Annons:
Etikettbeteende
Läst 1141 ggr
Marie68
2015-07-02 20:33

Biter lillhusse

Vi har en valp på 13 veckor som verkar ha utsett vår son till "leksak". Han biter honom så fort han kommer ut ur sitt rum. Han kan i te röra sig förrän hon sitter i hns hälar. Några bra tips. Vi har provat det mesta men i get fungerar. /Marie

Annons:
atthea
2015-07-02 20:46
#1

Det är sonen som måste säga ifrån för att det ska hålla i längden. Lugn, bestämd och dominant. När vi var riktigt små fick vi lära oss att vi fick ta i nackskinnet och "brotta ner" unghundarna på rygg tills de hade lugnat ner sig. För de kunde bli lite väl till sig och skada oss, men när vi hade "visat att vi bestämmer" några gånger så slutade de. Då lekte de med oss och slutade när vi sa ifrån, då behövde vi bara säga "nu är det bra" med lugn röst så var leken slut :) vet att alla inte tycker det är okej att ta tag i nackskinnet, men det är så hundmamman gör när hon säger ifrån. Annars gå en valpkurs och ta med sonen dit, jag följe med på valpkurser och fick lära mig hantera våra stora hundar när jag var liten! Det gav mig både självförtroende, lugn och massa tips!

Achatina
2015-07-02 20:47
#2

Valpar bits eftersom tänderna kliar. Ni måste lära hunden att nej är ett nej. Och ge den något annat att bita på. Beröm när den biter på tuggleksakerna och nej:a när den biter er.

vallhund
2015-07-03 03:04
#3

Alla Valpar bits, har inget med dominans att göra, lämpligtvis byter man bitobjekt genom att ge den något tillåtet att tugga på.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Wellcraft
2015-07-03 07:25
#4

Jag hoppas för valpens & din skull att du inte tar åt dig av #1 förlegade råd.
Hen skulle verkligen behöva gå en kurs.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

atthea
2015-07-03 10:59
#5

Ja, det var så jag fick lära mig för hundra år sedan och vi hade stora hundar som lekte våldsamt. De som höll hundkursen sa åt oss att göra så och det funkade och efter det behövde vi ju aldrig använda den metoden igen. Det finns ju många metoder med positiv förstärkning, men har man testat allt sådant och är rädd att sonen ska bli skadad eller om sonen börjar bli rädd så…ja, som jag sa kan ni ju ta med båda på en valpkurs.

-Aida-
2015-07-05 16:11
#6

jag har aldrig nånsin lagt min hund på rygg och brottat ner honom, det behövs faktiskt inte, jag fick lära mig att det är kränkande handling mot hunden, för jag skulle känna mig grymt kränkt, när jag va liten fick jag lära mig säga nej och va bestämd men att inte ta tag i hunden på något vis. Den som brottat ner min hund kan ju säga hejdå till tilliten för den finns inte kvar efteråt.
Valpar bits mycket och de växer dom ifrån, vissa är ju värsta monstret, att säga nej och ge något annat att bita på så kommer valpen lära sig.

Annons:
VästkustFia
2015-07-05 23:55
#7

Jag tror inte heller att på att brotta ner hundar på rygg mot dess vilja. Är långt ifrån någon hundexpert och har inte hund själv men jag har gjort en iakttagelse som kanske är intressant i det här sammanhanget.

Som yngre var jag rädd för främmande hundar men tack och lov harjag lyckats komma över det helt. Så när jag träffar nya hundar numera är det med en  grundkänsla av självsäkerhet och vänlig nyfikenhet. Och jag har märkt att busiga tugg-glada valpar/unghundar ofta frivilligt har lagt sig på rygg när jag låtit dem hälsa och klappat dem lite - när jag då har lagt handen på bröstkorgen eller magen på dem har de blivit stilla en stund och sett ut att må väldigt gott. En av dem har jag träffat mer regelbundet och är bra kompis med i största allmänhet. Den har växt upp till en riktigt tuff jakthund men gör fortfarande oftast likadant när vi ses och ser lika nöjd ut när jag lägger handen på magen. Det ingår liksom i vår mys-stund efter vi hälsat.

Så jag tror det handlar mycket om självförtroende från människans sida och ömsesidigt förtroende mellan människan och hunden (i det ingår förstås att lära sig säga ifrån på rätt sätt när det behövs men eftersom jag inte uppfostrat någon valp själv är jag inte rätt person att ge råd om den biten). En valpkurs med en bra icke-auktoritär instruktör låter alltså som en god idé för att uppnå det.

Yuuuhanna
2015-07-06 19:16
#8

Bygga upp relationen mellan familjemedlemmarna och hunden genom att hitta på roliga saker ihop. Utan för mycket krav och på en nivå valpen kan ha kul utan att spela över. Det är alltid första steget.
Men ni måste snart lära in nej, och vad det betyder. Det finns många olika metoder för det men det viktigaste är att valpen förstår utan onödigt våld. Och sen måste det alltid finnas alternativ, saker valpen får leka med. Lägg saker i hela hemmet, ben, leksaker av olika slag och byt ut när valpen biter på något den inte får. Olika material på leksakerna tror jag personliga är superviktigt, så valpen hittar sina favoriter och kan bita på olika beroende på om det kliar eller gör ont i munnen.


emeliezan89
2015-07-10 16:45
#9

du behöver träna din hund ge den mental träning och när den börja ge valpen ett tuggben istället av led det i stället ett tips börja en hundkurs=)

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: