Annons:
Etikettbeteende
Läst 929 ggr
Emutt
2016-08-06 11:33

Hjälp

Hur vänjer jag min 1-åriga honkatt vid vår 8 veckor gamla hundvalp. (Tik) Vi har bara haft valpen sen i Onsdags em. Katten är livrädd. Imorse sprang hon ut. Och nu är jag orolig att hon inte vågar komma hem igen. Tips emottages Tacksamt. Jag vill verkligen få det att funka.

Annons:
Snuffles
2016-08-06 22:11
#1

Håll katten inomhus tills de vant sig vid varandra.

AnneN
2016-08-06 22:22
#2

Börja med att tillfälligt dela va bostaden med grindar, ex av kompostgaller, så att de kan se varandra men katten får vara ifred för valpen och kan närma sig i sin egen takt. Lär samtidigt valpen att vara lugn när katten är i närheten och inte rusa mot, skälla på, mm mot katten.

Se till att katten har hög klätterställning eller annan hög plats där hon kan känna sig trygg och veta att valpen inte når henne. Se även till att katten har möjliga flyktvägar antingen uppåt på möbler valpen inte når eller under grindar, mm som inte valpen kommer sig genom.

I början kan det vara en idé att inte släppa ut katten då risken kan finnas att hon väljer att inte komma hem om hon fortfarande är rädd för valpen.

Hittade denna artikel av Jackson Galaxy om just introduktion av katt/hund (på engelska).

Önskar dig lycka till med både valp och katt, berätta gärna hur det går för er. 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Emutt
2016-08-14 07:49
#3

Ja. Vi får försöka. 👍😊

Upp till toppen
Annons: