Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1708 ggr
Glad93
2016-02-05 21:31

Boxer/Berner sennen korsning?

Träffade nyligen på en otroligt härlig hund som visade sig vara en korsning mellan boxer och Berner sennen. En fantastiskt mysig och fin hund som verkligen gjorde intryck på mig. Någon som vet om det finns några av dessa att få tag på i Sverige? Just denna hund hade blivit till av "misstag" i utomlands där två grannhundar fann varandra nämligen ;)

Annons:
Wellcraft
2016-02-05 22:04
#1

Finns inga seriösa uppfödare som föder upp den blandrasen, skulle jag tro.
Du får väl helt enkelt leta efter "hoppsan" kullar. Själv hade jag inte vågat skaffa den blandningen, med tanke på hälsoläget hos båda raserna.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frida B
2016-02-17 20:30
#2

Herregud vilken sjuk blandning. Alltså hälsomässigt.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Achatina
2016-02-28 06:30
#3

Blandraser är ju inte stöpta i samma form. Det är liksom halva grejen med blandraser. De kan få det bästa av båda raserna och det värsta av båda raserna. Både Boxer och Berner Sennen är sjuka raser. Och båda raserna har ungefär samma sjukdomar de blir definitivt inte friskare av att blandas. Uppskatta den härliga individen du träffat men skulle inte försöka skaffa en likadan. Bättre isådana fall att du försöker hitta en frisk, väluppfödd, renras av Boxer eller Berner Sennen.

[Forest]
2016-03-03 09:21
#4

Måste inflika, bara för att man träffar på en hund så behöver inte den tala för  hur hela rasen/blandrasen  är. Jag har träffat på en hel del X- terrier  som varit hundagrisiva men anser inte att dom ska vara talan för hur rasen är/bör vara.  

Sen vill jag även inflika det finns friska sunda individer och seriösa uppfödare inom dessa raser men har svårt att se att en sådan avlar fram blandrasvalpar.

Marr
2016-03-03 09:29
#5

Jag måste säga att jag blir bekymrad över dessa blandningar…oavsett om de ej är planerade eller inte. Ibland tror jag att man "låtsas" att det är oplanerat för folk är så kåta på pengar mer än att de bryr sig om den individ som är framavlad!

Jag blir på allvar bekymrad, för dessa hundar hamnar än här än där och dessa djurägare har oftast ej kunskap att hantera komplicerade blandraser. Det är sorgligt!

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Upp till toppen
Annons: