Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 4472 ggr
[tintilar]
2015-01-14 11:51

Ni med blandras med mkt schäfer

Jag har ramlat över en valp där det är nästan bara schäfer, men på pappans sida finns en liiiten gnutta collie - sisådär 5 % eller nåt. Så det är nästan bara schäfer. Jag har nån sorts agg mot schäfer utan att egentligen kunna säga varför. De ag träffat på har känts buffliga, dragiga, skälliga, starka, svårkontaktbara, dominanta och hanhundsaggressiva. Men samtidigt är det ju människan som formar hunden till viss del och många gånger har jag väl inte riktigt känt mig helt överens med hundägarnas inställning och filosofi, så det kanske inte är hundarnas fel.

I vår gamla hund var det lite schäfer, och jag insåg med åren att det nog var mer schäfer än jag trodde i honom - alltså i hans sätt och utseende. Och det var en otrolig hund.

Så nu vill jag skaffa mig en ny uppfattning, kan ni inte visa era schäferblandisar och berätta om dem. Hur som är i sätt, bra och dåliga sidor, personlighet. :)

Annons:
taylor__lambert
2015-01-14 12:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det här är Giza, blandning mellan Alaskan Husky, Schäfer, Border collie och Samojed. Det var ganska mycket schäfer i henne än vad jag trodde  fast hennes mamma är "renrasig" Alaskan Husky och pappan var värsta blandningen, han såg ut som en svart samojed så jag gissar på att han hade svart schäfer i sig. Men vilket som så var hon extremt energisk, lite mer skällig än vad jag trodde hon skulle vara. Hon behövde stimulans nästan hela tiden, mycket lättlärd var hon. Jag märkte även senare att det var mycket schäfer i henne då jag är lite allergisk emot schäfer varpå anledningen att jag ville ha husky och varför jag valde henne. Utseendemässigt var det ju schäfer och alskan huskyn som syntes, på hennes syskon vette katten vad som hänt med dom Skrattar jag hade inte Giza så värst länge men jag  såg ju en hel del likheter mellan henne och de schäfrar som gick på skolan jag då gick på. Hon ville som sagt jobba mycket och hon var väldigt mycket "will to please". Jag vart helt förälskad i denna lilla skit trotts det att hon tvingade mig upp kl 5 varje morgon för att hon skulle ut (hon slet av mig täcket och drog i mina byxor XD) jag sålde tillbaka henne till uppfödaren igen då hon behövde mer utrymme än vad jag kunde ge henne, plus det att hon och min äldre hane hade några fajter om dagen då de båda tyckte att jag var deras och ingen annans, plus det att jag var en liten aning allergisk emot henne vilket bara gjorde det hela ännu jobbigare. Jag ångrar mig att jag sålde henne men jag vet att hon har det bra, jag saknar henne något enormt och skulle göra vad som helst för att få henne tillbaks. Men som sagt hon behöver det större än vad jag kan erbjuda så nu bor hon i ett stort hus med tomt och skog precis bakom tomten, kunde inte bli bättre för hennes del.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Imasy
2015-01-14 13:20
#2

Jag har en schäfer/Rottweiler/labradorkorsning, och han är världens mysigaste hund. Han sitter gärna i knä (han tror han får plats 😃) ligger i soffan och myser, lekglad, snäll och nyfiken. 

Han är väl lite som min skugga, när jag går och duschar är han ofta utanför toadörren och väntar, och när jag går och sover så går han och lägger sig också.

Han vill gärna vara med oss i familjen i de saker vi gör, på både gott och ont, pratig och kontaktsökande. 

Ute är det full fart och han hänger glatt med på alla äventyr vi tar oss för.

Han leker gärna med barnen, fast jag tror han tycker barnen är roligare att ha att göra med när vi är ute och inte inomhus.

Det som är negativt med honom, vilket jag tror har mycket att göra med honom som individ och inte ras, är att han är lite osäker i möten med andra hundar och visar sig gärna stor och tuff och ska skälla på dem man möter.

Han drar lite för mycket i kopplet om han inte har nosgrimma, men sambon går utan grimman när han rastar honom.

Han är lite för skällig inomhus. Vi har en cykelväg utanför vårt hus som är ganska trafikerad. Ligger han i soffan i vardagsrummet sitter han så han har första parkett ut mot gatan och kan skälla på alla som "går på hans gård".

Han är smart, men inte på det viset jag önskar att han var 😃 Jag kommer nog aldrig få honom att fatta galoppen med de olika bruksgrenarna, däremot så har han lärt sig andra saker. T.ex. så ser jag väldigt dåligt och i mörker är jag "nästan blind". Är vi ute och går i mörker, och han går i flexikoppel, brukar han komma tillbaka till min vänstra sida när vi går i ett mörkt parti, för att sedan dra iväg lite när vi kommer fram till en gatlampa utan mitt kommando.

Jag växte upp med schäfer i familjen, men om jag har möjligheten att ha hund igen efter honom kommer jag att gå tillbaka till rasgrupp 5, för de har andra kvaliteer som jag vill ha hos en hund. Hade en Finsk lapphund tills för 1½ år sedan, och man blir lite frälst :)

Hittar ingen bra bild på honom i datorn men han har en egen instagram: http://instagram.com/zippo_the_cool_dog/

Ceccan
2015-01-14 14:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har en schäfer/Rottweiler , hon ser ut som en schäfer i färgerna , man kan knappt se att det är Rottweiler i henne. Jag har haft schäfer förut & denna tik är lite speciell . Hon är nära mig hela tiden & med vart jag än går , vaktar till 100% , har ett starkt sinne för sök & vallar , hon är väldigt duktig på att hålla reda på familjen , är reverserad mot okända , är dock lite av en problem hund men snällare & trognare vän får man leta efter ( enligt mig ) : )

Yuuuhanna
2015-01-14 16:55
#4

Min hanhund har schäfer, border collie och golden i sig. Han har alltid varit krävande, behövt en hel del motion och hjärngympa, speciellt när han var yngre. Han har svårt för hanhundar och har alltid tyckt att hundmöten överlag är jobbiga. Han kan vara lite vaktig och han hör saker i trapphuset (vi bor i lägenhet) och dragig i kopplet när man är ute och går. Jag har jobbat hela hans 7åriga liv på allt det här men han kan vara svår att nå fram till ibland. 

Fördelarna är att han är en otrolig vän. Lojal, trogen och otroligt snäll. Supersmart och otroligt lättlärd. Vill alltid vara med och vill gärna vara till lags. När vi är hemma på landet håller han sig på gården och går inte av tomten för någonting. Han älskar att leka och busa när han är ute men är väldigt lugn och trevlig inomhus.

Min uppfattning av schäfrar är att dom oftast blir "kan bäst"/"vet bäst" och kan vara svåra att få kontakt med om de vänt sin uppmärksamhet på något annat. Men att dom samtidigt blir väldigt lojal och älskade av sin familj.


[tintilar]
2015-01-14 18:32
#5

Tack alla!

Imasy
2015-01-14 20:36
#6

Ja jag kan också skriva under på att min hund har ett stort motionsbehov. Om man tex har varit sjuk och i princip bara "gått ett varv runt huset" i någon dag är han ett odrägligt monster. Då är det bara upp i skogen och rejsa aom gäller om vi ska fortsätta vara vänner ;-)

Annons:
[brinker]
2015-01-25 12:33
#7

Schäfer, flatte, nuffe, berner sennen.

Jag skämtar ofta att hon är mkt schäfer då hon är lätt stressad, som ung krävde mkt motion, skäller i bil, utfall mot de flesta hundar, bättre på äldre dar.

Det härliga med henne, mkt familjehund, älskar kontakt/uppmärksamhet, lätt tränad, älskar att kelas, nyfiken och tycker om hyss.

Å jag älskar henne precis som hon är ! ❤️

[tintilar]
2015-01-29 11:49
#8

Det blev ingen valp ur den kullen. Det var inte riktigt vad vi sökte. :) Nytt försök i helgen - ingen schäfer i dem.

Upp till toppen
Annons: