Annons:
Etikettvarning-för-oseriösa-personer-i-hundvärlden
Läst 1791 ggr
Mr Raja
2015-05-18 14:58

Skyddad identitet som skäl för att slippa registrera

Jag är sedan ett par dagar ny ägare till en akut omplacering, en mycket liten och utmärglad raskorsning på snart 8 månader vars tidigare ägare köpte honom i julklapp till sitt 4 åriga barn av en person i Skellefteåtrakten som avlar blandraser efter sin nakenhund och en långhårig chihuahua. Det sker tydligen i lägenhet och hundarna får ej gå ut så hundarna gör behoven inomhus, Det är nog jävligt att man säljer en hund som leksak till ett barn men det slutar inte där. Denna uppfödare har informera köparna om att valparna är av rasen "chi-chi"och har påstått att det är en mycket fin och dyr ras i USA. De hade gått att registrera i USA men tyvärr inte i Sverige - så uppfödaren sålde denna fina chichivalp utan stamtavla ändå, billigare såklart. Skälet till det var i första hand att uppfödaren skulle kunna spåras om hon valparna registrerades och det gick inte för sig. Uppfödaren har nämligen skyddad identitet. Och det BERÄTTAR hon alltså för valpköparna. Fadern var tydligen emot köpet eftersom de skulle separera. Och han hade inte tid för en hund Men betalade ändå för allt flr att få tyst på moderns tjat om att få ge barnet en egen hundvalp. Sen blir modern plötsligt akut allergisk mot hunden, för en månad sedan då hon fick veta att han börjat träffa en ny kvinna och dumpar valpen där på heltid. Han hade forfarande inte tid eller lust att ha hund, speciellt inte en nakenfis på ett par kilo som är rädd för barn, så han bestämmer sig för att ge bort den till första bästa som kan ta den på direkten. I fredags skulle han ha flyttat in hos en ännu en känd BYB, "back yard breeder" vars ögon rördes till tårar av valpens livsöde och som därför kunde "ställa upp" Men som tur var informerades mannen om att så var fallet så i torsdags, dagen innan flyttade han in hos mig som han hittade via en väninna. Ägarändring gjord, försäkring ordnad etc. Och pojken fick ett nytt namn, det förra var obrukbart och korkat. Nu räknade jag på kostnaderna och lite sånt så att jag inte skulle "göra något dumt" på min ekonomis bekostnad innan jag bestämde mig för att ta mig an denna jycke med bara en dags varsel för en sån här hund kan bli mycket kostsam. Jag har hört om hundratals hundar och katter med liknande bakgrunder bara här i Sverige de senaste åren och kan bara beklaga cynismen som finns därute hos de så kallade uppfödare som säljer levande leksaksvalpar med hjälp av lögner istället för information och utan att ens erbjuda råd och stöd de närmaste åren. Jag har tyvärr inte namnet på uppfödaren på en lite ort vid Skellefteå men jag tror att hon även lånar hanar via Blocket, men det var alltså bara dom de förra trodde sig minnas.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Annons:
AnneN
2015-05-18 15:47
#1

Huvva så tragiskt dels att hundarna inte har det bra hos uppfödaren, att uppfödaren lurar valpköparna på det sättet och att det dessutom folk som är går på det och dessutom köper hund till ett så litet barn :(

Nej, skyddad identitet är inte en ursäkt för att inte registrera hundarna, man kan skydda sina uppgifter även i hundägarregistret så det var nog bara en ursäkt för att slippa lägga pengar på att registrera dem.

Hoppas att lille valpen får ett bra och livslångt hem hos dig nu då han slipper bli en "vandringspokal".

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mr Raja
2015-05-18 15:58
#2

#1 jag tror inte för en sekund att hon hade skyddad identitet hur som helst, inte berättar man väl sånt till folk man träffar en enda gång? och man kan ju inte regga blandraser efter sin rasrena mor heller - hur många fina stamtavlor hon än har 😉 Det jag ville belysa är det listiga sättet som uppfödaren fick valpköparna att hålla tyst om vart de köpt valpen från.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

[Thiah]
2015-05-19 05:39
#3

Skulle jag ha skyddad identitet skulle jag inte ha uppfödning direkt… Så det där låter bara löjlgt.

Upp till toppen
Annons: