Annons:
Etikettallmänt
Läst 1494 ggr
[Anata]
2015-12-17 13:22

Mina tankar om blandras hundar <3

I 5 år har jag ägt min ÄLSKADE blandras hund. Hon är helt underbar.

Nu har jag börjar nysta i vad de är för raser i henne då jag har köpt henne i andra han och jag har bara vad de killen har sagt. Sen blev de jobbigt när många frågade mig om henne ras. Då jag inte vet vad som är i henne.

Men efter en efterlysning på FB så har jag fått en hum om uppfödaren. Idag ska jag se om jag kan få veta mer :)

Jag har även frågar här. Då många på Facebook och även här på Iforum som har sagt att rasen spelar ingen roll. Så här tänker jag när dom säger så till mig.

Om man har en blandras och de är mindre än 4 raser i hunden så kan de vara lätt att få svar på beteende mm. Men även oavsett raser så kan man skapa en anna ras förståelse för hunden. 

En hund som har en jakt ras i sig och en sängvärmare ras i sig. Så kan de blir lite av "Jag vill jaga haren men jag fryser!" Typ. Samma för en människa med en psykisk sjukdom. Sjukdomen säger till dig att du inte ska lita på andra nya människor och du ska inte snacka med dom. Du ska hålla dig i bakgrunden. Men du har en annan känsla som säger att du vill fram dit och snacka bekanta dig. Du vill vara med. De blir kaos i huvudet för dig. Hur blir de för din hund då? Jo den måste göra utlopp för de och oftast kan de vara bita i sönder eller göra utfall. 

Om du har två raser i din hund som är brukshund vill jobba. Men 3 rasen är lat hund. Då är de kanske okej att din hund är en lampknapp utan att du har tränar de eller bett om de. Men har du 3 bruksraser hade kanske hunden lite svårt för att slappna av och vill jobba hela tiden.

Om min hund har brukar hundar i sin kan de förklara jätte mycket med henne och hjälpa mig på ett bra sätt med henne "problem." Som inte är problem med misstolkning av mig och miss i spelat mellan mig och henne.

Alltså en eller flera raser kan förklara så mycket i din hund. Och de kan svara på flera frågor. Vilket i mitt fall är varför hon gör vissa saker utan grund. Men jag har bara en grund som är 3 år gammal och den borde inte ställa till de. Om man ska lyssna på folk som säger att dom kan!

Men nu är de bara mina tankar! Detta är inte så kanske

Annons:
thea_thea
2015-12-17 13:33
#1

Förstår inte alls vad du menar tyvärr.

[Anata]
2015-12-17 13:37
#2

Thea. De jag menar är ett raserna som är i hunden är väl viktiga eller? De är inte rasen som skapar individen men om man vet vad de är för ras. Så kan man kanske förstå vissa saker bättre. Alla raser har något som tillhör just den rasen som ingen annan ras har! Så har jag lärt mig. 

Som sagt de är bara en fundering. De kanske inte är så

[dvärgkaniner]1
2015-12-17 13:38
#3

Förstår inte heller 🤪

Maria
2015-12-17 13:40
#4

Du kan väl knappast jämföra en blandras med en människa som har "psykisk sjukdom" eller missuppfattar jag?

Jag tror att alla hundar har en egen personlighet oavsett ras. Visst kan rasen påverka vissa beteenden men inte så totalt som du beskriver.

Jag har haft två renrasiga taxar och de var hur olika som helst i sitt sätt att vara.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

zlarviig
2015-12-17 13:41
#5

Inte jag heller 🤤

[Anata]
2015-12-17 13:46
#6

De men hund och människa var ett ex. Vet inte hur jag ska förklara de annars.

Om nu min hund har tex schäfer rottis i sig "tror inte de med vet inte" Så kan de förklara mycket i tex vaktig, jobbar jobbar jobba, men även de här med att vara med. Sen är de annat med. 

Hade hon haft tex labbe schäfer så kan de beskriva annat. 

Så jag tror att raserna våra blandis har i sig kan spela in en stor roll till varför en hund gör vissa saker. Men hur hunden är som individ. De är jo hjärtat och hjärnar. Och dom är inte ras stämplade.

Gud vad svårt att förklara i ord. Men hoppas någon fattar haha!

Nu är de jo bara en fundering. Asså alla har vi funderingar som kanske inte är realistiska till verkligheten. Men alla måste kunna få ventilera dom utan att känna sig udda haha. Nog för att jag är udda haha

Annons:
thea_thea
2015-12-17 13:48
#7

🤔

[Anata]
2015-12-17 13:49
#8

Thea vad?

Är jag få konstig hahaha

TjockaBerta
2015-12-17 13:50
#9

???

>>>Malum domesticum<<<

thea_thea
2015-12-17 13:51
#10

Nej, men jag förstår bara inte vad du skriver. Väldigt virrigt att läsa.

[Anata]
2015-12-17 13:53
#11

Jag sa jo de! Jag har svårt att formelera de bra. I mitt huvud lät de jätte bra. Men nu när jag skrev ut de så blev de inte så bra :(

Aja jag får bjuda på att jag är konstig. Om de är förvirrande så kan ni fråga :)

Calcifer
2015-12-17 13:57
#12

Ursäkta, men i och med att du haft hunden i fem (!) år borde du ju redan ha koll på vad hunden gillar, vill, kräver, behöver, osv oavsett vilka raser som finns i henne. Eller? Vad hjälper det dig nu om du t:ex skulle få reda på att det finns en jaktras i hunden? Om hunden hade jakttendenser borde du efter fem (!!) år redan ha klurat ut det på egen hand genom att studera din hunds beteende.

Så ditt resonemang faller omedelbart.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

LinaN
2015-12-17 14:02
#13

Enligt det exemplet så skulle min psykiska sjukdom ligga i det faktum att jag är 50% finsk och 50% svensk? Köper inte det resonemanget. Att en ras eller en etnisk tillhörighet ligger till grund för psykiskt mående är i mina ögon trams. Men jag köper att det var ett dåligt exempel.

Däremot så som ägare till en blandrashund med schäfer, rottis och husky så ser jag tydliga drag från alla raserna. Speciellt schäfern och huskyn. däremot den rasrena schäfern jag hade för många år sedan han visade inga som helst sådana tendenser som huskysarna jag träffat på annat håll har. Det här nästan lite hysteriska "nu vill jag jobba!" -mentaliteten hos huskyn som alltid är på helspänn medan schäfern var mer att han tog på sig arbetsbyxorna och jobbkepsen och pipan i mungipan och spotta sig i tassarna men när han inte jobbade så var han världens soff-slappare. vilket stämmer på flera av de schäfrar jag träffat annars också, oavsett om de har hög eller låg energi och arbetsmoral så har det följt ett visst mönster.

Så har man en blandrashund mellan ett antal raser som vår, vi har pinpointat 4 raser, men vi tror där är fler i honom. Att veta vilka raser som är i gör att man har en annan förståelse för hur hunden fungerar. Det är inget facit men det underlättar.

För säg att du har en hund som är korsning mellan schäfer, dobermann och sen jackrussel, då finns möjligheten att du har en arbetsvillig hund, som är fruktansvärt aktiv och som har kort uppmärksamhetsspann om något intressantare händer speciellt om det involverar jakt. Men har man otur så får man en hund med kassa höfter/rygg, ett överdrivet vaktigt beteende och en hund som blir lättstressad och hugger för minsta lilla. Sen i alla korsningar och i avel överlag så du har en uppsättning bra egenskaper och en uppsättning med dåliga, oavsett om föräldrarna är av samma ras eller inte. Antingen får man en skitbra hund, eller en ok hund eller en hund som är allt utom ok, och då pratar jag både fysiskt och psykiskt. En korsning mellan två raser kan se ut som ena rasen, men ha mentaliteten från den andra….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
[Anata]
2015-12-17 14:05
#14

#12 nej då jag köpte henne i andra hand och med åren har jag hört olika raser i henne. Killen jag köpte henne av se en blandras i telefon en annan när jag kollade på henne. Jag tog inte henne för rasen utan jag fastnade för henne. Men jag har jo gett henne allt som en hund ska ha normalt sett och hon går bara som en familjehund så hon är inte avsett i något speciellt.

Om jag får veta rasen nu kan de hjälpa på olika sätt. Och man kan söker rasen av andra anledningar ;)

Men men! De är inget resonemang utan bara en tank som har varit i huvudet sen folks bemötande till varför jag vill veta rasen i henne. Jag har aldrig träffat uppfödaren eller ens vetat vad hon har för föräldrar. Jag har haft ras hundar men aldrig fostrat dom efter rasen. Utan efter hur hunden är och vad jag ska ha den till. Sen har jag tagit hjälp av rasen att uppnå vissa saker. Så för mig är rasen ett hjälpmedel inte hunden.

Samma nu! Jag söker rasen för en skit rolig sak och se vad hon har i sig  var raserna i henne. Sen när jag vet raserna så kan jag använda dom på ett skit roligt sätt för oss. 
Andra blandras hundar jag har haft har varit samma. Utom att där har de verkligen varit rasen har klätt hunden. Men men!

De är svårt att få någon att förstå en tanke och man ska försöka argomentera den!

Calcifer
2015-12-17 14:08
#15

#14 Du behöver inte anta att jag inte förstår ditt resonemang, för det gör jag, däremot påpekar jag att det faller och inte är logiskt och oavsett vad du får reda på vad för raser som faktiskt finns i hunden så kommer ingenting förändras. 

Det hade varit en logisk tanke om du nyss skaffat hunden och du t:ex hade problem med den. Då kan det hjälpa att veta vilka raser som finns, t:ex om hunden skulle råka ha husky i sig eller någon annan hund som verkligen behöver få fysiskt arbeta för att må bra. 

Efter fem år kommer ingenting förändras oavsett om du får reda på raser. Om du inte efter fem år inte redan lärt dig hur din hund fungerar, såklart. Men har du inte det efter fem år lär du inte göra det i framtiden heller även om du får reda på vilka raser hon är.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

zlarviig
2015-12-17 14:09
#16

Din text är ganska osammanhängande och lite felstavad men jag antar att du menar att en ras i hunden skulle få hunden att ha ett speciellt beteende?

Det är väl klart att har man en jakthundsblandning så har hunden förmodligen jaktinstinkter och en vakthund har vakt i sig, men det är inte alls säkert. Det beror på hur föräldrarna är och om dem är framavlade specifikt för jakt eller vakt.

Och alla hundar är olika, har olika psyken och tycker om olika saker. Om din hund gör utfall mot andra hundar eller djur så betyder inte det att det har med rasen att göra, utan hundens psyke och personlighet. Det kan ju även ha hänt något med hunden innan du fick den som satt spår i den och kan orsaka osäkerhet hos hunden i vissa situationer. Min tik gillar inte stora hanhundar p.g.a en sak som hände när hon var valp.

Men hundens beteende avgör inte vad det är för blandning. Jag har ingen aning om vad min hund har för raser i sig,  hon kan bete sig som en chihuahua ibland, men det betyder inte att hon är en chihuahua  för det 😉

molam
2015-12-17 14:11
#17

Rasen för inte hunden, hunden gör rasen ^^ Förstår du vd jag menar då?

jag har ingen Blandras, jag har två (Egentligen tre men Speedy Flyttade med brorsan) Helt UNDERBARA Bearded collies, Alla har helt olika Personlighet, och gillar helt olika saker och då är dom ändå samma ras, hundar gillar inte alltid det för är "Skapta" för att göra. Speedy till exempel HATAR fårvallning, men Beardisar är Vallhundar Kazzie är 13 år (Snart) och är fortfarande lika Glad och Pigg i fårhagen.

Men trots att Bearded Collien är Vallhundar, Så föredrar Shaggy Drag framför Vallning, och Beardisar är inte heller brukshundar, men Shaggy skulle ändå lätt kunna ta en roll som vakthund exempelvis för han är så himla tuff i humöret, han är otroligt vaktig, speciellt över mig och kazzie.

Så som jag sa ovan "Rasen gör inte hunden, Hunden gör rasen" =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

zlarviig
2015-12-17 14:14
#18

Och precis som #12 säger så spelar det väl ingen roll vad hunden har för raser i sig om du ändå har haft den i 5 år?

Du menar alltså att om du nu skulle få reda på att din hund har gråhund i sig så kommer du helt plötsligt märka att din hund har ett intresse för jakt?

Om jag nu skulle få reda på att min hund har vallhund i sig, så kommer ju inte jag upptäcka nya beteenden hos henne för det, hon är ju fortfarande samma hund oavsett vad hon är för ras.

Fialialej
2015-12-17 14:16
#19

Jag förstår vad du menar. :) Jovisst kan det underlätta att veta vilka egenskaper hunden kan ha mtp ras, men det kan också vara så att det absolut inte spelar någon roll. Hade inte jag vetat vad min blandis har för raser i sig hade jag nog tyckt hon vart dum i huvudet, orimligt energisk och jobbig. Hon har så sjukt mkt energi att det är svårt att hantera om man inte förväntar sig det. Nu VET jag att hon är bc+aussie som behöver messor av stimulans, det är därför jag köpte henne, och då är det lättare för mig att hantera. Jag vet vad hon behöver för att komma i balans till viss (stor) del tack vare att jag vet vilka raser hon är byggd av. Har jag tolkat dig rätt ?:)

"På natten är alla katter svarta"

[Anata]
2015-12-17 14:16
#20

#15 Min hundar har problem som inte  enligt SBK ska kunna påverka henne nu utan har med raserna i henne att göra.

Jag vill veta rasen för att jag vill.

#16 jag vet om de jag har dyslexi förlåt mig

Annons:
zlarviig
2015-12-17 14:19
#21

#20 Jag menade inget illa med det utan jag sa bara att det är så, just därför kan det nog bli lite missförstånd eftersom man inte riktigt förstår allt du skriver.

[Shettisar]
2015-12-17 14:19
#22

Så om du får veta att ex det är vallhund i henne så skulle du utveckla hennes vallegenskaper, schäfer så skulle du utveckla hennes bruks/vakt egenskaper osv.osv? Förstod jag dig rätt? Även om hon är en massa olika raser så kan det ju hända att en specifik ras i henne inte alls har nedärvts till just din hund.Men visst ,man kan ju testa sig fram vilka egenskaper just din hund ärvt gällande raserna i henne.

molam
2015-12-17 14:21
#23

#22 Schäfer är EGENTLIGEN inte  ren Brukt/vakt.. x3 Engelska namnet "German Shepherd" = "Tysk fåraherde" Schäfern är EGENTLIGEN en vallras 😎

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Fialialej
2015-12-17 14:23
#24

Jag läste de tidigare inläggen nu och måste säga ifrån: SKÄRP ER! Alla är inte superbra på att formulera sig men man måste få yttra sig iallafall. #18 om du får reda på att din hund är jakthund kan du ju lägga om din träning med exempelvis mer spår osv för att försöka tillfredsställa sinnet på ett mer passande sätt. Då kanske hunden blir lugnare över lag och slutar med vissa olater. #20 Du ska INTE be om ursäkt för att du har dyslexi. Stå på dig!

"På natten är alla katter svarta"

thea_thea
2015-12-17 14:26
#25

#23 Nej, schäfrar är inte vallhundar.

molam
2015-12-17 14:28
#26

#24 jag måste hålla med dig, 1 Säg INTE förlåt för att du har Dyslexi #20 DEt är inte ditt fel och till er andra Tänk på vad ni skriver, ni kan använda rätt så brka ord, det kan skärmma folk från att nånsin be om hjälp eller fråga, man kan "lära" på en snällt sätt, och ni är väldigt "Ovälkomnande" i vissa statements (Glömde det svenska ordet xD)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
2015-12-17 14:30
#27

#25 "Den tyska schäferhundklubben baserades då på schäfrar från central Tyskland och från syd Tyskland och var vallhundar och avlades fram till ändamål för att ha som lämpligt bruksändamål."

http://schäferhunden.se/snabb-fakta.html

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
molam
2015-12-17 14:31
#28

Jopp ifrån första början är dom det

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Anata]
2015-12-17 14:57
#29

Minn hund är schäfer men vad mer?? Jag älskar henne oavsett. De ända är att om hon nu är jobba hund får jag tänka på de. Aldrig skukke jaa välja hund efter ras. Aldrig. Då jag väljer hunden efter individ. Jaag sa förlåt för att folk uppenbart inte kan tänka själv. Och jag är stålt över min dyslexi. Den är jaag. Samma med min hund. Hon ät hon. Inte rasen. #20 om alla kunde säga vad felet med texten jag hade de hjälp mig mer

[Shettisar]
2015-12-17 16:27
#30

Fattar inte varför det alltid ska bli "jag vet bäst" inlägg i trådar på hundforum… Önskar dig lycka till i ditt sökande om din hunds raser Anata.

Maja2
2015-12-17 17:27
#31

Även inom renrasiga hundar finns skillnader i beteende. Jag läser just nu en utbildning i "Hundens beteende" , och det är oerhört intressant. Etologi, forskning, BPH … Jätteintressant!   

Det finns stora likheter i beteende inom rasgrupperna, men även stora skillnader inom rasen. När man har en blandras, är det ÄNNU större skillnader. Det går inte ens förutspå hur en blandras ska bli, vare sig det handlar om utseende eller beteende

[LoveUnite]1
2015-12-17 17:56
#32

Som jag sagt flera gånger förut i dina inlägg, gå till en hundpsykolog om du vill ha hjälp med din hund!

Det är alltid skoj att veta vilka raser man har i sin hund men skaffar man en blandrashund får man räkna med att man inte alltid kommer få veta alla raserna i sin hund.

Gå en utbildning inom hundens beteende, historia och behov så får du lära dig lite om HUND!

[Anata]
2015-12-17 17:59
#33

#32 asså jag gå dit om jag vill eller behöver de. Du behöver inte tjata de är inte så roligt att höra de i varje inlägg jag gör.

Jag behöver inte lära mig om henne. Utan jag vill veta raserna för att de är roligt. Så snälla rara du! Sluta tjat nu

Maria
2015-12-17 18:02
#34

#33 Men om du inga papper har på din hund så kommer du aldrig få veta vilka raser hon är kommen ifrån.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[LoveUnite]1
2015-12-17 18:07
#35

#33

Nej, en hundpsykolog kan hjälpa dig med att lära dig vilka raser det är i din hund och vad dem kräver och förklara för dig skillnaden på en ren ras och en blandras!

Hjälpa dig förstå DIN hunds beteende och DIN hunds behov.

Det är faktiskt inget fel att gå till en utbildad person som kan HUND för att få hjälp och tips, ta med sin hund och fråga i detalj om vad man vill veta om sin hund.

Man behöver inte ha en "problem" hund för att gå till en hundpsykolog.

Det finns inget roligare än att lära sig om hundar och speciellt sin egna hund!

[Anata]
2015-12-17 18:23
#36

#34 nu har jag fått reda på uppfödaren och nu ska jag bara få tag på telefon nummer till dom eller hoppas att dom förstår sig på nya facebook. Jag har en hum om uppfödarna och jag har hört en massa! Hon jag har snackat med känner dom men är bara osäker på vem som är min tik pappa och mamma. 

Jag kommer isf aldrig veta var hon kommer ifrån. Om jag inte kastar ut 1000 kr ca för att göra DNA och då vet jag bara ras inte något om hennes föräldrar inget. Nu har jag möjlighet till detta.

Om jag nu finns en lykta i detta. Varför kan jag inte få ha den lyktan då?

#32 Återigen jag har inte problem med min hund. Jag vill veta föräldrarna för att de är roligt. Snälla låta mig få ha de nöjet. Jag vet om att du har en positiv avsikt i att jag ska träffa en hundpsykolog vilket jag redan har gjort med henne efter att hon blev attackerad. Allt går inte att träna eller knäppa med fingrarna och puff de är borta.

Jag har haft min älskling i 5 år och jag hoppas ha henne minst 5 år till. Jag älskar henne mer än livet själv. Hon är lika högt värderad som min familj. Min kärlek till henne kommer ALDRIG ändras oavsett vad. Jag skulle aldrig kunna älskar henne mindre för att hon har en ras som jag inte trodde eller tidigare har gillar.

Hon är inte döende eller har någon sjukdom som är släkt belagd eller liknande. 

Som hundägare måste jag alltid tänka på att ett problem som kan uppkomma. Vad är anledning till de? Är de något som är farlig alltså kan de skada henne? Kan hon och jag leva med att hon tex inte gillar andra hundar? I detta fallet kan vi de. 

Jag gillar inte alla människor men jag accepterar och respekterar dom. Vilket hon gör med. Oavsett ras eller färg så gör hon de. Sen att hon reagerar på andra hundar oavsett vem hon går med. Ja de är hon. Jag gillar inte att gå mötandes mot människor. När jag är utan henne får jag panik mm. När jag är med henne så går vi runt om eller undan. 

Det är något som är hennes personlighet. Hon blir stressad av andra hundar som är på eller energisk. Små hundar som skäller är rena mardrömmen för oss båda. Och hon är så även när en tränar har hållt henne. De har inte med rasen att göra. De har inte med träning att göra.

Att träna bort något någon som inte är ett måste för oss ser jag verkligen ingen anledning till. Vi möter inte på hundar i den stora skalan. Vi umgås inte med hundar i den stora skalan då jag har två. Vi är vi och om vi uppstår i de "dåliga" så löser vi de.

Så ärligt. Jag ser inte varför jag ska träna bort något som verken sbk eller hundpsykologen ser att hon mår dåligt av. Hade vi träffat hundar varje dag eller vad de nu är. Ja så klart skulle vi tränat på att hon skulle slappna av och inte stressa mm. Men vi gör inte de. Vi har hört veterinär och privat tränare samt djurskyddet och hundpsykolog. Alltså alla 4 här på samma gång och kollar hur de blir hur hon blir bedömning mm. För vad vi ska göra om vi ska göra något.

Alla har sagt samma sak. Jag tar hand om de när de händer och jag tar hand om de så lugnt och smidigt som jag kan. Mer kan jag inte för! Så varför ska jag gå till en hundpsykolog igen #32??

[LoveUnite]1
2015-12-17 18:34
#37

#36 

Jag inser att du inte förstår vad jag har försökt säga till dej ang hundpsykologer och vad de kan hjälpa dig med angående din hund.

Du verkar inte sett att jag skrivit att det kan vara roligt att veta vilka raser man har i sin hund, så jag förstår dig på det planet.

AnneN
2015-12-17 18:36
#38

Hoppas att du får reda på vilka raser det är i din fina hund, du kan väl berätta hur det går med det? 🙂

Har själv en blandis med 4 raser och jag kan se olika egenskaper från de olika raserna i både hennes utseende och hennes beteenden, tycker det är ganska kul att ibland kunna se så tydligt att just ett visst beteende är typiskt för en av de raser som finns i henne.

Önskar dig lycka till.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Anata]
2015-12-17 18:37
#39

Du skrev de när jag skrev haha! 

Jag behöver inte lära mig mer om henne om hon inte visar mig. Nu är de ovesentligt om vad som är i henne så jag inte vet. Och där av kan jag inte "lära" mig om raserna i henne. 

Jag kan min hund. Och som någon annan skrev här innan. Om jag inte har kunnat henne nu i 5 år så kommer jag nog inte göra de i framtiden i heller. Alltså jag lär mig henne när de är dax att lära mig något nytt om henne!

Calcifer
2015-12-17 19:19
#40

Du säger emot dig själv flera gånger. Det kanske inte är så konstigt att du inte får de svar du vill ha då?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

spacesheep
2015-12-17 19:23
#41

Har inte läst igenom alla kommentarer men måste säga att jag tycker att det är otroligt opassande att jämföra blandraser med psykiska funktionshinder.  

Däremot tror jag att jag förstår vad du menar i din text; att de olika raserna oftast slår igenom på ett eller annat sätt, vilket såklart lägger grunden för hundens beteende. Och absolut är det så, en hund har vissa instinkter som ibland är kopplade till dess rastyp. Att veta om dessa egenskaper hjälper ju, eftersom att man får en vägledning i vilket typ av beteende som kan framträda. 

Däremot spelar uppfostran och hundens personlighet enorm roll också, och man kan aldrig beräkna beteende med matematik. 1 vall- + 1 vall- + 1 bruksras behöver inte nödvändigtvis innebära att det blir en hund med starka vallinstinkter, även om det finns chans för det. Riktigt duktiga vallhundar, jakthundar, vakthundar etc. går sällan till blandrasavel heller, utan stannar i rasavel för att främja den eftersträvade arbetsförmågan.

Jag hoppas att du får reda på raserna i henne, det är säkert jätteroligt att veta! Men jag skulle ta det med en nypa salt också. För varje hund behöver man ha en specifik träningsmetod som fungerar för ägare och hund som individer. Man kan inte tala om "bordercollie-träningsvarianten" liksom. För rashundar är inte kloner av varandra de heller. 😉Och om ni har arbetat tillsammans i 5 år så måste du redan ha funnit den träningsmetod som passar för just er två. Oavsett ras kommer det uppstå "problem" som man behöver korrigera, och det är mycket lättare att pröva på olika slags knep och metoder än att dra igång en lång research om rastypiska egenskaper, skulle jag säga.  Lycka till, kul att ha fått kontakt med uppfödaren!🙂

Annons:
[Anata]
2015-12-17 19:38
#42

#41 att få veta ras på henne blir typ lite så punken i en mening. Du vet mening men du vet inte om de slutar där. Så ser jag just nu på vilken ras hon än är! Asså min hund är den hon är och kommer alltid vara den. Rasen kommer bara mer Aha inte konstigt att hon gillar de eller att hon gör si och så. Typ!

Vi har hittat vårt och oss i träning. Vilket är så skönt. Sen att jag uppfostrade henne som om hon skulle döda allt hon såg. Ja jag var bestämd men försiktig. De är jag glad för idag. Just för hon är försiktig idag runt barn andra djur som är mindre mm. Så jag är jätte glad att jag inte har haft en ras stämpel på henne när hon var valp. Vilket nu blir en nyfiken sak att se när de kommer till ras.

Hon jag har snackat med som känner uppfödaren säger schäfer men vad mer! Någon av föräldrarna är grå schäfer. Vilket jag märker på henne att hon har schäfer efter hur hon ser ut och att hon vill jobba hon är lagman hon även gillar att valla men mer efter leksaker. Asså som någon skrev här uppe. Schäfer är att ta på sig arbetskläderna och spotta sig på tassarna men inte energisk på fel sätt. Sen ser jag oxå just de man kalla polisschäfer i henne. Jag jobbar och jag gör de jag ska men lite till. Men jag slutar inte fören du säger de till mig. Asså hade jag inte vetat bättre skulle jag tro att hon är en förälder som är avlad till typiskt polisschäfer! Men jag vet inte. Jag kan inte säger att de är så.

De ända jag kan säger är att jag ser schäfer i henne. Men när man har hört amstaff pitbull mf andra raser i henne så kan jag inte se bull terrier i henne så som dom jag har träffat mest amstaff då. Isf är de så som dom låter när dom leker. Men de är de ända. Så kan vilket blandras låta som. 

Uppfödaren idag har en en schäfer hane och en rottis/rottis, collie mix. Så vad vet jag som är i henne.

Jag kan bara njuta av vad hon är! Och hon är helt underbar som individ. Men sen ser man rastyper i henne. Ja men jag tror inte de är henne utan att de är rastyperna.

Förstår du hur jag menar?

zlarviig
2015-12-17 20:14
#43

#29 Vad menar du med lampknapp t.ex?

"Då är de kanske okej att din hund är en lampknapp utan att du har tränar de eller bett om de."

molam
2015-12-17 20:16
#44

FÖrmodligen menar den personen att hunden inte har en tydlig av och  på Knapp

inte vet riktigt nr det är dags att lugna ned sig

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Anata]
2015-12-17 20:21
#45

Ja hunden vet inte när de är dax att sluta jobba eller leka mm. För dom blir där uppe i de

Cahira
2015-12-18 17:57
#46

Jag scrollade förbi de flesta svar så jag kanske upprepar någon.

Nej det går inte att dra paralleller rakt över. Alla blandisar blir inte likadana. I en och samma kull till exempel kommer fortfarande hela regnbågen av personligheter och egenskaper variera på hela spektrumet. Även rasrena jakthundar kan födas ljudkänsliga och nerviga. Jag har en dvärgschnauzer, en ras som är avlad för jakt på skadedjur. Hon har NOLL jaktlust. Inget alls. Jagar inte löv, jagar inte ekorrar, jagar inte katter, jagar inte möss. Hon står och tittar på när dom springer förbi henne. Hon har haft en igelkott som nosade henne på foten. Reagerade inte då heller. 

Jag har en border collie/collie. Man förväntar sig hög arbetsvilja eller hur? Nepp. Han vill inte jobba alls. Överhuvudtaget. Han vill hellre ligga och mysa än att ta emot en godis, leksak eller annat. Han förväntas vara högintelligent eller hur? Jag säger detta med kärlek, men han är korkad. :) Han snubblar på sina ben och tror att katten 2 meter bort fällde honom, jag släpper skinka framför nosen på honom så det säger SPLATT på golvet och han tittar på mig med stort öga (han har bara ett) och undrar "Vart tog den vägen??? O.-" Han är ljuvlig men han är väldigt dålig att sätta ihop 1 och 1. Han har border collie färger men väldigt mycket colliekroppsbyggnad med lite kortare nos. 

Jag har en border collie/corgi också. Blandningen kunde bli väldigt bra eller väldigt dålig, det visste jag. Antingen skulle det bli en mardröm eller en dröm och han kan man väl säga är båda. Han var vild när jag kom till mig. Och med vild menar jag att han litade inte på människor, var inte socialiserad OCH hade blivit behandlad illa. Han kan fortfarande inte gå i koppel men vi har kommit långt. Han har enorma rädslor som vi jobbat bort det mesta av. Skulle han ha kofösarens hårda skalle eller fårvallarens mjuka skalle? Jag hade ingen aning. Han har både och. Han är enormt förarmjuk, fantastisk arbetsmoral, men otroligt envis när han sätter den sidan till. Oftast har jag tur med denna kombination, då sätter han till sin envishet till att lyckas göra det jag utmanade honom att göra, men om vi inte har samma idé om något så är det som när jag försöker jobba med åsnan. Möts på mitten eller möts inte alls. Corgin är känd för att kunna vända på en femöring och det är han duktig på. Han är byggd som en slägga och det känns när han dunsar in i mitt smalben för att sätta sig fot från inkallning och jag nästan trillar över honom. Envis som corgin kan vara (för om man inte är envis när man står mot en tjur så kan man inte flytta den heller), följsam som border collien, svårt att slappna av när han vill jobba, icke destruktiv alls. Om han inte hade haft kärleken att jobba hade han nog alltid varit vild. Och på grund av rädslorna så är han verkligen inte byggd för vem som helst att hantera, men han är perfekt för mig. Jag säger inte bara det för att han är min hund, jag säger det för att han är skon på min askungenfot. Han är kotten på min gran, och jag är solen på hans himmel. 

Vi vallar inte fast vi har kor, men han har tjuvvallat när han flyttade hit och rymde. Han vallar som en blandning av båda raser. Han kan nafsa i hälar, han kan nafsa i nos, han ger eye, han vallar på avstånd och han konfronterar med väldigt mycket ljud och snappa käftar om han känner att det behövs. Han håller dom i grupp utan att separera dom och om jag hade haft behov av en vallhund hade jag haft en guldgruva gratis i denna grisen i säcken. Men korna kommer på inkallning så vi behöver inte hjälp i förflyttning. 

Jag har två hundar till, pekingese och chinese crested. De är väldigt rastypiska med vissa avvikelser men jag tror det hör till precis varje rasren hund att inte vara kopierad av en rasbeskrivning, utan att rasbeskrivningen är generell och medelvärde. Pekingesen ska vara bra mycket mer envis, kinesen borde inte vara så bra lös och på inkallning. Båda är enormt självständiga och kelsjuka på samma gång. Pekingesen har försökt slåss med hästarna, kinesen försöker få dom att leka jaga med honom. Dvärgschnauzern ska vara skällig som få men hon är så gott som helt tyst. Finns inget som kan förutspå hur en hund kommer vara eller bli, inte ens en rasbeskrivning.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: