Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1191 ggr
[LeShutDown]
7/10/16, 9:20 PM

Blandras Avel

Hej!
Jag har en blandras tik på drygt 1 och ett halvt nu som jag eventuellt funderar att skaffa Valpar på om ett år eller 2, men har som sagt inte bestämt mig, vill helst ha lite åsikter osv.
Khira har Schäfer, rottis, labbe, siberian husky och jämthund i sig (och nu blev troligtvis hälften av er väldigt anti mot Valpar på henne) men grejjen är den, att ska jag vara helt ärlig tror jag att de 3 sistnämda ligger väldigt långt bak i släkt trädet då khira, alla hennes syskon och båda föräldrarna ser ut som schäfrar. Mamman vet jag är 50% schäfer & 50%rottis, men pappan är jag osäker på.

Anledningen till att jag går kring dessa tankar är framförallt dessa:

  • Jag studerar husdjur och djurpark på gymnasiet (samt jobbar med hundar)

  • Då mina föräldrar planerar att behålla khira (som från början var menad att vara min hund) så vill jag gärna ha en liknande valp eller 2 (samt att flera inom familjen skulle vara väldigt intresserade av varsin) 

  • jag vill inte riskera att köpa en valp från ännu en oseriös uppfödare, jag vill vara helt säker på att valparna har det bra under uppväxten och sedan när de placeras om. 

  • Har tävlat lite på inofficiella uts med henne och fått fina resultat, men ska tävla mer och hoppas på det bästa innan jag bestämmer mig

  • Hennes psyke är otroligt fint och vi får ofta kommentarer om detta från främlingar på stan, familjemedlemmar och vänner

  • Vi har fått henne checkad och godkänd av veterinär om att hennes hälsa är mycket bra, även hennes övriga fysik (vi tränar både fysiskt och mentalt med henne ofta) och hennes höfter ser bra ut (checkades i samband med att vi började springa med henne)

dessa är de mest framträdande anledningar till min önskan, men har som sagt allt annat än bestämt mig 

Jag har läst på mycket de senaste månaderna kring ämnet, och planerar att läsa mer innan något som helst beslut tas. Självklart är jag så säker som det går att bli på att min livs-situation inte kommer att ändras tills dess och att jag har tid och tålamod åt uppgiften. och skulle det komma till kritan så är jag väldigt bestämt säker på att jag Inte under några som helst omständigheter tänker blanda in fler raser, så blir det något blir det med någon renrasig schäfer hanne i min sociala krets. 

Som sagt är detta inget annat än en tanke och tanken kan ju ändras fram till om 1-2 år, men anledningen till att jag skriver här är väl framförallt för att få höra lite tankar kring detta (både positivt och negativt så länge man håller trevlig ton) 

och så några sista frågor:

khira är inne på sitt andra löp, men efter förra löpet blev hon skendräktigt och under drygt en vecka var hon väldigt nedstämd, hon repade sig snabbt dock men

1. jag är orolig att detta är något som skulle kunna föras vidare i generna till eventuella Valpar och då göra att de löper en större risk att drabbas av skendräktighet? - är risken för stor är det absolut inget jag vill föra vidare

2. Vi vet ju inte varför hon blev skendräktig, men från vad jag har läst och fått höra går det i generna eller är en slump (?) och frågan är då om en dräktighet skulle påverka henne negativt, angående skendräktigheten? (har bara hänt en gång hittils att hon blivit skendräktig, men blir hon det igen efter detta löp så får jag kanske tänka om)

3. Jag planerar att registrera henne i Blandras, och skulle gärna vilja ha lite fördelar/nackdelar kring detta?

tack :)

Annons:
Kalli
7/10/16, 10:30 PM
#1

Du säger att hon är frisk och höfterna är bra, vad fick hon då? Samt vad har hon för resultat på armbågsröntgen. Har du gjort ett BPH och vad var i så fall resultatet, det kan ju säga en hel del om det mentala. Om detta inte är gjort bör det vara steg ett. Steg två är att kräva detsamma av en ev. hane. Generellt brukar man väl säga att bra renrasiga registrerade hundar går i renrasavel, inte blanrasavel. En bra renrasig individ används bäst för att föra rasen framåt så ska du hitta en vettig hane får du nog hoppas att dina kontakter inte är så noga med det. Blandraser kan inte heller göra MT eller tävla i alla bruksgrenar vilket i mina ögon blir lite bakvänt när man vill avla på bruksraser. Tror det är lättare att hitta en seriös uppfödare än 6-8 seriösa köpare av en brukshundsblanding, många som är så intresserade brukar också backa när det väl kommer till kritan. Personligen skulle jag alltså satsa på en valp som får växa upp med din tik, det känns som ett betydligt säkrare kort än att föda fram massa Valpar.

Kalli
7/10/16, 10:32 PM
#2

Glömde, en besvärlig skendräktighet kan absolut vara ärftligt.

[LeShutDown]
7/10/16, 10:47 PM
#3

#1 #2

ok! tack för ditt svar, ska definitivt ha det i åtanke, men ang. köpare så litar jag mycket på de i min släkt som är intresserade och vet att de haft hundar tidigare, och har börjat läsa på om hundraser i hopp om att skaffa en hund igen.

Ja självklart skulle jag kräva samma av hannen ifall det någonsin blir av, och angående hennes test ska jag vara ärlig och säga att jag inte har det i huvudet då det var min mor som var hos veterinären och kollade det, men när jag kommer hem ska jag leta fram hennes veterinärs papper från förra besöket och återkomma :)

och ang. BPH så har vi inte gjort något sedan ännu, men ska självklart göra det hur det än blir! 

och så till sist så ska jag läsa på lite extra om skendräktighet, och hoppas att det inte sker igen, och skulle det göra det så tänker jag istället satsa på en valp från någon annan uppfödare i stället, för det känns ju väldigt onödigt att föra vidare en sådan gen, nä då är det bättre att låta bli

Kalli
7/10/16, 10:53 PM
#4

Om jag inte missminner mig finns det forskning som tyder på att alla tikar blir skendräktiga så till vida att hormonnivån stiger efter löp. Däremot är det inte alla tikar som blir påverkade av sin skendräktighet. Min erfarenhet är tyvärr att om tiken har problem brukar bli värre med åldern, inte bättre.

AnneN
7/10/16, 11:33 PM
#5

Att de blir skendräktiga är något helt naturligt, men blir de mycket skendräktiga så kan det vara jobbigt både för hund och ägare. Skendräktighet kan dessutom enligt min erfarenhet bli värre efter att de haft en valpkull.

Tycker det är jättebra att du ställer frågor och läser på ordentligt innan du bestämmer dig helt för att avla på din tik.

Har några frågor innan avel som du bör fundera ordentligt på:

  1. Vad är syftet med parningen? Förutom att få en valp efter din hund.

  2. Vilka hälsotester har gjorts för rasbundna sjukdomar/deffekter som finns inom de raser han har i sig? Tex ögonlyst, röntgen av höfter/armbågar, mm.

  3. Har hon gjort MH eller BPH? Vad är i så fall resultatet?

  4. Hur ser hälsostatistiken ut bakåt i "stamtavlan" och hos kullsyskonen?

  5. Vad ställer du för krav på den hane som hon ev ska paras med?

  6. Vad har du för krav eller förväntningar från hanhundsägarens sida?

  7. Är du medveten om alla risker som finns med själva parningsakten, dräktigheten och valpningen?

  8. Är du beredd på att ta risken att tiken drabbas av någon av alla de komplikationer som det finns risk för och som kan innebära att hon dör?

  9. Du skriver att du vill para med en renrasig hane, men vet du att ägaren till den renrasiga hanen kan riskera uteslutning ur SKK och ras-/specialklubbar vid planerad blandrasavel? Det innebär att ägaren inte längre kan tävla varken på utställning eller någon annan hundsport överhuvudtaget, inte heller registrera Valpar varken efter den hanen eller andra hundar hen äger varken nu eller i framtiden.

I denna artikel finns en del info om parning, valpning och några få av de komplikationer som kan uppstå.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

annzoo
7/12/16, 11:29 AM
#6

När checkades höfterna och hur? Din hund var ju drygt 1,5 år och  med de raserna är det ingen liten hund du har? Höftleds och armbågs röntgen ska ju inte göras tidigare än 18 månader på större raser (även blandrasers resultat läses av på samma ställe som renrasiga). Är du seriös (även om de gäller blandrasavel) så se till att röntga efter 18 månader och även ögonlysa henne innan ev parning mm. Ha även samma krav på hanen.

Blanda inte in ytterligare raser än som hunden redan har är mitt tips. Att du ska få en renrasig hane tror jag är svårt om det är seriösa. Sedan kostar det att låna hanar.

Sedan är det en hel del jobb med en kull och en hel del kostnader. En större ras får oftast 10 eller fler Valpar. Det är ju också något som man ska ha i bakhuvudet. Är du under 18 så är det dina föräldrar som har ansvaret och de kan vara bra att fråga dem om de vill ta ansvar och kostnaden för en kull.

Annons:
Dagsjötorp
7/13/16, 11:02 AM
#7

Hej! Har du inte funderat på en schäfer/ rottis hane till henne! Sen det här med löpning och skendräktighet! Har läst att om hundar lever fritt så är det bara alfatiken som får Valpar och de andra tikarna blir skendräktighet om alfatiken dör ska det finnas någon som producerar mjölk för valparnas överlevnad! När du tagit de Valpar du vill ha av henne och hon har det besvärligt med skendräktighet eller löp! så kan du ju kastrera henne då minimeras risken för juvertumörer och infektioner i livmodern! Man får oxå en trevlig hund med jämnare humör! Det är värt varenda krona!

Maja2
7/24/16, 9:18 PM
#8

#7 Varifrån har du tagit den "kunskapen", att det är en alfatik som får Valpar och övriga inte?

Fialialej
7/25/16, 4:56 PM
#9

Jag har egentligen bara ett argument jag vill lyfta; titta på blocket/valfri omplaceringsgrupp på Facebook så kommer du inse varför det är fel (enligt mig) att avla på din hund. Det finns OÄNDLIGT med Valpar av den här typen av blandningar, och även om de blir sålda så blir en stor del omplacerade/avlivade. Jag tycker inte att någon borde avla på raser/blandningar där det inte finns efterfrågan. Att ta en kull och sen bli ståendes med flera Valpar kvar, eller sälja till mindre perfekta hem, är inte bra för någon. Finns även uppfödare av renrasreggade hundar som inte verkar kolla av efterfrågan innan de avlar, och sen sitter med fyra, fem Valpar över. Hur tänker man då??

"På natten är alla katter svarta"

Upp till toppen
Annons: