Annons:
Etiketthundmat
Läst 2861 ggr
AnneN
5/31/15, 11:12 PM

Bra näring även i billiga hundfoder?

http://www.nt.se/nyheter/paus/bra-naring-aven-i-billiga-hundfoder-11090520.aspx

Jag blir starkt kritisk till om personen verkligen är så påläst som det påstås, speciellt då jag läser denna mening "Vill man ändå av någon anledning inte ge spannmål finns det många andra källor till kolhydrater som majs, potatis och ris." 

Mig veterligen så är då både ris och majs spannmål!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Zabbio
5/31/15, 11:26 PM
#1

En del av problematiken i språkbruket kan mycket väl ligga hos journalisten. De felciterade mig grovt  vid en intervju, och det är inte helt ovanligt att sånt händer.

Förmodligen är hon påläst, men vetenskap och studier är inte detsamma som faktum. Allt kan tolkas och ändras.

Jag fick dock ett gott intryck, särskilt vid slutet om att enbart torrfoder förmodligen är för sterilt.

Ogillar däremot det här med söndersprängda proteiner.. det kanske hjälper vid allergi (och då har man ju testat just allergi) men om det får biverkningar i det långa loppet tvivlar jag på att de testar.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lexie82
6/2/15, 6:14 PM
#2

Det står i artikeln att man kan toppa torrfoder med bland annat filmjölk. Funkar A-fil också? Är det någon egentlig skillnad på filmjölk och A-fil? Själv äter jag ingendera, så jag har inte så bra koll på det där.

AnneN
6/2/15, 11:17 PM
#3

#2 Ja om hunden tål laktos så kan man toppa med fil om man vill.
A-fil tycker jag är lite sötare i smaken och mildare för magen medan filmjölk är lite syrligare i smaken.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Em_
6/2/15, 11:39 PM
#4

#3, 2  I artikel nämns filmjölk i samband med digivningen, och då kan valparna fortfarande bryta ner laktos.

#1 Kroppen kommer ju själv att bryta ner proteinerna i deras beståndsdelar sedan. Hur menar du att de skulle ge biverkningar? :)


Lexie82
6/3/15, 1:56 AM
#5

#4 Fast det var ju tiken som fick filmjölken, inte valparna.

Em_
6/3/15, 4:58 PM
#6

#5 Ooops missade det 🤐


Annons:
Zabbio
6/3/15, 9:40 PM
#7

#4  Vi mixtrar med maten så att kroppen inte känner igen den. Vad är det som säger att det är helt riskfritt?
De studier som görs, görs med ett syfte :) Förmodligen syftet att se om det hjälper en allergisk hund att ta upp proteiner. Men studien görs med största sannolikhet inte på ett sådant sätt att det även kontrollerar om det kan ge biverkningar, störa mag/tarmsystemet i det långa loppet eller något annat. Dels vill företagen som tjänar pengar på produkten inte få reda på sådant eftersom de då kommer hållas ansvariga, dels kostar det mer ju utförligare studier som görs. Så, logiskt sett är det sannolikt att man fått bevis för att allergiska reaktioner inte triggas av  söndersprängt protein, och omedelbara biverkningar har inte uppkommit under studien.  Men hur bra det egentligen är i längden har förmodligen inte testats grundligt. Kanske det söndersprängda  proteinerna i slutändan gör hunden allergisk mot ännu fler olika proteiner om kroppen får för sig att de också är dåliga, så att inte ens vilt eller kanske inga proteiner alls funkar?

Vi människor är väldigt snara till att ändra på saker och köra igång, vilket historiskt sett har gett oss problem. Ett välkänt exempel är reklamen för hur bra DDT var när det ''upptäcktes'' eller vad man ska säga. Man kunde ju önska att vi lärt oss, men i grunden är det samma ekonomiska krafter som styr.

Sen får man väga för och nackdelar.. om man nu har en hund som inte tål proteiner och man verkligen inte hittar något annat foder som fungerar, så är det självklart bättre med ett konstgjort/processat foder än att hunden svälter ihjäl eller lever med allergiska besvär. Men jag hade personligen inte haft det som första eller ens andra alternativ.

Ju mindre vi ändrar på saker och undviker att gå ner på ''djupet'' i matens grund-uppbyggnad, desto mindre är  risken att vi råkar förstöra något vi inte  visste fanns (och inte märker förräns det är för sent). Just matallergier vet människan egentligen inte särskilt mycket om… i allmänhet är det väldigt mycket vi helt enkelt inte känner till. Men nyfikna som vi är så är vi  där och  kollar och leker ändå.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

JonnaCecilia
6/7/15, 5:36 PM
#8

"Om du väljer ett torrfoder, toppa gärna med tio till tjugo procent matrester." Den meningen känns väldigt konstig för mig! Visst, senare står köttfärs, ägg eller filmjölk till digivande tik som exempel men a) inte alla hundar tål laktos, b) att bara skriva toppa med matrester är ju inte det bästa? Folk slänger på feta såser och salt/kryddad mat… Varför ska jag ge min hund matrester när den får ett foder som innehåller allt den behöver? Min skulle nog snarare äta mindre av det bra sammansatta fodret och mer av den goda människomaten, men hur bra är det med… Hmm, vad har jag ätit idag? Flingor, vegoburgare med pommes, igår pasta… Alltså näe, ser inte alls hur det skulle vara bra för min hund att få av mina matrester?!

Upp till toppen
Annons: