Annons:
Etikettbeteende
Läst 1002 ggr
AnneN
6/19/15, 7:46 PM

Hur reagerar era hanar på löptikar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man hör ju ofta om hanar som har stora problem så fort det är löptikar i grannskapet, har själv haft en labradorhane som matvägrade och bara låg och pep vid dörren så fort det fanns löptikar inom ca 1 km radie, dock så hade han mycket bra lydnad så var inga problem alls ute på promenaderna.

Nu har jag labradoren Valle som inte alls är några större problem med löptikar i närheten. Visst är han extra intresserad av löptikarnas kissfläckar ute men fortfarande kontaktbar, vilket vi har tränat en hel del på. 
Inne så visst är han lite kärlekskrank, städar upp blodfläckar men han är inte det minsta stressad av att Velvet löper, det är inga problem att ha dem i samma rum så länge man har 100% koll (lämnar dem inte ur synfältet ens en sekund).

Så då undrar jag, hur reagerar era hanhundar på löptikar?

(Bilden togs nyss då Velvet försökte få Valles uppmärksamhet, han tröttnade på henne och hon blev hans huvudkudde)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
molam
6/19/15, 8:00 PM
#1

Jg har inte blandraser, men två av våra hanar bryr sig inte ett dugg om löptikar förränn dom är i höglöp, medan ena hanen är extrem, han börjar matvägra en till två veckor innan Tiken ska in i löp Och äten inte förränn en till två veckor efter stt tiken gått ur Löp OM vi inte her i typ leverpastej eller korv eller nått extra gott i maten, så vi ska se om vi kan chippa han nu för att se om han blir lugnare och funkar det så blir det kastrering om ett tag. vi kan inte ha det såhär han går ner 5-8 kilo varje gång hon löper, iof är han en stor herre 32 kilo på en liten beardis (Inte tjock, muskulös samt stor pojke och en nyttig magge!)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Ravynsfair
6/25/15, 3:14 PM
#2

Förra året var Hector skogstokig, pep, gnällde, skrek, ylade och matvägrade när löptik var i närheten,  han var då ganska nyss 1år fyllda. 

Hade jätteproblem med att få upp honom i vikt länge eftersom tikar kan löpa närsomhelst och just förra året var det flera som kom i löp efter varandra. 

Numera är han lugnare, visst blir han borta i huvudet, luktar mer, dreglar och har sig men han blir inte hysterisk.

Nu är han strax över 2år och det märks att hormonerna börjar lugna sig + att han numera  leker regelbundet med en tik, det har gjort en stor förändring. 

Men har ändå till hösten tänkt att kastrera honom då jag inte ser någon mening med att ha honom fertil.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Firinella
7/1/15, 4:47 PM
#3

Båda mina kastrerade hanar försöker para på min tik när hon löper o det gillar hon 😘Andra tikar bryr de dig inte om.

Upp till toppen
Annons: