som människa, möjligen den billigaste korven med bröd… Detsamma är priset, man får vad man betalar för. Skillnaden är att det är onaturligt för hunden att äta en massa spannmål och de kan inte välja själva. Varför ska man bara ge hunden bukfylla när den kan få fin näring ?
Otur att din förra hund blev sämre då du bytte foder och jag kan hålla med om att det är en djungel där ute när man ska köpa foder, men det är bra att du frågar dig fram, läs på och titta på innehållsförteckningen och lita inte blint på tillverkare för det är klart att just deras produkt är bäst. Hör dig för med sakkunniga personer men bli påläst själv.

puffindog
2016-08-22 10:45
#16

Jag ser det lite mer såhär istället: varför inte köpa det bästa fodret man kan, om man har möjligheten?

Som sagt ovan kan man jämföra att ge Pedigree och sånt foder till sin hund som att leva på nudlar och korv med bröd. Kan man leva helt ok på det? Möjligtvis. Är det optimalt? Absolut inte.

Själv har jag svårt att tänka mig en hund som käkar på spannmålskorn istället för kött. 😃

Så anledningen till att folk är emot sådana sorters foder är för att många har åsikten att hundar ska och bör äta så mycket kött som möjligt.

flocken
2016-08-27 12:08
#17

Jag har alltid haft färskfoder mixat med grönsaker, vanligt kött. Min nya unghund blåvägrar. Tittar på mig som om jag är helt bakom flötet. Han äter grönsaker o rent kött utan problem. Så får ge honom torrfoder som bas o lägga till kött o grönsaker. Knäppa hund. Hoppas han växer på sig o kommer äta färskfoder.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Honestyisdead
2016-08-27 12:13
#18

#17 Varför inte börja barfa honom istället?

flocken
2016-08-27 12:18
#19

#18 har inte kunskap. Så hoppas han växer på sig så jag kan börja igen. Han äter iaf mkt bättre mat nu än när jag köpte honom. Då hade han klåda o utslag. Så är glad för de framsteg han tagit på denna korta tid han bott här :) ett steg i taget

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Honestyisdead
2016-08-27 12:22
#20

#19 Kunskap går att skaffa :)

Annons:
Emutt
2016-08-30 14:45
#21

Vilken mat rekommenderar ni?

[Forest]
2016-09-16 22:35
#22

Man läser ofta att hundar allid ätit ett viss foder och vart så gammal, aldrig sjuk osv. Men vad är det som säger att den hade vart sjuk o gått bort tidigare med ett bra foder? Att man daltar med foderbyten är inte bra, jag klassar alla foder med en massa spannmål,socker och majs som skräp det är inget jag köper hem o fodrar hundarna med.

Upp till toppen
Annons: