Annons:
Etikettallmänt
Läst 675 ggr
Mysisa
2015-06-25 19:50

Dna test för att fastställa släktskap

Dna test för att se vilka raser som finns i en hund funkar ju inte. Men varje gång detta tas upp så blir svaren att man enbart kan fastställa släktskap med dna. Så om jag har två hundar som jag misstänker är släkt ska jag alltså kunna dna testa o se om det stämmer. Hur? Skk kan ju göra det ibland om man misstänker fusk men om det gäller blandraser hur går man till väga då? Och vad kostar det?

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
vallhund
2015-06-25 20:01
#1

Man kan avgöra vem som är far till valparna i en kull om man blodtypar pappan o alla valparna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

starcastle
2015-06-26 12:09
#2

I min ras så DNA-profileras samtliga hundar.
DNA-profilen jämförs med föräldrarnas, båda föräldrarna alltså.

Först då DNA-profilen stämmer mot föräldrarna,  d v s de uppgivna föräldrarna är föräldrar till valpen i fråga, först då kan man registrera avkomma från den här valpen en vacker dag.

Hela stamboken är alltså verifierad, varje hund som går i avel är kollad mot sina föräldrar. Detta påbörjades redan i slutet av 90-talet så idag är alla hundar i avel profilerade i många generationer.

Detta är en amerikansk ras, ej erkänd av SKK, vi använder samma labb som AKC använder för DNA-profiler.

Via klubben betalar vi 38 dollar per test.  För dom pengarna får man alltså en DNA-profil för en hund.  För oss är ju föräldrarna redan DNA-profilerade.

Annars blir det ju 3 x 38 dollar, varje förälder + avkomma.

starcastle
2015-06-26 12:12
#3

På slovgen.sk tar dom 42 euro per test (för en hund alltså)

Liten boll
2015-06-30 18:47
#4

http://www.friendsforever.se/startsida.html

Här kan du ta dna för att se vilka raser som finns i din hund. Jag har gjort det på min. 850kr bara.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Upp till toppen
Annons: