Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1191 ggr
[LeShutDown]
7/10/16, 9:20 PM

Blandras Avel

Hej!
Jag har en blandras tik på drygt 1 och ett halvt nu som jag eventuellt funderar att skaffa Valpar på om ett år eller 2, men har som sagt inte bestämt mig, vill helst ha lite åsikter osv.
Khira har Schäfer, rottis, labbe, siberian husky och jämthund i sig (och nu blev troligtvis hälften av er väldigt anti mot Valpar på henne) men grejjen är den, att ska jag vara helt ärlig tror jag att de 3 sistnämda ligger väldigt långt bak i släkt trädet då khira, alla hennes syskon och båda föräldrarna ser ut som schäfrar. Mamman vet jag är 50% schäfer & 50%rottis, men pappan är jag osäker på.

Anledningen till att jag går kring dessa tankar är framförallt dessa:

  • Jag studerar husdjur och djurpark på gymnasiet (samt jobbar med hundar)

  • Då mina föräldrar planerar att behålla khira (som från början var menad att vara min hund) så vill jag gärna ha en liknande valp eller 2 (samt att flera inom familjen skulle vara väldigt intresserade av varsin) 

  • jag vill inte riskera att köpa en valp från ännu en oseriös uppfödare, jag vill vara helt säker på att valparna har det bra under uppväxten och sedan när de placeras om. 

  • Har tävlat lite på inofficiella uts med henne och fått fina resultat, men ska tävla mer och hoppas på det bästa innan jag bestämmer mig

  • Hennes psyke är otroligt fint och vi får ofta kommentarer om detta från främlingar på stan, familjemedlemmar och vänner

  • Vi har fått henne checkad och godkänd av veterinär om att hennes hälsa är mycket bra, även hennes övriga fysik (vi tränar både fysiskt och mentalt med henne ofta) och hennes höfter ser bra ut (checkades i samband med att vi började springa med henne)

dessa är de mest framträdande anledningar till min önskan, men har som sagt allt annat än bestämt mig