Annons:
Etikettaktiviteter-allmänt
Läst 1621 ggr
Winta
2015-05-15 00:01

Träning-tips!

Hej på er!

Jag har en blandras tik (vallhund i rasen) på 3 år gammal. Hon är mellanliten och har mycket motion i sig. Går ut med henne långa promenader, går på lydnadkurs på onsdagar och de andra dagar är jag och tränar henne. Ger henne stimulans vad hon behöver.  I övrigt är hon social och glad hund, tycker mycket om folk och barn.

Till problemet hur man kunde träna bort vissa beteende som hon är fast vid.

1. Hon skäller när vi är i hundskolan, av störningar runt oss. T.ex om en annan hundägare leker med hunden, eller vad de gör med sina hundar. Jag har försökt avleda henne med leksaken eller använda "ryggsäcken" - tekniken att hon skulle lugna sig. Tips? 

(tillägger också till för frågan 1. Jag ska gå på prövning med min hund den 23 maj. Så problemet som jag oroar mig lite är att min hund blir lätt distraherad av nåt eller skäller på de som ropar, leker med andra hundar innan vi startar.)

2. Hon går bra med mindre och mellanstora hundar men inte stora hundar på promenader. Hon skäller på dem. Jag vet inte men tror hon har kvar sin "trauma" efter förra året vi blev attackerade av en aggressiv rottweiler. Den bet i allafall inte mig när jag hindrade hunden att gå till min hund. Sen efter det blir inte bättre…tips att träna bort henne osäkehet? / strunta i andra hundar när vi promenerar ute.

Vore tacksam för tips!

Annons:
Ellen89
2015-05-15 06:51
#1

Hejsan! 

Jag har 2 hundar, en BC/Schafer (24kg) och en JRTxACD (australian cattle dog)

Jag har lite samma problem som dig med Ace (JRTxACD blandisen) 

Jag har fatt tips om att borja trana focus igenom godis eller lek (jag ska kora bada) kan hon dragkamp? Forsok gora det hemma, sen ute om hon ar bra hemma. Forsok gora det jatteroligt och hoppa runt lite… kan hon loss i dragkamp? Om hon kan sa sluta leken nar hon har som mest kul och vill kampa mest. Hon har troligen focus pa dig da och da kan du ocksa ge godis. Om hon inte kan kamp forsok lara henne det. Jag larde min tik det och det har hjalpt mig jatte mycket…. sa om din tik borjar skalla skulle jag ga bort med henne och borja leka om du kan. Sa fort hon slutar berom jattemycket! 

Jag kor ocksa pa balans ovningar med mina, speciellt Ace da han ar osaker och vill rusa och halsa/dominera andra hundar. Just nu kor jag med godis, sa fort han kollar pa mig far han godis. Ibland klarar han 5 meter fran en annan hund ibland inte. Men prova dig fram. Jag later honom inte halsa nagon mer, han har sina lek kompisar och klara det fint men annars tar jag det valdigt forsiktigt med honom. 

Nu blev det lite rorigt men hoppas det hjalper!

Winta
2015-05-17 11:31
#2

Hejsan!

Tack för din svar! Ska prova det du gav råd för. :)

Ellen89
2015-05-18 02:10
#3

Sag garna till hur det gar 🙂 Har du nagon bild pa din hund?

Upp till toppen
Annons: