Annons:
Etikettaktiviteter-allmänt
Läst 1986 ggr
AnneN
2016-02-21 02:36

Tips på inkallningsträning

På lördag ska jag hålla i en träningsträff här i Luleå med temat inkallning. Har en del övningar i åtanke redan men skulle vilja ha alla era tips på inkallningsövningar i alla möjliga svårighetsnivåer, allt från valp/nybörjare till de som är mycket rutinerade.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Maja2
2016-02-21 08:44
#1

När jag håller kurs i inkallning, börjar vi från grunden med den. Dvs, ger inkallningskommandot när hunden redan är på väg mot föraren.  Nästa steg är att hunden ska sitta och sitta kvar tills föraren kallar in den. Svårare och svårare störningar läggs till, där jag tex kan stå och fresta hunden med köttbullar, men hunden ska bryta och genast springa till föraren vid inkallningskommando. 

För rutinerade gör jag så att hunden fästs med långlina. Jag går en bit bort (längre bort än långlinan når) med hundens favoritleksak. Hunden får frikommando att springa och ta leksaken, men när den sprungit några steg, kallar föraren in hunden. Nästa steg är att göra det utan långlina, dvs hunden ges frikommando att springa till mig och leksaken, men efter halva vägen ges inkallningskommando.   Den övningen går att försvåra på många olika sätt

Ikatza
2016-02-22 12:41
#2

For "medelniva": att hunden ska sitta kvar medans du gar / hoppar / gar runt hunden i en cirkel (det ar svarare an vad det later - for min hund iaf, da hon maste folja med huvudet och titta pa mig, sa hon reser pa sig automatiskt nar jag gar runt) / forsvinner ur sikte,  och bara kommer nar du faktiskt kallar pa den. 

annars gjorde vi ofta pa valpskolan att manga ropar samtidigt och hunden skall komma till ratt person :)

Upp till toppen
Annons: