Annons:
Etikettbeteende
Läst 1668 ggr
Winta
2015-09-14 13:08

Stress?

Hej!

Jag har en blandrastik (ingen aning vad för ras),  3,5 års ålder. Mellanliten, ungefär som mellanpudel. En social och vänlig hund. Vi brukar gå ut på långa promenader och ger henne uppgifter som hon kunde jobba med. Sen går vi på Agility på måndagar och hon tyckte det var kul!  Hon har en stark vallhund i rasen plus eventuellt terrier? när hon är envis av sig. Vaktar runt om något händer eller något är fel så säger hon till.

Med en men….som jag funderar på hur man kan lösa det..

Man märker av hennes stress, osäkerhet o sånt. Så undrar jag över era tips vad ni kan ge mig att förbättra för henne att hon kunde känna sig mer lugnare eller trygg i sig själv kan man säga. Drar upp några punkter…

* I hemmet slutar hon inte jaga katterna. Även hon kan komma överens med dem att sova bredvid, gosa med dem och sånt. Jag har fått säga i från när hon börjar jaga eller oroar sig vad katterna gör. "Hon lär" av vad jag säger till om katterna vad de ej får göra, t.ex tugga på nåt eller annat. Sen efter det är hon medveten om vilket och säger till om de gör det.

* Hon blir lätt distraherad i kursen vad andra gör, om ägarna leker med sin hund eller när de tränar. Hon drar sig fram o skäller där och där. Annars går det bra att träna henne på olika saker men mellan de lugna stunder så gör hon sitt "hyss.. som nu händer ingenting så gör jag nåt!" Oxå när vi hundägarna får teori och binder hundarna på olika platser på fältet. Så blir min hund otålig efter en stund och börjar gräva.

* Hon brukar klia på sig om vi möter någon vi känner och hon hälsar med glädje men sen kliar på sig. Det märker jag att det var en stress för henne.

* Svårt att slappna av när jag går runt i lägenheten och fixar olika saker, t.ex diska eller städa osv. Då är hon på och jagar katterna eller hittar på hyss. Hon slappnar av om jag sitter i soffan och tittar på tv…

Tecken på att hon har svårt att slappna av. Antar att det gäller mer passiva övningar. Inte lätt hitta vart vi har balansen, om jag ger för mycket så blir hon överstimulerad eller om jag minskar att hitta rätt så är hon understimulerad. Försöker hitta en balans det blir bra.

Nåja, tips ?

Annons:
Frida B
2015-09-14 21:36
#1

Passivitetsträning i mängder :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

AnneN
2015-09-14 22:11
#2

Passivitetsträning och avslappningsövningar i olika situationer och miljöer, även i hemmet så hunden slipper stressa upp sig så fort någon rör på sig.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ellen89
2015-09-15 01:11
#3

Var hund are lite san, maste kolla vart vi ar osv i huset. Jagar katten om hon springer eller om vi sager till henne sa maste han komma och kolla. Vad som har hjalpt utover passivitets traning ar focus pa mig pa promenader, inte halsa varken manniskor eller hundar. Vi har ocksa haft bur och stangt dorren for traning (max5-10min), vi bor i Australien sa det ar inte olagligt har men forstar att det ar Sveirge. Han har blivit mycket battre med allt, och var andra hund a relativt lugn och det hjalper ocksa. Lycka till.

Winta
2015-09-17 16:37
#4

Tackar för era rader! ❤️Sen undrar jag vad för passivträningar ni brukar göra på era sätt och vad man ska undvika? osv?

Vad kan jag göraom när hon skäller eller drar när andra hundägarna tränar med sina hundar i hundskolan? Vad jag brukar göra är att dra undan och få henne att fokusera på annat. Annat mer råd? :)

Ellen89: Undrar om vad händer efter 5-10 min i buren eller i rummet? Vad gör ni om hon börjar igen? åter till buren eller rummet?

Frida B
2015-09-17 20:33
#5

#4 alltså passivitetsträningen kommer att hjälpa dig med hundproblemet. Ta med henne till stan och bara sitt på en bänk i någon timma, läs en bok, prata i telefon, titta på människor. Ta med hunden till massa olika ställen.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ellen89
2015-09-17 21:35
#6

#4 Han ar faktist jatte duktig men om det fortsatter inne sa tar jag buren ibland och om det ar ute med andra hundar sa tar jag mer distans fran andra hunden och kor med focus pa mig. Ar pa klubben i lydnad ocksa och det har hjalpt jattemycket.

Annons:
[Ruffsetuss]
2015-09-18 13:15
#7

Försök att massera din hund så den slappnar av , du behöver ha en lugn energi själv . Hundar känner när man är stressad / orolig . Viktigt att hunden får ostörd vila så de kan varva ner . Allt det här har jag praktiserat på de omplaceringshundar jag har /haft . På två månader har min nuvarande hund slutat vakta o vrålskälla , man får vara envis och lyhörd 😊 lycka till med träningen.

Upp till toppen
Annons: