Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 3851 ggr
Ravynsfair
9/28/15, 8:11 PM

Översexuell hund

Kastrering på en översexuell hane. Ja eller nej? 
Vill helst testa med kemisk men är nojig med biverkningar. 

Idag fick jag nog, Hector var på playdate med en Grandistik för ett par timmar sedan och allt han kunde fokusera på var hennes rumpa. 
Skrik, Yl, pip, gnäll.. ALLT för att få komma fram till rumpan. 
Hon högg, morrade och slog på honom, jag drog tag i honom och tog honom åt sidan så att han skulle lugna sig, sade till när han började bli för påstridig. 
INGEN reaktion från honom.

Såhär var han som 7-16mån (han är 2,5år nu) men det har varit lugnt ett bra tag då han inte haft så mycket kontakt med tikar på ett tag. 
Blir dreglig när löptik finns i närhet men inte knäpp som tidigare.
(matvägrade och skrek)

Han är såhär på gamla som unga, små som stora hundar.
Stänger av öronen och ska sexa loss, löp eller inte. 
Många gånger tänkt tanken på kastrering men eftersom han haft problem med sitt självförtroende så har jag inte velat kastrera just för att risken finns att han blir osäker med bristen på hormoner. 

Är i övrigt trevlig hund, stabil mentalt och hyser ingen agg mot andra hundar. 
Inte nu när vi tränat upp hans självförtroende. 

What to do med denna snuskhund? 😭

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Annons:
AnneN
9/28/15, 9:02 PM
#1

Finns ju för och nackdelar med allt… Inte säkert att en kastrering hjälper mot beteendeproblem, men det kan hjälpa för en del.

Om du testar chipkastrering först så har jag för mig att det går att avbryta = ta ut chippet om han skulle få några negativa biverkningar av det.

Min hane (labrador) är 3 år och vill gärna rida på alla hundar, speciellt tikar, men han ger sig om de säger ifrån ordentligt. Har själv en äldre tik (blandis) på 9 år hemma som är bra på att sätta hanar på plats, så han respekterar henne även när hon löper (har de självklart under 100% uppsikt då). Har tränat mycket kontakt och följsamhet på promenader oavsett om det är andra hundar med, hundmöten, tikdofter, mm och han har blivit mycket bättre. Men just då han får tillfälle att springa lös och leka med andra hundar så försöker han alltid rida på dem och då som sagt speciellt tikar, men även där har han med mycket träning börjat bli lättare att avbryta och få till att göra annat istället.
Har inga som helst planer på att kastrera min hane då jag tränar och har tävlingsambitioner i flera grenar (tex får man ej starta kastrerade hanar på jaktprov) och går även på utställningar då och då.

Kan även rekommendera att du läser denna artikel innan du bestämmer dig helt http://andershallgren.blogg.se/2014/december/tank-efter-innan-du-kastrerar-din-hund.html

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hemul
9/28/15, 10:19 PM
#2

En uppfödare jag pratade med nyligen menade att översexualitet liksom andra överdrivna beteenden ofta är tecken på understimulering. Energin måste ut någonstans, som hon uttryckte det. Jag menar inte att det är så i ditt fall, men det är kanske värt att prova att aktivera mer innan du gör något drastiskt?

Har för mig Hallgren å andra sidan menar att de ökade problemen med sånt här beror på att könskaraktär premieras på utställningar. Eller var det bara agressivitet? Minns inte.

Ravynsfair
9/29/15, 11:28 PM
#3

#1 

Det är ju just vid träffar där han får leka med dem som han blir såhär, på promenader sköter han sig förutom lite pipande vid eventuella möten. 

Kontakt och följsamhet tränar vi vid varje promenad, det är ett måste. 
Han kan vara lös vid promenad, se andra hundar och hålla sig från att springa till dem, sålänge han inte hälsar på hundarna så blir han inte sådär äcklig. 

Fick tips om att testa med munkpeppar vilket jag överväger att göra. 
Varför inte liksom? Jag tenderar att ha enorma PMS besvär så jag passar på att köra med det ett tag jag också och se om det gör skillnad. 
Vi får hoppas på det bästa. 

På tisdag börjar vi på rallylydnadskurs så vi får hoppas att lille snuskhund kan hålla sig i skinnet och lyssna på matte.

En riktigt riktigt tjurig gammal tik har han inte träffat, det vore egentligen bra att han blev tillsagd på skarpen av åtminstone en hund. 
Sambons systers lagottotik lyssnar han dock på men hon är samtidigt livrädd för honom och han märker uppenbareligen det och då tar avstånd.
Han är dumsnäll egentligen, dendär. 

#2 
Skulle jag aktivera honom mer förutom kommande rallylydnadskurs (mest för att slippa träna ensam hemma) så skulle han nog klassas som överaktiverad i min värld. 
Vi tränar drag (canicross & bikejooring), Viltspår, personspår, personsök, lydnad, rallylydnad, dogparkour och annan fysträning i skog, sandbanker, simning i havet och allmänna långpromenader. 
Försökt med trickträning men det är inget han är intresserad av. 
Miljötränar ofta på olika platser i landet (vi tycker om att åka tåg, haha), mycket passivitetsövningar samtidigt. 
Hemma sover han som en gris.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

AnneN
9/30/15, 12:43 AM
#4

Munkpeppar vet jag fungerar bra på hästar, men aldrig hört att man använt det till hundar eller människor, så du får mer än gärna meddela hur/om det fungerar.

Om du planerar att tävla med han så bör du kolla upp i förväg så det inte är karenstid på det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ravynsfair
9/30/15, 2:22 AM
#5

#4 
Fick tipset i en FB grupp, var några som testat och det har gjort skillnad enligt dem. På både översexuella hanar och tikar med jobbiga löp. 
Hoppas det funkar för oss 🙂

Mina nerver håller inte för tävling, iallafall inte för iår så karenstid behöver jag inte tänka på just nu 🙂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

marathos
11/1/15, 8:08 AM
#6

Kastrering brukar hjälpa., åtminstone till stor del. Har aldrig träffat någon IRL som haft någon biverkning. Vet att det kan bli det, men tror det är ganska ovanligt då jag träffar väldigt många kastrerade hanar.

Annons:
hemul
11/1/15, 1:26 PM
#7

Har du hunnit testa munkpepparn? Nyfiken!

Ravynsfair
11/1/15, 1:27 PM
#8

#7 
Nej, han kom ur sin lilla "period" och har betett sig normalt det senaste 👍
(Trots att vi var på en arrangerad promenad i stan igår med 25+ hundar)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

hemul
11/3/15, 5:32 PM
#9

jamen det var väl skönt!

Upp till toppen
Annons: