Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 6071 ggr
Zagesse
2016-05-30 23:19

Border Collie/Tollare mix?

Såå min väns familj är ute efter en vovve av mellanstorlek. De hittade en planerad avel mellan Border Collie och Tollare, men någonstans inuti mig växer en protest över dessa två raser kombinerade i en till en inte jätteaktiv men-ändå-rörlig familj. 
Jag är ny till blandrashundar men rätt insatt i hundraser i övrigt, och undrar hur mycket man kan lita på att en sådan avel resulterar i stabila Valpar rent mentalt (de där 30%-ish som inte har med miljö och uppfostran att göra) då dessa hundraser är väldigt olika i psyket och högaktiva var för sig. 

Någon som har den mixen/liknande mix och kan upplysa mig/dem om det är något att eventuellt satsa på eller inte? :) 

Obs. yes, jag är verkligen nybörjare i detta ämne

Annons:
IngaTrnqvist
2016-05-31 00:17
#1

Rent spontant tänker jag att en blandning mellan vallhund och jakthund inte är det säkraste receptet på en mentalt stabil hund. Det är ett lotteri med vilka egenskaper som lyser igenom, det kan bli bra eller det kan bli katastrof, jag hade inte chansat.

Em_
2016-05-31 00:25
#2

Med blandrasvalpar vet man aldrig riktigt åt vilket håll det slår. Därför bör man gilla alla egenskaper som ingår i korsningen och tänka efter hur det skulle vara att leva med värsta kombon. I det här fallet tänker jag att det är en hund som vill jobba 50 timmar i veckan med att valla sjöfågel och att apportera kor 😃 Skämt åsido, valparna i den kullen kommer antagligen kräva mer än någon med heltidsjobb kan erbjuda.


Wellcraft
2016-05-31 08:58
#3

Båda raserna har problem med mentaliteten, speciellt tollaren.
Skulle aldrig köpa en sådan blandning, aldrig. Och den som ska köpa en sådan blandning (vilket vore väldigt dumt) bör vara väldigt aktiv. 
Gå kurser, hänga på bruksan, träna inför tävling m.m. Om det går. För det var man ju inte vad gäller mentaliteten.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fialialej
2016-06-01 21:30
#4