Annons:
Etikettallmänt
Läst 1228 ggr
MoaL
12/25/15, 4:00 AM

Blandrashund, frågor och pris?

Jag mötte idag en man med en blandrashund på fem månader hos en jag känner, och kan inte få dem ur huvudet. De passar absolut inte ihop. Mannen är lite burdus och otålig och hunden är extremt känslig och vek mentalt. Den viftade inte på svansen en enda gång och vågade knappt gå fram till en och ta lite julskinka ur handen. Tidvis var svansen till och med mellan benen. Om någon har sett hur en hemlös hund (stray dog) tar mat ur handen på en människa efter mycket uppmuntran, så förstår ni ungefär vad den här lilla killen påminde om. Lång, låg och oerhört försiktig kroppsställning, med långsamma, avvaktande rörelser. 
Han var tydligt mindre osäker mot kvinnor, ska tilläggas. 

Blandningen är schäfer/husky/aussie, och i mitt tycke väldigt otypisk mentalt. 

Hunden bor nu i en barnfamilj, och har som sagt en husse som i mitt tycke inte är lämplig för den här hunden. Den här hunden är såklart inte heller lämplig för den här människan. De matchar inte varandra, om man säger så, och jag tror att båda två skulle ha större glädje av att byta hund/människa. Att han köper en annan typ av hund, och att den här valpen får bo hos en annan typ av människa.

Jag skulle gärna erbjuda mig att köpa valpen, jag tror att jag skulle vara perfekt för honom. Jag har ingen aning om vad som är gjort med honom (registrering, chip, vaccinationer, försäkring), och jag har heller ingen aning om vad hussen har gett för hunden. 

Vad skulle ni säga är en lämplig summa att erbjuda? Det kan ju inte bli värre än att han säger nej, men jag vill i alla fall ge det ett försök. Det bästa i mitt tycke vore om jag hade kunnat få köpa honom innan nyårsafton, men det är nog att hoppas på för mycket. 😊

Ni får också gärna ge er åsikt kring det här, rent allmänt, om ni kommer på något. 🙂

Tack på förhand!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[tk1971]
12/25/15, 7:27 AM
#1

Min åsikt är att det är väldigt påfluget att gå fram och "erbjuda" sig att köpa någon annans hund. Särskilt om det är nån man inte känner väl. Det skulle jag aldrig göra.

MoaL
12/25/15, 7:49 AM
#2

Och..? Vad spelar det för roll? 🤔 Personen han är kompis med tillhör familjen. Jag och min mamma erbjöd oss att hjälpa honom med hunden. Bland annat erbjöd jag mig att hjälpa med kloklippningen då valpen tycker att det är så skrämmande och han berättade att det var ett stort problem. 

Om han tycker att jag är påflugen som undrar om han kan tänka sig att sälja valpen är det ju plus minus lika med noll för mig. Som sagt, det "värsta" som kan hända är ju att jag får ett nej, och det är ju inte hela världen. Jag ser inte riktigt problemet. Folk har frågat om de får köpa vår hund för att han är så fin. Det är smickrande, inte förolämpande.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[tk1971]
12/25/15, 8:05 AM
#3

I detta fall vill du ju inte med köperbjudandet säga att "jag vill köpa din hund för den är så fin", utan "jag vill köpa din hund för du klarar inte av att ta hand om den". Det är INTE smickrande. Det kommer han att uppfatta som en ren förolämpning.

MoaL
12/25/15, 8:21 AM
#4

Sluta tramsa nu. Tror du att jag frågar om jag får köpa alla hundar som har opassande ägare? Och tror du att jag någonsin skulle uttrycka mig så? 

Sedan tror jag visst att han kan ta hand om hunden, något annat har jag inte sagt, men jag tror definitivt att de båda två är opassande för varandra. Vissa hundar och människor har för olika energi och behov för att passa särskilt bra ihop. 

Jag ser något i valpen som tilltalar mig. Han påminner mig väldigt mycket om en av de finaste och goaste schäfrar jag någonsin tidigare har träffat, men hon var sådär vek och harig för att hon hade haft ett riktigt hemskt hem sina första år.

Jag är inte den som frågar folk om jag får köpa deras hundar i första taget. Det har aldrig ens hänt tidigare. Det är nämligen ungefär bland det mest ointressanta jag vet, eftersom jag helt enkelt inte vill ha någon annans hund. Vi HAR redan en hund, den finaste i världen. Men den här valpen hade något extra. Jag kan inte beskriva vad det är, bara att det är något. 😛

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[tk1971]
12/25/15, 9:15 AM
#5

Trams?! Du ville ju ha åsikter, eller? Eller ville du bara ha medhåll? Ja, självklart är det så.

MoaL
12/25/15, 10:45 AM
#6

Åsikter är välkomna, men vad tror du att du uppnår med att vara otrevlig? Vad vill du till exempel åstadkomma med ditt nedlåtande "eller ville du bara ha medhåll"? Är det ett bra sätt att främja en god forummiljö? Det är ju inte så att jag har bett dig lämna tråden, ellerhur? Vilket för övrigt aldrig skulle falla mig in.
Det jag reagerade på var hur tveklöst du hävde ur dig totalt ogrundade antaganden om hur jag skulle uttrycka mig om och till mannen med hunden. Det är bara förolämpande, för att inte tala om osant. Någon måtta får det faktiskt vara. Ledsen Om jag överreagerade så ber jag om ursäkt, men det var så jag upplevde det.

Hursom. Jag tror genuint att de båda två skulle trivas bättre med en annan hund/människa, eftersom de är så olika. Jag kan ärligt inte förstå att det för någon känns viktigare att inte framstå som lite "påflugen" än att kanske kunna ge ett bra hem åt en fin liten hund. Vem vet om den här mannen kanske till och med redan går i tankar om att valpen inte passar i hans familj, att han är för nervös och räddhågsen för att lämpa sig i en stojig barnfamilj? Vem vet om den här mannen kanske gärna skulle omplacera valpen? Det får man ju inte veta om man inte frågar. Som sagt, det är ju bara att säga nej om han inte vill. Svårare än så är det faktiskt inte. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
[tk1971]
12/25/15, 11:14 AM
#7

Jaja. Man är "otrevlig" när man säger nåt TS inte vill höra. Visst, gör som du vill. Men var beredd på att få en utskällning. Jag skulle ALDRIG göra det du föreslår. Aldrig.

MoaL
12/25/15, 12:40 PM
#8

Vet du vad tk1971, jag börjar få lite svårt att ta dig på allvar. 😮 Du gillar visst att hitta på saker om folk. Ett förslag är att försöka undvika sådana olater när du diskuterar med någon.

Att du skulle vara beredd på en utskällning är kanske inte konstigt, men för egen del är jag inte orolig. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

spacesheep
12/25/15, 3:21 PM
#9

Hur ofta har du träffat hunden med sin husse? Jag tänker om det var en engångsföreteelse eller en situation som du övertolkade. Finns det en matte som kanske är mycket mer kompatibel med hunden med i bilden? Det har du säkert redan koll på, men jag tänker att om det inte bara är husse som engagerat sig i hunden så blir det nog väldigt svårt för familjen att bara "byta" hund.  Man fäster sig ju trots allt. 

Jag hade inte frågat en person om jag fick köpa deras hund utan att det annonserats eller verkligen uttryckts. Jag hade inte upplevt det som en komplimang efter att samma person erbjudit hjälp med hunden. Jag hade nog bara tolkat det som att denne ansåg att jag var en dålig hundägare och ville "rädda" hunden. Frågan är om man inte bara känner sig hopplös som hundägare då, och att relationen med hunden försämras ytterligare.

Däremot går det ju att ha ett lite ledande samtal om det, kanske under tiden som du hjälper till med kloklippning eller så. Jag hade nog frågat vad husse tyckte om valpen, om den är som förväntat, om det är rätt raser för honom etc. Och försöka få in att du gärna hade haft en sådan hund just för att den påminner dig så mycket om en härlig hund från förr. Beroende på svarens karaktär kan man ju gå vidare i frågan, men jag hade nog avvaktat och tagit det långsamt i vilket fall.

Sedan är ju frågan om det handlar om att du prompt vill ha den här hunden, eller om det verkligen är för hundens bästa. Jag förstår att ni klickat, men en omplacering för en redan osäker hund är ju inte alltid det bästa valet. Istället kanske träning tillsammans med både dig och husse, rekommendationer till hundkurser eller tips och stöd skulle hjälpa hunden bättre? 

Edit: Menar absolut inget illa, utan bara vädrar mina tankar och egna funderingar. Och tror att det är ganska mycket man behöver tänka igenom och ta med i beräkningen när det gäller sådana här saker. För att inte förstöra relationen mellan husse och hund ytterligare.

AnneN
12/25/15, 7:04 PM
#10

Ber samtliga i tråden hålla en god samtalston oavsett om ni har delade åsikter och erfarenheter!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
12/25/15, 7:07 PM
#11

Om jag skulle vara intresserad av att köpa en hund som jag träffat men som inte är ute på annons så skulle jag kontakta ägaren och berätta vad det är för egenskaper hos just deras hund som gör att jag föll för just den hunden och berätta vad jag har att erbjuda hunden under hela dess liv.

Är de inte intresserade av att sälja hunden så är det bara att acceptera, men då har man försökt iallafall.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[LoveUnite]1
12/25/15, 9:51 PM
#12

Orkade inte läsa alla kommentarer *redigerat av sajtvärd*

Bara för hans hund är osäker/rädd och inte ens fullvuxen!

Jag ser hundar varje dag, renraser och blandraser, Valpar, unghundar som vuxna som är osäkra/rädda, inte gör det automatiskt att de inte är lämpade med deras ägare.

Vissa hundar är bara sådana, andra hundar kanske något har hänt under uppväxten som man inte vet om och vissa som unghundar eller Valpar håller på att växa upp och är varken könsmogna eller vuxna än, har ej gått igenom alla stadier i livet.

Skulle denna personen be om hjälp med sin hund (vilket många gör, till vänner som är mer kunniga om hundar, hundinstruktörer samt hundpsykologer) skulle jag ge personen hjälp, tips och råd.

Hade denna personen på något sätt uttryckt att han inte orkar/kan eller klarar av att ta hand om hunden och jag hade intresse av att ta hand om hunden skulle jag på ett fint sätt erbjuda detta.

MoaL
12/27/15, 3:50 AM
#13

#9 Tack för ditt svar! Många bra tankar. 🙂

Först och främst vill jag förtydliga och poängtera att jag inte har något intresse av att skaffa en till hund bara för att. Om jag trodde att valpen skulle ha det bäst där den är skulle jag aldrig ens fundera på saken, oavsett hur fin den är. Jag är varken så egoistisk eller desperat att jag vill "stjäla" någon annans vovve bara för att den har något som tilltalar mig. Jag tycker att den här valpen ska omplaceras till vem som helst som förstår vad han behöver och kan hantera honom på rätt sätt. Det får han inte i sitt nuvarande hem. Han blev inköpt på impuls av en som inte kan någonting om hund överhuvudtaget, av en så kallad uppfödare som är totalt inkompetent och omdömeslös. Ni här i tråden känner inte till allting, och det finns saker jag inte heller tänker berätta helt öppet här. Jag var inte beredd på att den här tråden skulle innebära att jag måste försvara mig, då jag varken är någon bov eller nybörjare, eller gör överilade och ogenomtänkta saker i första taget. Det kan kanske iofs ingen här direkt veta, men jag hade ändå förväntat mig lite mer tillit. Lipar 

Nej, valpens beteende var ingen engångsföreteelse. Hans sätt är ingenting som går att slå på och av. Om jag förstod det rätt har det bara blivit värre. 

Som jag skrev tidigare så är jag inte orolig för själva "intresseanmälan"/frågan, det vet jag hur man gör på bästa sätt. Att jag tyckte om hunden kan han knappast tvivla på, det var ingenting jag försökte dölja. 😊

#11 Tack. 🙂

#12 Och du tror inte att jag också gör det? Men, och jag menar inget illa, jag tvivlar starkt på att du ser såhär osäkra hundar varje dag, för det hör inte till vanligheterna. Min kära mor som är både hundinstruktör och mentalbeskrivare sa att han var det värsta hon hade sett, och precis som jag säger hon att han borde omplaceras till någon som har bättre kunskaper när det gäller osäkra hundar (tja, hundar överhuvudtaget), i ett barnfritt hem eller allra helst hos en ensam person.

Om den här mannen ska behålla valpen kommer han att behöva lägga om hela sin attityd, sitt förhållningssätt till hunden, sina uppfostringsmetoder, och han kommer att behöva odla fram ett enormt tålamod och lugn. Det är ingenting man gör i en handvändning, det förstår nog vem som helst. Om han vill behålla hunden skulle både jag och mamma gärna hjälpa honom med allt som behövs, men då krävs det väldigt mycket vilja och ansträngning från både hans och hela hans familjs håll. Vilket är anledningen till varför jag tror att han skulle göra ett bättre val att köpa en ny valp med stabilare mentalitet, från en seriös uppfödare. Som det är nu har de börjat sitt hundägande med ungefär den minst lämpliga valpen ever, och jag är tyvärr alldeles för realistisk för att tro att det kommer att sluta bra. Ni var inte där och har helt enkelt inget annat val än att lita på oss som faktiskt såg och hörde allting. 

***

Jag startade inte den här tråden bara för att bli ifrågasatt eller för att jag var osäker på valpens behov, för allt jag har skrivit är jag helt säker på. Jag startade tråden mest för att jag var rätt förtvivlad över det jag hade sett och hört, för att jag undrade vad priset brukar ligga på för en blandrasvalp, och för att jag helt enkelt ville bolla lite tankar och få lite stöd. Men ja.. 🤐

Jag är ändå tacksam över de konstruktiva råd, förslag och synpunkter jag fått. 👍 Jag kommer att föra fram mitt intresse för den här valpen så snart läget känns rätt. Min mamma kommer att försöka få till en träff med den här mannen och prata med honom om vad han kommer att behöva göra om han vill fostra den här valpen till en så säker vuxen individ han kan bli, och förklara vad som kan hända om han inte gör det. Om han är beredd att göra det som krävs kommer hon att hjälpa honom så länge hon kan, och likaså jag. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Upp till toppen
Annons: