Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 6071 ggr
Zagesse
2016-05-30 23:19

Border Collie/Tollare mix?

Såå min väns familj är ute efter en vovve av mellanstorlek. De hittade en planerad avel mellan Border Collie och Tollare, men någonstans inuti mig växer en protest över dessa två raser kombinerade i en till en inte jätteaktiv men-ändå-rörlig familj. 
Jag är ny till blandrashundar men rätt insatt i hundraser i övrigt, och undrar hur mycket man kan lita på att en sådan avel resulterar i stabila Valpar rent mentalt (de där 30%-ish som inte har med miljö och uppfostran att göra) då dessa hundraser är väldigt olika i psyket och högaktiva var för sig. 

Någon som har den mixen/liknande mix och kan upplysa mig/dem om det är något att eventuellt satsa på eller inte? :) 

Obs. yes, jag är verkligen nybörjare i detta ämne

Annons:
IngaTrnqvist
2016-05-31 00:17
#1

Rent spontant tänker jag att en blandning mellan vallhund och jakthund inte är det säkraste receptet på en mentalt stabil hund. Det är ett lotteri med vilka egenskaper som lyser igenom, det kan bli bra eller det kan bli katastrof, jag hade inte chansat.

Em_
2016-05-31 00:25
#2

Med blandrasvalpar vet man aldrig riktigt åt vilket håll det slår. Därför bör man gilla alla egenskaper som ingår i korsningen och tänka efter hur det skulle vara att leva med värsta kombon. I det här fallet tänker jag att det är en hund som vill jobba 50 timmar i veckan med att valla sjöfågel och att apportera kor 😃 Skämt åsido, valparna i den kullen kommer antagligen kräva mer än någon med heltidsjobb kan erbjuda.


Wellcraft
2016-05-31 08:58
#3

Båda raserna har problem med mentaliteten, speciellt tollaren.
Skulle aldrig köpa en sådan blandning, aldrig. Och den som ska köpa en sådan blandning (vilket vore väldigt dumt) bör vara väldigt aktiv. 
Gå kurser, hänga på bruksan, träna inför tävling m.m. Om det går. För det var man ju inte vad gäller mentaliteten.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fialialej
2016-06-01 21:30
#4

#2 "valla sjöfågel och apportera kor" hihihi! :D

"På natten är alla katter svarta"

frökenhanna
2016-06-07 13:37
#5

Skulle också väldigt gärna höra vad folk tror om denna blandning! Kan det vara annonsen på blocket med tollartiken utanför Jönköping? Jag och min sambo (ingen av oss har haft hund) var och tittade på valparna och föräldrarna häromdagen. Valparna är bara några dagar så de går inte att bedömma, men föräldrarna verkade mysiga. Tollartiken väldigt snäll och bollglad, men i övrigt mest pigg och glad över att kunna springa igen efter att ha burit på Valpar. Pappan, som är en blandning av border collie/labrador/golden/collie var en lurvig lite lugnare myshund, som gärna ville bli klappad och kliad hela tiden. Hur låter detta tror ni?

AnneN
2016-06-07 15:42
#6

Min uppfattning och erfarenhet av både BC & tollare är att det är högaktiva raser som kräver MYCKET mental aktivering + motion. Tollare kan även ha något vassare och mindre stabilt temperament än andra retrievrar som tex labrador eller golden.

Men som med alla andra raser/blandisar så tror jag att det kan vara underbara hundar om de får rätt ägare som kan/vill/orkar ge dem den stimulans de behöver för att må bra.

Mitt tips innan man skaffar en blandras är att läsa på så mycket man kan om alla raser i hunden och sedan funderar om samtliga av raserna är något man skulle vilja ha som enskild ras och sedan även om man vill ha en hund med ALLA rasernas samtliga egenskaper i en individ.
Jag tex har en blandis med 4 raser i sig och hon har egenskaper från samtliga av dessa raser med både vall, vakt, kamp, haft mycket rädslor (vilket tyvärr kan vara vanligt i vissa raser), älskar allt och alla men är samtidigt extremt bunden till mig. Hon har även de fysiska egenskaperna blandat från samtliga av raserna, inkl foderallergi. Så läs även på om rastypiska sjukdomar.

Det påstås att blandraser är friskare än renraser, men det gäller endast om det är blandning mellan raser som inte har samma genetiska sjukdomar/defekter och bara i 1:a generationen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Tokryck
2016-06-10 13:58
#7

Förutom att jag aldrig tycker att blandras är rätt val av hund så skulle jag absolut backa om den:

1. Har BC i sig (om den inte ska användas i vall/lydnad/bruks (som de inte får tävla i som blandras. I alla fall förstår jag inte varför man väljer blandras före renrasig om man vill tävla och träna eftersom man då med större säkerhet vet vad man får)

2. Har flera raser i sig, som pappan har. Ännu svårare att veta vad man köper.

3. Har föräldrar som inte har de hälsoundersökningar som renrasiga gör, hd, ad, bog (i vissa fall), ögon osv.

5. Inte har koll på vilka sjukdomar som respektive ras har. Tollarsjukan, hd, ögonsjukdomar, allergier osv. Vad finns bakåt i leden?

6. Inte har koll på andra problem som raserna har. Rädslor osv.

Som #6 säger så kan de så klart bli underbara hundar, precis som renrasiga och andra blandraser. Men är man aktiv hundägare utan mål att direkt träna med hunden så är denna kombon inte bra. Det ska ju vara kul att ha hund.

Sputteklutt
2017-04-28 22:45
#8

Har själv en tollare som är fullkomligt stabil mentalt. Den hund han umgås mest med, tro det eller ej, är en blandras border/tollare som är helt fantastisk. Den är frisk, stark mentalt, älskar allt och alla. Bägge kräver mycket jobb ja, men bilden som målas upp att framförallt tollare kräver så FRUKTANSVÄRT mycket aktivitet och stimulans är överdriven. I min värld fungerar kombinationen fint, om du hittar rätt föräldrar såklart!

Pytteliten
2017-04-29 00:08
#9

#5 Så oerhört nonchalant mot tiken att ta in främmande människor att titta på valparna när de bara är några dagar gamla… Bara det skulle få mig att dra öronen åt mig. Vad mer har dessa "uppfödare" inte koll på?

TheDogs
2017-05-11 11:53
#10

Vi har en tollar/schäferblandnig, inte riktigt samma sak dock. Hon är en omplanering som vi tog över för snart 5 år sen, när hon var 4 år. Så jag vet inte hur hon var som valp, men nu även fast hon är 9 år snart så är hon fortfarande väldigt aktiv.  Jag tror en tollar/border collie blanding kommer vara väldigt aktiv, båda hundarna måste aktiveras psykiskt så de behöver tänka och inte bara fysiskt. Men om man kan fylla upp de kraven bör det funka bra :)

Upp till toppen
Annons: