Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

ALLMÄNT BETEENDE AKTIVITETER - Allmänt - Agility, Freestyle, Rallylydnad & Frisbee - Klicker, Träning & Trix - Lydnad & Bruks - Jakt, Spår & Sök - Weight pull & Drag - Utställning KURSER & INSTRUKTÖRER KLUBBINFO HUNDTRÄFFAR VETERINÄR, SJUKDOMAR & HÄLSA FÖRSÄKRINGAR HUNDMAT - Hundgodis & recept HUNDEN OCH LAGEN - Varning för oseriösa personer i hundvärlden VALPAR & AVEL HUNDFOTON & FILMKLIPP HUNDAR I MEDIA BOK- & FILMTIPS LÄNKTIPS PRESENTATION AV HUNDAR & MEDLEMMAR R.I.P HUNDAR VI MINNS GRATTIS! VECKANS FRÅGA ANNONSER - Info - Annonser - Köpes, Säljes, Bytes - Annonser - Tjänster erbjudes/sökes EFTERLYSNINGAR - Info - Efterlyses - Försvunna/Upphittade hundar - Efterlyses - Släktingar till din hund O.T. OFF-TOPIC - God morgon/middag/kväll - Dagens ros OM IFOKUS - Info från andra iFokussajter OM SAJTEN - Lekar på sajten
VALPAR & AVEL

Fundering

2016-01-10 11:12 #0 av: [Anata]

Hej!

Min tik blir 6 år i September 2016. Hon har löpt den hon var 1 år ca. Hon började med skendräktighet 2014. 

Nu löper hon och jag har en som vill para henne. Men vet inte hur hon kommer att klara de då hennes ålder.

Hon mår bra och är aktiv i sitt liv. Aldrig en anmärkning hos Veterinären mm.

Hur hade ni gjort om er tik var i den åldern och ni har funderingar på att para för första gången?

Anmäl
2016-01-10 11:16 #1 av: Fridaaaa

Jag hade inte parat en tik som är 6 år som aldrig fått kull hur frisk hon än är och hur bra form hon än är. Tycker det är onödig risk.

Medarbetare: rexkaniner, Support.
Bloggar: Vardagsblogg Kaninblogg Djurblogg
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl
2016-01-10 11:34 #2 av: [Anata]

Hon har aldrig släppt till så varför skulle hon göra de nu. Hon har aldrig velat para sig och jag tänker inte tvinga henne

Anmäl
2016-01-10 11:41 #3 av: Maja2

Jag skulle nog fundera kring varför jag skulle vilja avla på tiken överhuvudtaget

Anmäl
2016-01-10 11:49 #4 av: [Anata]

#3 varför skulle jag inte göra de?

Anmäl
2016-01-10 12:20 #5 av: Persifone

Du har skrivit på flera ställen om ett antal problem som finns hos din tik. Har du röntgat höfter och armbågar med mera?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Anmäl
2016-01-10 15:50 #6 av: spacesheep

Jag hade valt att avstå. Om jag inte planerat valpar långt i förväg och hade ett tydligt syfte med kullen hade jag inte tagit en kull oavsett ålder på tiken. Och när det är en så pass gammal tik hade jag, oavsett tidigare valpplaner, inte velat riskera hennes hälsa. 

Anmäl
2016-01-10 16:45 #7 av: [Anata]

Som sagt bara en fundering. 

Ska jag sätta de till verket måste jag till veterinären för undersökningar mm. Så en massa ändå. Och tiden går snabbt när hon väl löper

Anmäl
2016-01-10 17:55 #8 av: AnneN

De rekommendationer jag hört och läst är att inte at första kulle på en tik som är äldre än 5 år.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2016-01-10 17:59 #9 av: TjockaBerta

Jag säger som #3. Varför?

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2016-01-10 18:16 #10 av: [Anata]

Asså om jag har en fundering. Så är de en fundering. Alltså inte att de ska hända.

Och varför har jag ingen anledning att säga. Jag har rätt att vädra min funderingar

Anmäl
2016-01-14 16:18 #11 av: Hime

Stor risk att bäckenbenet stelnat på en sån gammal hund. En första gångs föderska bör i regel vara max 5 år gammal, helst yngre. 

Anmäl
2016-01-14 16:51 #12 av: [Anata]

Okej tack 

Anmäl
2016-01-17 01:19 #13 av: JenniferFahlander

En hund som tidigare har fått valpar under 5år åldern och första kullen gick bra så brukar det gå o para en gång till efter 5års ålder men en hund som aldrig fått nån kull innan vettetusan asså. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.