Annons:
Etikettbeteende
Läst 1483 ggr
[Diana.K]
4/25/15, 2:54 PM

Steriliserad tik som markerar?

Hej! 

Min tik som är 9 månader har hälsat på min familj (som har två hanhundar) två gånger förr men den här gången som vi hälsade på min familj så markerade hon flera gånger inomhus. Vad betyder det? Missnöje? Könsmogen? Hur ska man hantera det. Någon har bra tips? :)

Annons:
Wellcraft
4/25/15, 3:31 PM
#1

Sterilisering lär inte hjälpa mycket, alla könshormoner är  ändå kvar. Finns  knappast några veterinärer i Sverige som steriliserar heller.
Däremot kan kastrering hjälpa, ja.
Din tik är ung och jag skulle tro att hon blev lite väl uppspelt eller stressad i den  nya miljön.
Tycker inte du ens ska fundera på kastrering i dagsläget. Gå en kurs, lär dig att förstå din hund.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Diana.K]
4/25/15, 3:48 PM
#2

#1 För det första behöver du inte svara på frågor när du knappt läser vad jag skrivit och dessutom har en dålig attityd. Min hund är en adopterad gatuhund och hon är redan steriliserad ( som det står i rubriken) då det var ett krav från adoptionsorganisationen. Min fråga gällde mer vad det kan bero på att en redan steriliserad tik börjar markera inomhus . Det är jättetråkigt att varje gång man frågar om råd och tips på det här forumet är det folk som är otrevliga, har ingen lust och ställa frågor här längre. 

Tråkigt att man får skit och du läxar upp mig med att säga att jag ska gå en kurs, du vet ingenting om mig eller min hund. Ställde en väldigt enkel fråga. Men nu har jag lärt mig en läxa, ställ inga frågor här för det är alltid någon som har attityd och är otrevlig tillbaka.

GotTreats?
4/25/15, 3:58 PM
#3

Hxn gav dig tips, inget mer än så 😮

Vänta bara tills min trolldryck börjat verka Skrattar


Wellcraft
4/25/15, 4:00 PM
#4

#2 Att gå en kurs är ett värdefullt tips, sen hur du tar till dig tips & råd är ditt problem. Att gå en kurs hjälper dig att förstå din hund, jag förstår inte alls vad som är så skrämmande med det.
Om hunden är steriliserad eller inte har ingen betydelse, en sterilisation tar inte bort några könshormoner och tiken kan t.om lyckas bli dräktig trots denna.
(Oftast kallas dock kastering av tik sterilisering av ren okunskap).

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Diana.K]
4/25/15, 4:28 PM
#5

#4 Ja, men diskussionen var inte angående om att jag ska gå till vetrinären och sterilisera. Jag har forskat om könshormoner så behöver ingen skola på det utan frågade bara vad beteendet handlade om och att hon var steriliserad för att det kanske hade en inverkan. Har fattat att ditt tips är att gå på kurs, min första fråga på kursen kommer då vara det jag ställde. Ingen har sagt att det är skrämmande att gå på kurs. När jag forskade så använde vi oss av orden sterilisering (honor) och kastrering (hanar). Ber om ursäkt om min okunskap här, ska inte ställa mer frågor så att min okunskap stör er. 

"Sterilisering lär inte hjälpa mycket, alla könshormoner är  ändå kvar. Finns  knappast några veterinärer i Sverige som steriliserar heller.
Däremot kan kastrering hjälpa, ja." Vadå var tipset att jag inte ska sterilisera utan kastrera och gå på hundkurs samt att jag har okunskap. Är inte det lite drygt svar?

[Diana.K]
4/25/15, 4:34 PM
#6

#3 #4 "Sterilisering lär inte hjälpa mycket, alla könshormoner är  ändå kvar. Finns  knappast några veterinärer i Sverige som steriliserar heller." Vad har det här att göra med markering inomhus?

"Däremot kan kastrering hjälpa, ja."

Hjälpa mot vad? Hon är ju redan steriliserad.

"Din tik är ung och jag skulle tro att hon blev lite väl uppspelt eller stressad i den  nya miljön."

Enda meningen som svarade på det jag frågade om och undrade om någon visste något mer.

Tycker inte du ens ska fundera på kastrering i dagsläget. Gå en kurs, lär dig att förstå din hund."

Har jag funderat på en kastrering? Var det ett tips på varför min steriliserade hund markerar inomhus? Lär dig att förstå din hund, är inte det drygt att säga så? hmm… 

Annons:
Wellcraft
4/25/15, 5:02 PM
#7

Jag tipsade inte om kastrering, jag upplyste dig istället om att det inte är värt att fundera på det i dagsläget, det var dvs ett tips.

Träffade jag en öm tå då jag nämnde att du skulle lära dig att förstå din hund?
Själv anser jag att alla ska lära sig det, även jag. Detta är oftast inte det enklaste och en kurs kan vara ett bra stöd & början.

Jag tror din reaktion säger mer om dig än mig, ärligt talat.
Jag hjälper dig av ren välvilja, så tagga ner lite.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Diana.K]
4/25/15, 10:19 PM
#8

Men varför skulle en kastrering vara värt och fundera på då hon inte har några äggstockar kvar? Förstår inte varför du pratade om det alls. Skrev bara "markerar en steriliserad hund?" Nä, absolut inte. Tyckte bara du otryckte dig fult när du skriver ord såsom okunskap. Som sagt man behöver inte vara otrevlig. Forumet är ju tillför att få fråga och svaren behöver ju inte vara dryga då. Min hund har inga äggstockar, funderar inte på en kastrering, förlåt att jag använder order sterilisering, hundkurs har jag redan varit på. Men tur att man känner vänliga människor som svarade på min fråga istället för att prata om att en kastrering inte är värt att tänka på.

vallhund
4/26/15, 12:51 AM
#9

Om hon inte har några äggstockar kvar är hon kastrerad, dvs inga hormoner som spökar o inte lär hon bli könsmogen heller.
Inom forskarvälden brukar man vara petig med korrekt språkbruk, En steriliserad tik har äggstockarna kvar, löper som vanligt men äggledarna är knippsade.

Tips:
Sätt på henne ett tikskydd så hon blir blöt om musen om hon kissar inne (obehagligt), eller ha henne kopplad inomhus (när ni är på besök hos andra) tills hon blir helt rumsren.

F.ö. är du inte rättperson att klaga på andras attityd.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

AnneN
4/26/15, 12:54 AM
#10

Eftersom TS har avslutat sitt medlemskap på iFokus så låser jag denna tråd.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: