Annons:
Etikettallmänt
Läst 2685 ggr
AnneN
2015-10-02 14:23

Vad ska ni göra med era hundar idag?

Jag åker till mamma och hennes sambo + hundar i helgen. Lördag ska jag starta Valle (labrador) på jaktprov utanför Piteå, så då får ni gärna hålla tummarna att han sköter sig lika bra på provet som han gjort på de senaste träningarna 🙂

Velvet får självklart också följa till "mommo & moffa", kommer träna lite rallylydnad med henne i området + att det kommer bli en del hundbus och härliga skogspromenader om vädret tillåter.

Vad ska ni hitta på med era hundar?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Ikatza
2015-10-02 21:32
#1

lycka till på jaktprovet! spännande :)

för oss blir det valpskola / lätt Agility imorn bitti. Ser fram emot att börja igen, ska bli spännande att se hur det går, första gången på den här klubben med Ikatz.
Ikväll var hon supertaggad, har börjat träna att hoppa upp på  små stenmurar och bänkar och så på promenaderna (som typ "naturliga" agilityhinder), och idag sprang hon och hoppade upp på typ allt möjligt som hon såg och var superglad :D hoppade direkt upp på ett picknickbord och satte sig t.ex, och såg väldigt nöjd ut :) sen går hon självmant balansgång såfort hon ser en lite mur eller sten eller dikeskant, så tror hon kommer gilla Agility!

sen ska vi ta det lugnt, ta nån längre promenad på söndag, kanske vandra en sväng upp i bergen om vädret tillåter- upptäckte en trevlig stig i söndags och vill utforska den lite mer med bättre utrustning (typ iaf vatten och bättre skor ^^)

Ravynsfair
2015-10-02 22:43
#2

Lycka till på jaktprovet, kommer nog gå galant! 👍

Vi ska hjälpa sambons syster och hennes sambo flytta deras kor, kvigor och kalvar till vinterhagarna (lösdrift) så Hector har en mycket spännande helg till mötes. 😂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Ellen89
2015-10-04 01:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Vi ska inte gora mycket, tog en promenad i morse och lekte lite. Tranar Agility lite hemma och lite trix. Nasta helg blir det flyball tavling for tiken, ska bli sa skont for oss for da ar mitt universitet pa lov med.

AnneN
2015-10-09 06:39
#4

Provet gick ganska bra, Valle jobbade på bra, levererade nästan alla apporter i hand, men orkade inte riktigt med hela sökfältet och skulle busa med den andra hunden på passiviteten så blev 0:pris, men jag är ändå jättenöjd för det visar att delmomenten vi tränat på har gett resultat. Nu har vi ända till nästa höst på oss att träna resten, så nästa år får vi förhoppningsvis 1:a priset.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ikatza
2015-10-09 09:33
#5

kul att det gick bra! och bra med mal sadar :)

sa det ar ingen "riktig" jakt? verkar kul iaf! :) skulle garna testa med Ikatz, tror hon har ganska mycket jakt i sig.. 

Vet inte om det finns sant som ovning har, vet att manga jagar (helt omojligt att promenera i skogen pa vintern :( )  men har inte hort talas om annan hundsport an Agility och "canicross" och "canirando" (vandring med hunden som drar typ).

Ravynsfair
2015-10-09 11:00
#6

#4 
Ni var där och gjorde ett bästa vilket är det viktigaste av allt 🙂
Bättre lycka nästa gång! 

Idag ska vi ha en slödag förutom en långis som vi ska försöka hinna med, eller ptja, Hector ska. 
Jag har massor av skoluppgifter att ta tag i som jag nu skjutit på. 😟

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Annons:
AnneN
2015-10-09 14:16
#7

#5 Nej det är inte riktig jakt utan bara ett prov som ska efterlikna jakt så det är riktigt vilt men det är skjutet innan och utlagt.

Den som är nyfiken på denna provtyp kan läsa mer på http://www.ssrk.se/prov-utstaellning-avel-utbildning/retrieverjaktprov-kommande-prov-resultat-och-regler/b-prov-retriever/jaktprovsbestaemmelser-b-prov

Det finns i Australien också, vet inte om det är exakt samma upplägg och så men det finns info om man söker på "retrieving field trial australia" på Google.

#6 Ja vi gjorde vårat bästa och hade roligt tillsammans, vilket jag anser vara så mycket viktigare än vilket pris man får. Går man till pris så är det bara en bonus, men inte det allra viktigaste enligt mig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2015-10-10 04:36
#8

Den här helgen blir det lite apporteringsträning med Valle tillsammans med en bekant som också har labbe. Får se vad jag hittar på med Velvet, har iaf inget planerat ännu utan vi ser vad vi känner för och orkar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

IngaTrnqvist
2015-10-12 10:16
#9

Slutar tidigt idag, så funderar på att dra till klubben och köra hel rallybana, var ett tag sedan sist.

Ravynsfair
2015-10-27 12:24
#10

Puttar upp!
Ja, vad ska ni göra med era hundar idag? 

Här blir det fortsatt tragglande av Rallylydnaden, kursen blev inställd pga sjuk instruktör så vi gör det bästa av situationen och tränar hemma. 
Ska även hinnas med en långpromenad, även om min kropp inte riktigt vill vara med, hittat en ny rolig slinga att gå med div avstickare 👍

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Ellen89
2015-10-27 12:35
#11

Agility vart inte pa sa tog hundarna ut till andra klubben och korde flyball och lydnad. Borjar narma sig till nasta ar da vi ska tavla i lydnad med lillen! Bada hade kul och det hade matte ocksa 😃😉

TjockaBerta
2015-10-27 15:41
#12

Snart ska jag åka på hundfika med unghunden. Passivitetsträning!

>>>Malum domesticum<<<

AnneN
2015-10-27 16:51
#13

Idag händer det absolut inget speciellt här, är hemma från jobbet pga bråkig mage så är en lugn dag med soffmys.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
TjockaBerta
2015-10-27 19:37
#14

Nu är vi hemma igen. Det var voff voff här. Det var voff voff där. Det var voff voff, voff voff överallt voff voff. Men trevligt ändå.

>>>Malum domesticum<<<

AnneN
2015-11-22 18:11
#15

Idag har hundarna bestämt att det blir en slappar dag, jag frågade nyss om de ville busa…. Båda tittade på mig, gäspade och somnade om 😴

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

TjockaBerta
2015-11-22 18:37
#16

Urhunden har duschat blivit insmord och fått pedikyr.

>>>Malum domesticum<<<

AnneN
2015-11-24 02:13
#17

Idag blev det korta promenader då det small till och blev kallt och Velvet är väldigt frusen. 
Tränade lite vacker tass med Valle och enkla trix med Velvet som hon redan kan sedan innan.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spacesheep
2015-11-24 14:55
#18

Just nu är Fafner ute på långpromenad med husse. Sen ska vi träna lite trix och klippa klor. Och till kvällen blir det nog en runda i parken med långlina så att vi kan leka ordentligt!

Luckysoul
2015-11-25 08:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Vi tänkt gå ut på en promenad och sedan sticka till jobbet men jag vet inte om Lucas är så pepp på det :p

AnneN
2015-11-25 16:40
#20

Ikväll får Valle vara hemma med husse medan jag och Velvet åker på nose work kurs 🐶

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
AnneN
2015-12-28 16:45
#21

Har 2 trötta och nöjda hundar efter varsitt litet träningspass 😃Smiley grin
Valle fick träna lydnadsapportering, vacker tass och lite frishejping.
Velvet fick träna nosework rumssök i källargången.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

IngaTrnqvist
2015-12-28 17:00
#22

Vi var ute i snön en stund i förmiddags, ikväll blir det lite trickploj eller kanske 
genomgång av rallyskyltarna.

AnneN
2015-12-30 03:26
#23

Igår blev det en busstur till andra sidan stan med Valle så han fick busa ett par timmar med 2 st samojeder.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

IngaTrnqvist
2015-12-30 23:00
#24

Ikväll har vi shejpat lite. Lekt in tricket "bock" som till skillnad från "buga" innebär att han ska stå upp och böja ner huvudet utan att böja ner resten av framkroppen. Imorgon ska vi ut tidigt för att ha en liten photoshoot, den första temafotograferingen i ett litet projekt jag kommer syssla med. Jag och Hund och självutlösare i vinterskogen, får se hur det går haha :p 
Sen ska vi till måmå på kvällen och spela bingolotto och förmodligen tappa mer mat på golvet än vad vi brukar.

Flöffo
2015-12-30 23:08
#25

Idag har vi inte gjort något särskilt, gått korta promenader, lekt lite och tränat lite trix. Imorgon tänkte jag att vi kunde gå ut i skogen och ha kul, spåra lite och kanske ta lite bilder där. Om jag hinner ska jag försöka lära honom något nytt trix, annars blir det väl att öva på sånt han redan kan. Eftersom det är Nyår imorgon kommer han få något extra gott att äta och lite tuggben att roa sig med :)

//Flöffo

AnneN
2015-12-30 23:11
#26

Idag har vi förutom rastning endast haft soffmys pga att jag haft för mycket värk i kroppen för att klara något annat, men hundarna är nöjda med det också.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2016-01-28 01:49
#27

Just denna vecka får hundarna inte så mycket aktivering utan de får en vilovecka (inget de har något emot), själv har jag massor att göra på Hundhuset - Fyrkantens Lokala Kennelklubb då vi håller på att städa, sortera, kasta och sälja allt som finns i vår lokal då vi pga ekonomiska skäl inte kan ha kvar den och sista utflyttningsdag är på söndag.
Så denna vecka åker jag dit direkt efter jobbet och sliter tillsammans med några andra eldsjälar för att vi ska få allt klart i tid.
Hundarna tar min snälla sambo hand om och rastar så det går absolut ingen nöd på dem, bara nyttigt att de får ha lite tråkigt ibland också.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
IngaTrnqvist
2016-01-31 16:03
#28

Har torrfodrat Brownie några månader av diverse anledningar, men hans problem som han hade för två år sedan (anledningen till att vi gick över från torrt till rått) kom tillbaka igår.  Så vi tar det lugnt nu de närmsta dagarna och får hoppas att det återgår när vi börjar barfa igen. 

Tricktränar lite med systerns hund också, en schipperke, vilket är väldigt stor skillnad mot att träna en Brun haha :p

Drömmis
2016-02-01 09:36
#29

Just idag blir nog en ganska lugn dag, tänkte ta en långpromis nu vid 11 tiden, sen kanske trickträna lite :). Försöker hitta en spårkurs till oss, så vi kan komma igång med spårande om dagarna, någon som känner till någon kanske? 

Annars så blir det lite löparträning i veckan, ska försöka vara med i hundlöpet i år så :).

Hogwarts
2016-02-03 08:54
#30

Vi ska gå en skogspromenad med min kontaktperson och hennes hund 🙂

AnneN
2016-02-07 16:23
#31

Blev lite enklare aktivering av hundarna idag…
Velvet fick ett godisregn i snöhögen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2016-02-07 16:25
#32

Valle fick söka dummies i snön.
Under hela hans träningspass så var det hundar som busade högljutt på fotbollsplanen på andra sidan av skogsdungen. Vid ena söket så blev frestelsen för stor för Valle så han drog iväg mot de andra hundarna, men sprang inte hela vägen fram och då han upptäckte att matte inte hade följt med så kom han rusande tillbaka och tog apporten med sig längs vägen 😃*stolt*

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2016-02-07 16:25
#33

Han fick som alltid avsluta träningspasset med ett litet godisregn i snön

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2016-02-14 02:58
#34

Velvet löper nu = bomull i öronen och misstänkt vakuum mellan öronen, så för henne blev det en kortare promenad med lite godissök. 

Valle fick en lite längre promenad med lydnadsträning och påbörjat lite grunder i dirigeringen i djupsnö, avslutades som varje träningspass med ett enklare godissök.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
IngaTrnqvist
2016-02-14 03:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Vi var ute i skogen i två timmar idag, vilket vi troligtvis repriserar imorgon. 
Ev. göra en fotoidé jag har med.

AnneN
2016-03-12 17:53
#36

Idag fick Velvet följa med som störningshund på en träningsträff med temat "koppelträning" där deltagarna fick göra lite olika koppelövningar och hundmötesträning med varierande störningsgrader. Hon ligger nu helt utslagen på soffan och är mycket nöjd.

Valle har fått en lugnare dag med lite godissök och bus i snön.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

IngaTrnqvist
2016-03-13 22:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Vi var i skogen i 1,5 h. Nu gnager han grisfot. Annars har det inte hänt så mycket.

AnneN
2016-03-19 15:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Idag fick Valle följa på promenad med Hundhuset - FLKK i det härliga vårvintervädret 😃
Velvet fick stanna hemma och mysa med husse istället.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

IngaTrnqvist
2016-03-19 15:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Vi började dagen med en runda i skogen, väldigt härligt då jag inte varit ute på nästan en vecka på grund av influensa. Sen ska vi snart ut igen och fotografera till en how-to på ett trick :)

IngaTrnqvist
2016-03-26 14:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Är i Malmö nu under påskhelgen, så idag gick vi runt och turistade lite i stan. Var även på en stor hundrastplats, och även om han mest var kopplad var han lite lös, och lekte fint med de allra flesta hundarna han träffade. Lite smågnabbig mot en leonberger dock. Sen ikväll blir det mer promenad i spåren härikring. Och påsken till ära ska han för första gången få ett helt ägg som kvällsmat :)

Upp till toppen
Annons: