Annons:
Etikettallmänt
Läst 915 ggr
Emutt
2016-08-06 11:34

Rumsren

Hur lång tid tar det innan man får valpen rumsren?

Annons:
Fridaaaa
2016-08-06 11:36
#1

Så individuellt, man får se till varje individ :) 

Vissa blir det tex vid 4 månaders ålder, vissa blir det det vid 8 månaders ålder tex

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2016-08-06 11:37
#2

Beror på hur flitig man är samt på hunden.

Max tog bara någon månad innan han började säga till när han ville ut. Hades var hela 8 månader.

starcastle
2016-08-06 11:38
#3

Det är väldigt individuellt.

Bor man i hus och kan ha dörren öppen så att valpen kommer ut när den behöver, då finns det Valpar som är rumsrena från 8 veckor. D v s när dom kan komma ut.

En valp brukar inte kunna hålla sig rent fysiskt förrän den är 5-6 månader.

Men många kämpar ända upp i 1-årsåldern innan hunden är helt rumsren.

Mycket hänger det på hur pass vaken man är själv, ser valpens signaler och lyckas ta ut den direkt, innan valpen hinner göra ifrån sig inomhus.

Emutt
2016-08-06 18:14
#4

Men hur ska den lilla rackaren förstå att det är jättebra utomhus och mindre bra inomhus?

Fridaaaa
2016-08-06 18:17
#5

#4 Fortsätta ta ut efter sova, leka och mat.
Berömma ute :) Och inte skälla inne

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Dagsjötorp
2016-08-06 19:42
#6

Hej! När våran hund gick upp och bajsade i vår dotters rum när hunden var 6-7 månader och man pratade om det på hundskolan så var det flera som var 2-3 år som fortfarande kissade och bajsade inne trots noga med beröm ute och mycket utevistelse! Så man får göra det bästa! Jag kände mig som en dålig hundägare för att min hund inte var rumsren! Men så är det oftast inte! Alla hundar tar olika lång tid på sig även om man gör allt rätt!

Annons:
Honestyisdead
2016-08-07 06:53
#7

#6 Om hundar på 2-3 år fortfarande gör inne har man antingen gjort väldigt fel som ägare eller så är hundarna sjuka.

Fridaaaa
2016-08-07 08:10
#8

#7 Happy gör fortfarande inne enstaka gnger men frisk
Dock behandlade de henne inte så bra i hemmet mellan uppfödaren och oss, kan vara det som sitter i. Så inte alltid ägaren eller sjukdom

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
2016-08-07 10:39
#9

Många tikar kan ha lite problem med att kunna hålla sig till efter första löpet, Velvet var 10 månader då hon löpte första gången och det var efter det hon blev 100% rumsren.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Honestyisdead
2016-08-07 14:33
#10

#8 Där är vi oense.

AnneN
2016-08-07 15:19
#11

#8 Ja i det fallet kan det vara något som hänger med som en dålig vana från det förra hemmet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Honestyisdead
2016-08-07 15:20
#12

Sådant går att träna bort.

jenmjao
2016-08-07 16:36
#13

Har läst om att mindre raser har svårare att bli rumsrena, ofta kan folk hålla på tills dom är 1år.
Min tik blev rumsren ganska snabbt ungefär vid 3-4månaders ålder slutade olyckor ske inne, Men hon hade UVI innan så träningen var svår i början. Min valp är 6månader och "rumsren" jag säger rumsren tills en olycka sker, har inte skett på en månad nu. Alla hundar är individer, växer olika snabbt, är olika raser och kan ha olika problem, Vissa hundar kan kissa inne som vuxna när dom blir stressade av någon anledning, även om dom är rumsrena, Finns många olika exempel. 
Att göra valpen rumsren är inte direkt något kul, Man börjar med att ta ut den efter lek/under lek, efter mat, efter den har druckit, efter den har sovit, Ibland flera gånger i timmen, belöna när hunden gör ute och/eller visa tydligt att du uppskattar det. Min valp har precis slutat gå ut varannan timme, jag satte alltså larm och ifrån stunden jag vakna gick jag ut 8.00-10.00-12.00 m.m., Nu kan han hålla sig längre så jag har ökat tempot men går ibland ut oftare (var tredje timme) och ibland mer sällan som var 4:e timme.

Annons:
Fridaaaa
2016-08-08 07:54
#14

#12 beror ju helg på. Vi har inte gjort något fel i hennes träning. De enstaka gånger hon kissat inne eöver bajsar inne är pga vädret ute. Hon totakvällar ibland även fast vi är ute längre stund. Så nej hänger inte alltid på deg plus dåligt från förra ägaren som sitter imorgon känslig hund som saker sitter i länge på. Du dömer inband du vet samt förmodligen själv inte varit med om det

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Dagsjötorp
2016-08-09 21:38
#15

Hera! Jag håller inte med dig riktigt! Jag upplever att vi hundägare skäms över att hunden inte är rumsren och därför pratar vi inte om det! Jag tyckte som du innan vi började prata om det på hundskolan! Sen har vi pratat och jag hör flera som inte är rumsrena och som skäms över det och förstår inte att det blivit så! Jag tror det är vanligare än vi tror att hundarna inte är rumsrena trots vi gjort rätt och hunden är frisk!

Honestyisdead
2016-08-09 23:05
#16

#15 Jag vet att det inte är ovanligt. Och jag säger inte att man ska skämmas.

Emutt
2016-08-14 07:48
#17

Tack för alla svar! Nu hoppas jag att det går fort för vår lilla skrutt

Upp till toppen
Annons: