Annons:
Etiketthundmat
Läst 2238 ggr
Kefa
12/2/15, 3:59 PM

Bra prisvärt foder

Eftersom ingen i familjen äter gris så vill vi undvika det även till hunden. Jag har sökt efter ett svenskt foder utan inblandning av gris men inte hittat något. Det jag hittat och som faktist verkar intressant är Taste of Wild, endera lamm eller lax. Tacksam får råd, erfarenhet och input. Skall jag strunta i min protektionistiska sida och välja bort svenskt eller finns det något foder som jag missat?

Annons:
Lizelda
12/2/15, 4:09 PM
#1

Varför undvika det till hunden? Att din familj undviker det lägger jag mig inte i, det är ett val man tar. Men varför hunden? Då vi har bra foder från Sverige så tycker jag att man hellre får släppa på sin egen moraliska ståndpunkt när det gäller hunden eller barfa. Att beställa från utlandet är inte miljövänligt och håller inte heller i längden. Det blir svindyrt och är väldigt onödigt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

AnneN
12/2/15, 4:48 PM
#2

Om du vill ha ett foder som är någorlunda nära men dock inte svenskt så kan jag rekommendera http://www.olivers-petfood.se/ som är danskt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kefa
12/2/15, 6:21 PM
#3

#1 Måhända att jag får tänka om men jag resonerar som så att min hund är en familjemedlem med sin givna plats och värde i familjen. Varför jag vill att en så central sak som maten skall vara principiellt lika för oss alla. Jag har funderat på Robur där bara proteinerna är animalier från gris och nöt. Sedan behöver man inte beställa från utlandet utan tex Taste of Wilde finns på samma ställe som jag köper ifrån idag. #2 Tack för tips

Kalli
12/2/15, 6:39 PM
#4

#3: ToW produceras inte i Sverige så oavsett om ni beställer det eller djuraffären kommer det skickas långt för att slutligen nå Sverige. Sen kan man såklart ha åsikter om hur det påverkar miljön, hur dyrt det blir för naturen. Särskilt svindyrt för den personliga plånboken blir det dock inte.

Lizelda
12/2/15, 8:24 PM
#5

#3 Absolut så är hunden en familjemedlem! Men vi är inte byggda på samma sätt och hunden ser ingen skillnad på nöt eller gris så för hundens del så är det bara en skitsak. Ni kan välja att köpa lokalproducerat nötkött och skippa gris, ska hunden skippa gris så kommer det skickas långt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

lillakia
12/4/15, 6:55 AM
#6

Nu är det ju så att man i detta fallet får tänka på hundens behov före egna principer. Helst av allt ska hunden ha så lite spannmål som möjligt, gärna spannmålsfritt men det e ju grymt dyrt! (..hm…grymt, grymt sådär på tal om gris hihi) vad man sedan själv väljer att äta är ju upp till var och en….

Annons:
Hiro
12/4/15, 7:53 AM
#7

Bozita nordic by nature är ett svensktillverkat foder (om jag inte missminner mig) och finns i lamm, älg och fisk

Kefa
12/6/15, 7:15 AM
#8

#7 Alla Bozita [Robur] utom sensitive innehåller gris.

Hiro
12/6/15, 11:36 AM
#9

#8 Bozita NORDIC BY NATURE inte robur

catr.ruds
12/9/15, 11:04 AM
#10

Standardt vild normal är bara viltkött i och det är helt spannmålsfritt samt att det är tillverkat i Sverige.

http://www.standardprodukter.se/hundfoder-standardt-vild-hjort-normal.html#.Vmf8mGeFPIU

AnneN
12/9/15, 9:21 PM
#11

#10 Det är inte helt spannmålsfritt då det innehåller parboiled ris som första ingrediens i innehållsförteckningen. Det innehåller dessutom blodmjöl från gris och gris var något TS inte ville ha med i fodret.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: