Annons:
Etiketthundar-i-media
Läst 2101 ggr
AnneN
2015-07-28 03:07

Hund tvingas uträtta sina behov i låda

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Rafflan
2015-07-28 03:28
#1

Tycker det sorgliga är att mannen pga någon orsak blivit sjuk och då inte klarar att ta hand om sin hund ordentlig längre (tillfälligt sjuk eller för alltid sjuk vet vi inte) och då finns det ingen hjälp att få… Tänker ej själva att ni blir sjuka/skadade så ni inte kan ta hand om era djur och måste göra er av med allihopa. Kanske får ett diskbråck, eller är med en bilolycka och hamnar på sjukhus, eller bli rullstolsbunden efter en olycka under rehabiliterings tiden…

AnneN
2015-07-28 03:42
#2

Är jag så sjuk att jag inte klarar av att rasta mina hundar så gör sambon det, men hände det medan jag var singel så såg jag till att familj & vänner kunde komma och hjälpa mig eller tillfälligt ta hem hundarna till sig så de kunde få den rastning de behöver. Att vara sjuk är ingen ursäkt för att inte ge djuren minst det djurskyddslagen kräver, i värsta fall får man anlita ett hundpensionat eller omplacera hunden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Rafflan
2015-07-28 07:54
#3

#2 precis men denna personer får ingen hjälp, han verkar inte ha råd med hundpensionat eller liknande, och ingen i familjen verkar vilja ställa upp (tänkte då dem pratat med sonen) och verkar svårt att omplacera den :(
Det enda han behöver är någon som kan rasta den 3 ggr/dag, men pga ekonomi verkar han inte ha råd med det, kanske för att när man bli sjuk får man leva på existens minimum av samhället?

Isvind
2015-07-28 08:25
#4

2# alla har inte vänner och familj. Alla har inte ett eget socialt skyddsnät. Nej, det är ingen ursäkt för att bryta mot lagen - men samtidigt är det lite väl naivt tänkt att andra kan ta det åt en. Men man kan ju hoppas att utomstående ställer upp och hjälper utan pengar, kanske.

AnneN
2015-07-28 08:27
#5

#4 Jag anser att det är sådant man bör ha tänkt på redan innan man skaffar djur.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Rafflan
2015-07-28 13:51
#6

#4 ja, jag tycker ändå synd om honom, han har inte skaffat hund för att den ska gå på lådan, utan han gick ut som normala människor tills han blev för sjuk, och då finns det ingen hjälp att få :(
Alla har inte sambo, familj/släkt nära, eller liknande. Tycker att är han så dåligt att han inte kan gå ut med hunden borde han ha rätt till hemhjälp som tex städar, handlar, osv å då borde dem rimligen kunna rasta hunden kortare promenader ute :(

Annons:
lillakia
2015-11-19 05:20
#7

Någon skrev ovan -" det borde han ha tänkt på innan han skaffade hund…" Jag tror inte att någon tänker att man ska bli så kroniskt sjuk att det går så långt…. För vi svenskar gömmer oss otroligt mycket bakom frasen : det händer inte mig , det händer inte här. Däremot tycker jag att sonen borde ta hunden därifrån och göra det bästa för hunden istället… Å det värsta är väl ändå att myndigheterna lät hunden vara där???

Maja2
2015-11-19 09:52
#8

Håller med de som säger att alla verkligen inte har familj eller vänner som kan ställa upp. Nu verkar ju den här personen ha en son, men han verkar inte kunna ställa upp, och anledningen till det har vi ingen aning om. Nu är det ju dock så, att om livet vänds så att vi inte klarar av att sköta våra djur, och vi inte har någon möjlighet att skaffa hjälp, så kan vi dock inte låta det gå ut över djuret. Samhället har inget ansvar i frågan, och vi måste själva se till att det djur vi en gång skaffat, får det den behöver. Klarar vi inte på något sätt att tillgodose djurets behov, måste vi göra oss av med det. Hårt? - Ja, men det är djuret vi måste tänka på.

Kalli
2015-11-19 13:57
#9

Självklart är det synd om en person som har en (förhoppningsvis) högt älskad hund och sedan blir för sjuk för att kunna ta hand om den och inte lyckats hitta en tillfredsställande lösning på problemet. Men som ovanstående påpekar ska det inte gå ut över djuren. Om man avstå att följa lagen på grund av personliga problem, var drar vi då gränsen? Jag har en granne som inte har råd att behandla sin sjuka hund. Vad hjälper då kärlek när det innebär ett dagligt lidande för djuret?

[LoveUnite]1
2015-11-19 19:14
#10

Jag kan förstå att kärleken för sitt djur kan göra en blind, man vill inte ge bort hunden för man älskar hunden så mkt så man inser inte att vad man gör är kanske inte det bästa för hunden att behålla den.

När jag har allt för ont så jag inte klarar av att ta ut min hund, nja ta ut klarar jag men ibland kan jag få sådan värk som kan sitta dagar eller 1-3 veckor och då ställer faktiskt familjen upp några dagar i veckan och passar henne, så hon får uppmärksamhet, promenader och kärlek. 

Då hinner jag vila upp mig i några dagar och förhoppningsvis har värken minskat så klarar jag av i alla fall att rasta henne och krama henne.

Jag är otroligt tacksam jag har familj som ställer upp.
Men finns självklart de som inte har det.

Hade jag inte haft det hade jag garanterat skaffat en hundrastare som kunnat ta ut henne iaf på någon promenad 2-3 ggr i veckan när jag har som mest ont, så hon får komma ut och röra på sig.

Små rastningarna klarar jag av.

Rafflan
2015-11-19 19:16
#11

#7-#9 dock framgår inte var mannen är sjuk i, om det är tillfälligt och han beräknas bli frisk eller om det är livstid. Jag håller med att om det är livstid så är det ju bäst att omplacera hunden, men om mannen kommer bli frisk nog igen och rasta hunden känns det ju kanske väldigt jobbigt att göra sig av med den. Dock kan man ju alltid kontakta folk och be om hjälp tex söka fodervärd under sjukdomstiden eller liknande.

Kalli
2015-11-19 20:54
#12

#11: Självklart kan det kännas tufft om mannen i framtiden kommer bli frisk nog att sköta hunden men återigen, var drar man gränsen? Nu verkar hunden inte ha fått tillfredställande promenader på en månad. Hur länge är det okey att låta hunden gå på låda medan ägaren blir frisk?

Upp till toppen
Annons: