Annons:
Etikettallmänt
Läst 899 ggr
Ceccan
1/8/15, 3:22 PM

Behöver lite råd & tips

Under 2014 skaffade jag mig två omplacerings hundar / lite av problem hundar . Den ena Tik hade bott hos oss en tid innan jag skaffade en kompis till henne som är en äldre tik. Vi hade det redan jobbigt då jag skaffade dessa tjejer men kände att familjen behövde glädje & få må bättre ( I alla fall jag själv ) då jag är mkt ensam på dagarna & är sjuk pensionär. året som har gått vart jobbigare & jag mådde smärre och börja känna av att jag inte riktigt orkade med två hundar . Så i stället för att omplacera erbjuds mina vänner att ta hand om den ena Tik tills allt har lugnat sig hos oss. Eftersom mina vänner  inte bor långt i från mig har jag kunnat hälsa på & även hundarna har träffas dock inte så ofta. Nu kan inte mina vänner ha kvar min tik & dom senaste gångerna vi har hälsat på har inte mina tikar funkat ihop alls : ( . Det som har hänt är att den tiken som bor hos mina vänner har löpt , men bor ändå ihop med deras tik & det funkar . Nu ångrar jag mig att jag låna ut min tik & vet inte hur jag skall göra . Är det nån som kan ge mig lite tips & råd !

Annons:
Ceccan
1/8/15, 5:52 PM
#1

Ingen som har nått tips ?

AnneN
1/8/15, 6:34 PM
#2

Är det inomhus de inte har fungerat eller är det även utomhus? Kan ju vara så att tiken vaktar "sitt hem" mot hundar som inte hör till "hennes familj" och speciellt vid löp kan de bli lite extra griniga.

Mitt tips är att ta ut båda på en lång promenad i koppel, först utan att de får hälsa på varandra tills båda är lugna och avslappnade. Sedan kan man testa släppa dem på lämplig plats ute så de får hälsa och leka på neutral mark = inte hemma på någons gård. Fungerar det så tar man med hundarna in där de ska bo och då är det oftast inga problem inne om det fungerat bra ute.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ceccan
1/8/15, 7:27 PM
#3

Det är både inne & ute , jag varit lite förvånad eftersom dom har bott i hop en längre tid & inte varit ifrån varandra mer ett par veckor. Den tiken som jag har kvar hemma hos mig är den som är hög i rang , och den andra tiken har varit undergiven och båda är osäkra . Skillnaden är att den tiken som jag lånade ut till mina vänner morrar och reser ragg och osäkerhet vilket hon inte har gjort när dom bodde ihop , när hon gör detta gör min andra tik lika dant och har alltid gjort mot hundar som morrar . När dessa tikar bodde ihop hände det två gånger att dom hamna i bråk dock den ena gången lite mer allvarligt . Men sen har det varit lugnt . Eftersom mina vänner inte kan ha henne kvar , så känner jag ju att jag måste komma på nån lösning för att få det fungera mellan dem igen . Det känns inte alls bra att det blev så här & inget jag var beredd på att den ena tiken skulle ändra sitt beteende så markkant på så kort tid . Den tiken som är hos mina vänner är 2 år så jag tycker ju att detta beteende skall man kunna arbeta bort . Den tik som jag har hemma blir 7 år & det är inte försent att försöka ändra på hennes beteende heller , dock är ju båda hundarna stressade & osäkra / Usch va dumt detta blev ångrar mig djupt att jag sära på dem !!

AnneN
1/9/15, 1:34 AM
#4

#3 Okej, har ni testat att göra på det sätt jag beskrev i #2?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

anche
1/9/15, 6:59 AM
#5

Har dom träffats hemma hos dig eller bara hos din vän? Om det är hos din vän som hunden som bor hos din vän morrar när ni kommer dit kan det vara så att hon beskyddar den plats hon betraktar som sitt boende. Beteendet kan I såfall bli helt annorlunda när ni kommer hem till dig. Jag har en tik och tills hon var 10 månader bodde hon med sin kullbroder. Hon kommer fortfarande bra överens med honom när de träffas där han bor och vi tidigare bodde. I höstas behövde jag passa honom här hos oss i vårat nya boende men min tik gillade då inte alls att han kom hit. Men hemma hos honom säger hon inget dvs inget morrande eller visar att hon inte gillar honom. Då kan dom leka och det funkar bra. Jag tror helt enkelt att hon inte gillar just när han är här. Jag har en hund till en liten tik och det funkar bra mellan dom oxå. Brodern är kastrerad och det var inget löp på gång när han var här. Om du inte har provat hemma hos dig så kan det vara värt att prova. Rekommenderar också att innan ni tar in hunden gör så som Annan rekommenderat dvs låter dem gå en lång promenad eller träffas utomhus men i närheten av ditt hus istället. I boken alfasyndromet om ledarskap och rangordning hos hundar av Anders Hallgren så kan man läsa väldigt bra om hur hundar funkar i relationer med varandra. Hoppas det löser sig för er.

Ceccan
1/9/15, 2:51 PM
#6

Hej !

Efter att ha legat vaken mkt i natt & mått dåligt och funderat. Så tog jag med min son & den tik som var kvar hos oss. Vi gick och hämta den andra tiken och tog en promenad , vi gick sedan till rastgården & släppte dom där & lät dem söka kontakt med varandra i lugn och ro , det va lite morrande & ragg samt höga svansar dom nosa på varandra & gick i runt lite sida vid sida, sen gick dom åt varsitt håll , efter det gick dom sida vid sida & vi bestämde oss för att gå hem till oss med båda & testa om spänningen släppte där båda har bott & känner igen dofterna . Zizzi som hon heter som har bott hos mina vänner . Vifta på svansen när hon kände igen huset & körde upp nosen direkt & gick fram till hiss dörren , hon vifta på svansen hela tiden i hissen : ) gick direkt till vår dörr , väl inne så gick hon med en gång till matplatsen , hälsade sedan på alla familjemedlemmar , Va lite morrande men nu ligger hon avslappnad & den andra tiken lika så om varsitt sida av mig : ) Jag kommer aldrig mer sära på mina tjejer eller vår familj . Dessa tikar betyder allt för mig & min familj!!

Annons:
AnneN
1/9/15, 3:06 PM
#7

#6 Härligt att det verkar fungera 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

anche
1/10/15, 12:27 PM
#8

Så underbart roligt att det har löst sig. Jag vet ju med min tik att när hon kommer tillbaks hem där hon tidigare bodde är det inga problem med henne och brorsan men det var när han kom hit som hon markerade att hon inte gillade att han var här. Det hade kanske löst sig om han hade behövt stanna längre men nu var det bara under några timmar som jag passade honom. Ibland önskar man att hundar kunde prata så dom själva kunde berätta varför dom reagerar som dom gör. Lycka till med dina hundar. :-)

Ceccan
1/10/15, 2:51 PM
#9

Det är nästan tillbaka till det va innan jag lämna ifrån mig Zizzi , det är lite morrande när den lilla tiken kommer för nära lr blir uppspelt. Men dom äter sida vid sida & i går kväll tog jag båda tjejerna ensam på promenad inga problem alls. Dom låg till och med och sov intill varandra i går kväll : ) En sak är säkert och det är att jag aldrig mer särar på mina tjejer / fy vad det har varit jobbigt …

Upp till toppen
Annons: