Annons:
Etikettbeteende
Läst 952 ggr
Ravynsfair
4/22/15, 7:57 PM

Lugnare hund efter flytt till större samhälle?

Jag flyttade vid årsskiftet till ett lite större samhälle med mer liv och rörelse. 
(Från ca 4,500 inv till ca10,000 inv) 

Har upptäckt enorm skillnad på min hund, Hector efter flytten. 
Tidigare bodde vi lite avsides i ett bostadsområde men ändå inom samhället, nu bor vi så centralt det bara går.

Förut mötte vi sällan hundar, som mest 2 om dagen och det var vår grannes  hundar som han inte tyckte om. 
Nu ser vi minst ett 10tal om dagen, minst 2 av dem är nya som vi inte sett förut. 

Detta har gjort stor inverkan på min grabb, han är mindre intresserad av de andra hundarna. 
Utfall har minskat betydligt, minns inte när han blev arg sist. 
Han är nyfiken och framåt men låser sig inte vid dem, jag får kontakt och får vara med i bubblan som han tidigare låst mig ute från. 

Nu till frågan, är det fler som upplevt detta fenomen?

Detta är ju fullständigt logiskt men ja, inget man brukar tänka på. 
Det är iallafall ett starkt bevis på att socialträning är bra även om det inte är medvetet :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Annons:
Ravynsfair
5/10/15, 5:17 PM
#1

*puttar upp*

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

AnneN
5/10/15, 5:25 PM
#2

Inte så att jag har märkt skillnad efter någon flytt, men däremot så tog jag över Valle (labrador) då han var 1½ år och var då totalt blockerad vid alla möten både med/utan hundar, men med mycket social- och miljöträning med varierande störningar så är han nu 1½ år senare en helt annan hund att gå med, även om det fortfarande finns en del kvar att träna på.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ikatza
5/11/15, 7:44 PM
#3

jo, som du säger, verkar logiskt när man tänker efter :) 

vi bor väldigt lugnt (1200 invånare i vår by), i ett ännu lugnare kvarter (med några hus varvade med bondgård och hagar med kossor, får, grisar, hästar, höns etc), så vi försöker så ofta som möjligt åka in till stan och promenara vår hund. vår förra hund var överentusiastisk mot allt och alla och skulle absolut hälsa på alla, men lugnade ner sig betydligt efter stadspromenaderna.. blev liksom för många att springa fram till :) 

den nuvarande hunden är välidigt försiktig och lite rädd av sig, så det ska vi jobba på med mer stadspromenader också :)

IngridSvensson
5/16/15, 4:48 PM
#4

Jag håller med. Min hund var lugnare i hundmöten osv när vi bodde i ett större samhälle. Nu när vi bor ute på landet vill han hälsa på allt och alla.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Upp till toppen
Annons: