Annons:
Etikettallmänt
Läst 1723 ggr
Ravynsfair
2015-04-25 20:39

Era mål med hunden?

Precis som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för mål med er hund/-ar. 
Det kan vara både kortsiktiga små delmål till var ni tänkt vara om 5år. 
Det kan vara allt från att lära hunden sitt till att vinna en agilitytävling eller kunna klara av ett hundmöte.

Ett av mina mål med Hector är att få göra anlagsprov i Viltspår iår. 
Jag är en riktig fegis så mitt delmål just nu är att hitta någon med hund att träna spår ihop med, svårare än trott då många inte har intresset. 
Det är faktiskt lite tråkigt att träna själv, haha! 

Ett annat mål är att starta åtminstone en inofficiell rallylydnadstävling med Hector innan årets slut. 
Mest för att få prova på och testa våra tävlingsnerver, vill börja tävla på "riktigt" nästa år. 

Dela med er och inspirera andra !🙂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Annons:
IngaTrnqvist
2015-04-25 21:44
#1

Årets mål är att komma ut och tävla mer i rallylydnad med fokus på att det ska vara kul att tävla, inga direkta prestationsmål. Men visst skulle det vara kul att ta RLD N och få starta fortsättning. Årets första tävling är en dubbeltävling om två veckor. På långt håll hoppas jag att han blir rallymästare, men vi får se hur det går. Jag vill även ta mod och starta Freestyle och HtM. Hade en HtM-tävling planerad 6/6 som tyvärr inte kommer bli på grund av andra aktiviteter. Men jag har ett nästan färdigt program i alla fall, så vi kanske debuterar nästa år. Får se hur mycket det blir eftersom jag förhoppningsvis kommer ha valp då. Andra mål är att bli säkrare på hundmöten. Det är så himla mycket bättre än för bara några år sedan, men kan bli ännu bättre. Att filma trickvideor med den nya systemkameran och att delta i hundlöpet nästa år. Finns massor som jag vill göra, haha!

Bunnybee
2015-04-27 10:56
#2

Svarade nyligen på en liknande tråd på hundar :) (eller var det samma?) Vårat främsta mål just nu är att jobba med hennes rädslor o stress, så B blir en tik som mår bra i vardagen. Mycket vardagslydnad, miljöträning m.m. Övriga mål får vänta :)

Gollums Fru
2015-04-28 15:27
#3

Mitt mål första året är att min valp ska bli en lugn och stabil hund och få upp en bra vardagslydnad. Han är främst en sällskapshund, men skulle vara så kul om vi hittade något att träna i framtiden som han själv gillar. En hemlig dröm är ju att han ska älska bad lika mycket som jag!

Jasa nej saja!

zakkris
2015-05-01 18:34
#4

Jadu mina drömmar och mål med min 2½åriga tik blev väldigt ändrat haha.

När jag bestämde mig för henne valde jag henne för att hon bar på saker hela tiden (servicehund tänkte jag där) Sen att hon var modig och frammåt, vilket jag gillar.

När jag fick hem henne tog hon över helt! Så fick råd av folk att börja sätta regler, så detta gjorde jag. Hon lydde mig, men modigheten försvann helt. Så modigheten hade hela tiden varit dominansen och när hon då fick regler så försvann den delen av henne.

MEN hon bar fortfarande på saker, tills hon blev halvåret, då blev det mindre och mindre och vid 1års ålder hade hon slutat helt.  Försökt träna upp det men hon vill inte, och då tvingar jag henne inte.

Försökt träna henne som ettåring till servicehund men hon klarar inte riktigt det så pressar itne så mkt.

Så på dessa år har jag bytt riktiningar helt om. Nu är hon en viltspårshund (Fortfarande under lärning dock) och sen kanske Agility om hon slutar fuska.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

fridarebecka
2015-05-06 13:13
#5

Kortsiktiga mål(just nu): Komma igång ordentligt med draget och rallylydnad, och få till ett bra fotgående.

Långsiktiga mål: Få Trassel att kunna slappna av runt andra hundar och att lugnt och sansat kunna möta en annan hund på en gångväg. Tävla i k9 nosework.

Tuva-Lena
2015-05-08 09:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Min hund är bara 5 månader än så länge och då är det lydnad jag måste träna med henne. Hon ger sig på allt! Just nu är det gräsmattan som har blivit potatisland! Hon är överaktiv och trots att vi går ca en  mil om dagen så "räcker" inte det, Måste nog börja aktivera de små hjärncellerna så att hon blir trött. Hon är väldigt läraktig och tycker det mesta är kul, men oftast övergår det i lek förstås. Hon är lite bufflig av sig också så jag måste lära mig att kunna sätta gränser, sen aningen för dominant men det har hon börjat förstå, trots allt, att jag är den som tar över när hon går över gränsen för vad som är acceptabelt.

Hon är en blandning mellan vallhund(finsk lapphund) och draghund (samojed) så jag hoppas kunna utnyttja hennes naturliga gåvor i framtiden - när vi klarat av vardagslydnaden. 🙂Söt som en sockerstrut  i alla fall. 😉

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
smidi
2015-05-08 17:51
#7

Jag har inget direkt mål. Ska bara försöka sikta så hon inte fortsätter vara så avundsjuk på andra hundar (leder till hundaggresiv).

crimson
2015-05-11 14:04
#8

Kortsiktigt: Att Dante och jag klarar av att ställa ut den 16e på blandis rix, och anmäla oss till fler utställningar om det visar sig att det är kul! Ett annat mål är att jag ska komma över min scenskräck så jag och Dante kan tävla i framtiden.

Långsikitigt mål är att han ska växa upp och bli en stabil hund utan problem med hundmöten, stress osv.  Han är 5 månader, och hittils är han duktig på att vara passiv och är en riktigt trevlig hund. Han har problem med att gå fint i kopplet, men det är bara för att han har så bråttom att uppleva allt som går att upplevas, haha. Hundmöten drar han mot, han vill leka med alla hundar, speciellt om hunden gör utfall mot honom. Alla MÅSTE gilla honom, nämligen.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Pyretstylee
2015-05-15 11:37
#9

Kortsiktiga mål :
Mitt första mål är att få till en röntgen och kolla patellan. 
Efter det är det lite hundkurser inplanerade, skulle gärna köra Agility men beror ju på hur hennes kropp mår. 

Långsiktiga mål:
Ut och tävla - Rallylydnad kommer det bli. Sen får vi se vad vi hittar på.

Http://minfyrbenta.wordpress.com

Ravynsfair
2015-05-30 11:27
#10

Hur går det med era mål allihopa? 

Jag och Hector har varit ute och gått två rejäla personspår sen jag startade tråden, väntar på tillgång till viltblod just nu då jag vill träna med det från början. 
Personspår tycker han är dunderkul, min stackars pojkvän fick irra ut i skogen och gömma sig ett bra tag med en superkul leksak med sig. 

Hector skötte det hela med bravur, meningen med ett lite svårare spår med flera vinklar och störningar var att han skulle sakta ner och inte stressa igenom spåret som han ofta gör. 
Visst sprang han i princip igenom spåren dessa gånger också men jag hann iallafall med denna gång, haha! 

Därför har jag ett ytterligare mål för iår, få Hector att SAKTA NER vid spår.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

crimson
2015-06-01 17:59
#11

Jättestolt över min lille gris, var på utställning med honom den 16e maj, kom hem med en 2a plats i valpklass, HP, Tio-i-grupp och han blev framröstad som Charmtroll 😃

Nya kortsiktiga mål: 

-Lära fjanten bättre sitt och ligg

-Ta oss igenom hans hormonstinnighet som kommit med hans kemiska kastrering, vi satte in chip för ca 10 dagar sen, så det dalar nog ut snart(hoppas vi) 😉

-Börja träna lite nosework, vi köpte eukalyptushydrolat på hundstallets öppet hus och jag tror verkligen Dante kommer tycka det är riktigt kul :)

Långsiktiga mål nummer 1 är fortfarande att ge honom en bra start i livet så han blir stabil som vuxen, men tänkte lägga till att tävla i rallylydnad och eventuellt nosework när han har åldern inne och jag känner att vi kan klara det 🙂

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Nervöst Skall
2015-06-02 00:09
#12

Mina är ju renrasiga men jag hoppas det är ok att jag svarar ändå^^ Jag vet inte var stamtavlorna är för tillfället så lite blandras varning är det xD

Pin:

Miljö- och socialträna så vi kommer tillbaks till vart vi va när vi var som aktivast, skulle vilja uppnå det så snart som möjligt

Öka självförtroendet, det kommer jag att jobba med kontinuerligt för all framtid

Debutera i LP1, förhoppningsvis innan säsongen tar slut :s

Godkänt anlagsprov i viltspår, hoppas kunna göra det denna säsong också

Lydnadschampion, får ta den tid det tar^^

Viltspårs-champion, ingen brådska här heller

Komma igång med drag, har en kompis som drar mycket med sina hundar och som mer än gärna tar med Pin :P

Sansa:

Miljö- och socialträning för att bli säkrare i olika situationer

Öka självförtroende (det är inte lika behövligt som för Pin men det skadar aldrig)

Gå ner i vikt, det bör hon göra så snart som möjligt, skärpning matte! ><

Lära in momenten för tävlingslydnad, för LP1 helst i år

Debutera i LP1, när vi båda är redo^^

Lära sig att viltspår är kuuuul!, under denna säsongen, annars lär jag ge upp och acceptera att det inte är hennes grej :P

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Ellen89
2015-06-02 01:43
#13

Vi ska borja Agility kurs nu slutet av Juni, ska bli himla kul! Det ar med tiken - Schafer/BC blandis pa 6.5ar. Och vi har ocksa en flyball tavling den 13e Juni :) 

Med den andre JRT/ACD 4ar blir det fortsattning i lydnads kursen for att forhoppnings vis tavla rally i framtiden! Och trana mer med hund moten, men det blir alltid att trana det tror jag…

Annons:
jenmjao
2015-06-04 15:28
#14

Jag har inget mål alls. Jag vill att min hund ska vara min förstahund, min hund som jag får problem med, som jag bråkar med, som jag upplevt helvete med, allt som redan skett. Mitt stora mål var väl när hon var under 3år att få henne att "vakna upp" för hon var så valpig, det har blivit mycket bättre nu. Jag skulle vilja, träna lydnad, Agility, och spåra. Men det är inga mål :)

Wenniz
2015-06-05 22:59
#15

Årets mål med gammel Sheila är leva livet. Hon ska få leva livet och skämmas bort till max då hennes kropp inte orkar med så mycket tyvärr, men vi gör det bästa av det hela. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Ravynsfair
2015-11-01 13:00
#16

Hur går det med era mål? 
Här har vi varken gjort anlagsprov i viltspår eller inofficiell start i Rallylydnad. 
Det blev en flytt över halva landet istället, vilket inte är riktigt fy skam. 
Däremot har vi anmält oss till en officiell rallytävling den 30e Januari här på vår hemmaklubb. 
Är redan nervös, haha 🤪

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

IngaTrnqvist
2015-11-01 13:14
#17

Tävlat mer i rally har vi inte gjort, tyvärr. Freestylen snickrar vi på, HtM-programmet är i princip färdigt, även om det givetvis går att fila på i oändlighet. Lite funderingar på dubbeltävlingen i Göteborg i februari, om jag lyckas få mod till det. 

Har fortfarande inte beställt ny systemkamera, allramest för att motivationen dog ut totalt, och jag inte tog ens en bild under perioden maj-september. Men en usel trickvideo har det blivit, och en till på väg då det blivit efterfrågat.

Den absolut största förändringen är hundmötena. Tänk att min lilla aggressiva rabiesråtta nu kan gå förbi hundar utan att skälla sönder sig och resa tuppkam på ryggen! Visst kan han gå och spänna sig litet och sträcka ut kopplet (som jag givetvis halar in vid hundmöten), men det positiva skillnaden är enorm!

Ravynsfair
2015-11-01 13:24
#18

#17 
Ibland blir det så, att motivationen dör. 
Vi har lagt draget på hyllan helt och hållet då jag bara skadar mig hela tiden, haha. 
Har dragit på mig en troligtvis permanent skada i ena foten, får se vad doktor säger om några veckor. 

Tycker absolut att ni ska sats på Göteborg, du kommer ångra dig annars 👍
Hundmötena är ju super, visst är det underbart när det äntligen fungerar? 
Hector har också "skärpt till sig" numera, lapphundar och collies är fortfarande djävulen själv enligt honom men överlag funkar alla möten.
Ska nog mest tacka alla väluppfostrade hundar som finns här i området som ger Hector en chans att se att alla  hundar inte muckar eller är värda att muckas med.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

IngaTrnqvist
2015-11-01 13:39
#19

#18 Ja, denna sommaren och hösten har inte varit särskilt roligt här. Men nu har vi fått ny motivation, så vi kör på! Oj, vad tråkigt med skadan. Hoppas att det inte är allt för allvarligt, så att ni kan fortsätta med draget.

Får se hur vi gör.. Blir nog bara HtM i så fall, men det blir lika kul för det. Första gången jag tar något annat än rally i så fall :)
Ja, det är fantastiskt när det äntligen fungerar. Särskilt positivt överraskad blir jag då vid flera tillfällen Brownie blivit utskälld av andra, men inte brytt sig själv. Katter är dock fortfarande rätt läskiga, då han nästan fick ögat utklöst av en som valp. Finns inte så många katter här mer än våran egen, så inte så lätt att träna på, men vi får sätta upp det som mål i framtiden :)

[LoveUnite]1
2015-11-02 00:44
#20

Mitt mål med min hund är att hon ska hålla sig frisk och hel resterande av sitt liv.

Hon är en gammal tant nu. 😴Sover för det mesta och orkar inte lika mkt.

De målen jag hade satt upp när hon var mindre/yngre har vi delvis nått 🙂

Annons:
lillakia
2015-11-19 05:08
#21

Mitt mål med Sigge just nu är att komma ur trotsåldern, få honom att återigen komma på inkall ( trotsen är ivägen :( ) Börjar få bot på fotgåendet igen, de flesta gånger funkar det iaf. Sedan är målet att passa på att lydnadsträna mer och mer på övriga kommandon för husbehov. Är bara ute efter att han ska bli en familjehund med vett och etikett ingen tävlingshund på något vis. Men trotsåldern sabbar lite även om det ger mig lite att bita i haha

Maja2
2015-11-19 09:57
#22

Målen kan snabbt ändras. Jag HADE som mål, när jag började kurs i Nosework med min staffe för 2 månader sedan, att tävla i Nw. NU har jag som mål, sedan 10 dagar tillbaka, att han ska återfå rörelseförmågan i bakkroppen, då han blev hastigt förlamad efter att ha blivit påsprungen i sidan av en av mina andra hundar.

Målet med de andra tre är

- Molly, som opererade bort sitt öga för en dryg månad sedan - tillbaka på agilitybanan, jobbar mycket med avståndsbedömning nu. 
- Paddy, jobbar med Agility även med honom, närmsta målet är att han ska ta slalomet helt självständigt
- Kelly, har som mål att sätta ihop ett freestyleprogram

crimson
2015-11-20 13:03
#23

Lille fjanten fyller 1 helt år om 5 dagar och jag känner att det är inte klokt, vad tiden går fort!

Kortsiktiga mål: Komma igång mer med viltspåret, eftersom vi båda tycker det är kul, lära oss mer om rallylydnad, skyltar osv, jobba mycket på att lyssna på kommandon istället för att bara köra på saker som brukar vara populära och hoppas på godis, haha. Detta beteende har alla 2 av de hundar jag har tagit hand om haft problem med, så jag ska försöka komma på vad det är jag gör som gör hunden förvirrad, jag kanske är otydlig med uttal eller gör konstiga handrörelser…

Långsiktiga mål: köra viltspårsprov, delta mer i utställningar och komma ut mer i hundvärldens kretsar och lära känna fler träningskamrater.

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Caarla
2015-12-15 05:18
#24

Har inte så stark mål med hundarna än vi ska börja nåt nytt som heter Nosework och min hane som oftast skiftar till sig att vela och sen inte vela jobba på ska bli förbättring så vi kanske en vacker dag kan tävla lydnad eller rallylydnad. Annars gör vi det för skoj skull vilket är vår första prio med hela av träningen.

// Carla & dogpacken

http://carladogpack.blogg.se/

fridarebecka
2015-12-15 09:36
#25

Jag #5 har delvis lyckats med mina kortsiktiga mål, vi tränar drag minst en gång i veckan, cykel, skidor, löpning och dragweight beroende på vad vädret tillåter. Vi har periodvis tränat mycket rallylydnad och det blir förhoppningsvis mer träning efter nyår och fram emot våren. Fotgåendet  går rätt dåligt, men vi har ingen användning av ett perfekt sådant i rallyn så därför har jag inte brytt mig så mycket om det.

Mina långsiktiga mål har gått sådär, tanken var att vi skulle göra ett doftprov(nosework) i höstas men det blev inte av, och nu är Trassel kemkastrerad så vi lägger doftprov och tävling på hyllan för ett tag(eftersom kemkastrerade hanar inte får tävla). Att få Trassel att slappna av runt andra hundar blir nog ett livslångt projekt men vi kämpar på med det och gör små framsteg.

Hiro
2015-12-15 10:03
#26

Årets mål är RLDF, en start kvar på nybörjare så är hon RLDN.
Hade varit kul att starta i lydnad och Agility i sommar och pröva hur det går

Upp till toppen
Annons: