Annons:
Etikettallmänt
Läst 1179 ggr
Ravynsfair
2015-11-10 00:43

Om du fick blanda raser hur du vill?

.. vilka raser skulle du då korsa för att få fram den perfekta hunden för dig? 
Motivera gärna! 

Vi låtsas till en början att de bästa egenskaperna och utseendet hos varje ras slår igenom i din "ihopkokta" hund. 

Kör ett exempel här: Schäfer, Husky och Pudel. 
Schäferns härliga "will to please" attityd. 
Huskyns läckra ögon och utseende överlag, ska trivas i kyla. 
Pudelns "Allergifria" egenskaper.  

Kokade ihop dessa raser för att jag "vill"  ha en större hund med trevlig arbetsvilja, snygg och spännande att se på, som gillar vintern och som dessutom är allergifri. 

Vi kan även göra tvärt om, ta en dålig egenskap hos varje ras du valt för att se vad som kan tänkas hända. 
Schäferns risker för Hd/Ed problem. 
Huskyns stora jaktinstinkt. (som jag finner som dålig egenskap)
Pudelns stora behov av pälsvård. (som jag finner som dålig egenskap) 

En stor hund med Hd/Ed problem i kombination med stark jaktinstinkt och massor av energi som dessutom utöver det behöver mängder med pälsvård (om den i detta fall får pudelns päls). Mjaaaaeee.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Annons:
[LoveUnite]1
2015-11-10 16:32
#1

Har ingen jag skulle vilja korsa, men skulle hålla mig inom att endast korsa vakthundar med vakthundar, jakthundar med jakthundar och sällskapshundar med sällskapshundar och gå mer på hur rasernas individuella beteende och behov är inom varje ras och sedan anpassa.

Sedan friska också vilket är en självklarhet.

Min drömhund är stora hundar som sankt bernards men skulle aldrig få för mig att skaffa stora hundar pga alla problem de har, hjärta, ben osv.

Små hundar är ju bekväma men skulle inte heller skaffa dem för kan inte vara lätt att vara en pytte hund.

Medel, tollare i den strl är det snällaste att gå med.

Men sibirian huskys är ju såååå himla fina.

Om man kunde korsa en hund som ser ut som en sibirian men i medel strl, helst ej över 30 kg o ej under 20 kg men som inte är lika krävande som en ren sibirian så skulle jag banne mej skaffa en =)

Ravynsfair
2015-11-10 22:20
#2

#1 
Tanken var inte att detta skulle vara seriöst utan mer en rolig grej samtidigt som man kan lära sig något. (om de negativa aspekterna av hund)🙂

Meningen är ju inte att man ska gå och blanda raserna på riktigt för det kan ju gå hur tokigt som helst!

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

spacesheep
2015-11-10 22:46
#3

Utan något som helst konsekvenstänk vore en border collie/leonberger underbart. En stor, fluffig hund med näpnare border collie drag och ett lättlärt, mjukt lynne som gör allt för att behaga dig. Och lite lägre energinivå och mer mental stabilitet, tack vare leonbergern. Men så slår det bakut och du får en enorm, klumpig hund med ledproblem som välter alla i sin väg när den desperat ska valla allt som finns 😂

thea_thea
2015-11-11 11:55
#4

Pudel/staffe! Staffens mentalitet och storlek med pudelns päls och hälsa😂

Eller kan det bli ett mentalt vrak med pudelpäls och kala fläckar (demodex) som åker in och ut från veterinären pga HD/ED fel😛

[Forest]
2015-11-11 13:00
#5

Pudel och yorkie- Pudelns päls,lynne men mer jag ger mig inte som jag tycker yorkie har samt deras öron på detta, Sött med pudel med uppåtöron 😃 Tycker det var en kul tråd med fantasi-hundar  😉

lillakia
2015-11-12 08:53
#6

Skulle jag kunna skulle jag ordna samma blandning som min gamla hund Shadow, 50% golden, 25%labbe, 12,5 % newfoundland och 12,5 % engelsk springer spaniel. Underbar vovve!! Hade Zac med samma blandning men med 12,5 % border collie istället för engelsk springer spaniel.

Annons:
Upp till toppen
Annons: