Annons:
Etiketthundgodis-recept
Läst 4781 ggr
[Hannibunny]
2016-03-02 17:08

Kliande hund, Barf?

Hej!
Det är så att vi har en pitbullhane (kastrerad) som nu är 7.5 månad som har kliat sig i drygt 2 månader.
Såren han kliar upp ser ut som små röda plitor, och ställena där det kliar mest är under armhålorna, frambenen, bakbenen, bakom öronen och på läpparna/i ansiktet, alltså i princip hela hunden där han kommer åt :(

Borde även tillägga att vi har två andra symptomfria hundar i hemmet så att båda skulle vara immuna smittbärare av ohyra låter långsökt, vi har trots detta testat frontline och stronghold, se nedan.

Vi har testat en hel del saker, såsom;
Kortisonspruta från veterinär + piller på recept
Gulsåpebad och sen smörja in med bepanthen
Klorhexidin + bepanthen
Frontline mot loppor och även stronghold mot skabb och annan ohyra
Vi har testat att ha kläder på honom så han inte kommer åt att klia upp sina sår, och det verkar ha funkat för stunden, men det kommer tillbaks igen när han kommer åt att klia.
Antibakteriellt schampo (verkar blivit värre av detta)

Han har även kommit in i trotsålder nu, kan tillägga att han är kastrerad så hormoner borde det inte finnas i överdrivet stor mängd, men vi tänkte ändå att det kanske skett någon hormonförändring senaste veckan som gjort att han kliat sig mer, och det var i samma veva som vi testade schampot, så lite oklart om ökningen av klåda berodde på schampot eller hormoner.

Trots alla dessa åtgärder fortsätter han klia sig.
Vi har en tid hos veterinär för biopsi men innan denna skulle vi vilja testa barf-metoden, då allt kliande kanske beror på foderallergi.

Har dock lite frågor angående denna metod och skulle uppskatta enormt om vi fick svar på dessa;
Vi hittade denna sida;
http://www.jipotimas.se
Är det någon här som har erfarenhet av denna och vet om den är seriös och bra?

Sen undrar vi även om man kan köpa benmjöl istället för att ge massa råa ben, eftersom vi har två andra hundar i hemmet och det lätt blir svartsjuka som vi vill undvika :)
Benmjöl låter som en bättre lösning att blanda ner i själva barf-maten, han väger drygt 20 kilo nu, vet någon den exakta doseringen på denna unghund?

Det står även att inälvor innehåller mycket bra saker för hunden, vart får man tag i "säkra" inälvor som inte innehåller parasiter?

Hoppas enormt mycket på svar, det är en stor påfrestning för hela familjen med detta eviga kliande och vi tycker så synd om honom och hoppas vi kan få ordning på detta.

Annons:
MaritaBo
2016-03-02 17:19
#1

Det låter som din hund kan ha foderallergi vilket verkar vanligt hos amstaff etc. av de jag har kunnat läsa mig till och fått reda på genom bekanta.

När man gör en foderallergiutredning så kan det vara bra att utesluta ALLT den äter nu och hitta ett djurslag som den inte ätit tidigare tex. lamm (som är lättast att få tag på).  Och så utgår man från det och lägger till ett djurslag i taget efter 2-3 månader.

Ska du Barfa så bör du ju också känna till att hunden behöver vissa saker som lever.

Ja, man kan ersätta ben med benmjöl, men hur det fungerar vid en allergiutredning vet jag inte, då benmjöl är om jag minns rätt gjort på nöt och gris? Men gå in på Barf i fokus och fråga vidare där, så kanske det finns någon som är mer hemma på allergibarf än vad jag är.

Jipotimas är bra och så har du zoo.se som man kan beställa ifrån också.

[Hannibunny]
2016-03-02 22:09
#2

Jag tänkte i allmänhet på foderallergi, vilket foder är det veterinären råder en att använda under dieten hunden ska ha?  Vet någon det?

MaritaBo
2016-03-02 22:49
#3

De har väl Hill's, Royal Canin eller Specific - foder med en massa spannmål.

[Hannibunny]
2016-03-08 13:24
#4

Tog en bild på hans bröst å armhålor, tänkte om någon kanske haft/sett en hund med liknande problem?

MaritaBo
2016-03-08 13:42
#5

Helt klart allergi och sannolikt foderallergi.

rimfrost417
2016-03-08 18:38
#6

Behöver inte vara foderallergi.Min åt under drygt 3 mån medicinskt foder och det förändrade inget alls.Till slut blev det blodprov som visade pollen,timotej och dammkvalsteröverkänslighet.Tror att blodprovet är det säkraste sättet att få svar.

Annons:
[Forest]
2016-03-13 21:44
#7

Vad får hunden äta idag? Vi var hundvakt till systerns nakenfis som hade foderallergi han tålde inga spannmål dit räknas även majs. Syrran köpte orijen red till honom men det finns flera andra spannmålsfria foder på marknaden. 

Jag tycker det är konstigt att vetrinären bara skrivit ut medicin utan att ta blodprov just för utesluta detta som 6 tar upp men även det som 1 tog upp i sitt inlägg. Det kan vara annat än bara foderallergi, jag kan dok säga att såna här prickar fick syrrans hund och det klia som tusan på honom. Han norpade en liten bit rån-kex och poff var hans mage små prickig :S

Upp till toppen
Annons: