Annons:
Etikettbeteende
Läst 810 ggr
Anne-Li Will
1/6/15, 5:00 PM

Darrar för minsta lilla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Min hund har blivit väldigt konstig efter nyår. (Har haft honom sedan 10 maj 2014) 

Han sprang bort då han hörde en smällare på förmiddagen, tur så var han hemma igen efter ca halvtimmen. (Då var jag hos mamma i stan kan tilläggas)

Dagen efter märkte jag att han haltade på ena frambenet, haltar fortfarande. Jag trodde först han hade ont i benet, en sträckning eller liknande då det varit så halt, men tittade mer noga och såg att han hade som skavsår på trampdynorna. 

I alla fall,  nyårskvällen då smällarna smällde så tror jag hans hjärta höll på att hoppa ur bröstet. Han var så stressad och bara stod och darrade och hyperventilerade, kunde knappt andas. Sedan hade han bara kissat vid 4-6 tiden men inte vågat gått ut och kissat på hela kvällen  pga smällarna.  Men vid ca 1 på natten tvingade jag ut honom. Då hade det lyckligtvis slutat smälla, bara några få långt borta, tror han tyckte det var både hemskt och avslappnande på något vis. 

Till saken, efter nyår har han blivit konstig, han har blivit som skör och känslig. Så fort man tex säger åt honom eller att han tror att man är besviken/arg, att han gör 'fel' - går han direkt till bädden och ligger där och darrar och tittar på mig med stora ledsna ögon. Räcker om jag bara tar i honom/ställer upp honom som på bilden, då står han bara och tokdarrar. Som om han bara ger upp och allt är skit. Till och med vid klickerträningen, gör han inte rätt så ger han bara upp! Han beter sig så ynkligt och fjantigt. Varför har han börjat göra såhär? Det är väldigt frustrerande! Suck. 

Kan det vara pga:

*Tassen, att han har ont?

*Att han blivit kortklippt (dock varmt inne).

*Att vi varit hos mamma i stan över jul och nyår där han fått en massa mat, och att jag nu är hos fosterfamiljen ute på landet och håller på att banta ner honom lite, då ALLA säger att han är tjock, vilket jag inte tycker - kommer en nytagen bild, så får ni säga vad ni tycker om hans vikt.

*Sen har vi ju jullov, så kan vara att han saknar skolan och att vara där, frustrerad över att vårat 'dagliga schema' inte är som förut. Vad tror ni?

Han är en jack russell terrier / shih tzu på 4 år, kastrerad sen 15 maj, 8-9 kilo. Ger han bara 1 ½ av fodret nu. Skippar godis, ben, husmanskost etc, som han fick väldigt mycket hos mamma då vi var där. 'Hunden ska ju också och ha jul och nyår' - mammasnack.

Annars är han en väldigt snäll, lätthanterlig, lydig och avslappnad hund med lagom driv. Inga problemområden alls.

Förutom att då han först kom fick han panik om man lämnade honom ensam i ett rum. Han bara skrek. Nu kan han vara ensam i mitt rum utan problem, hos mamma går det bra om någon är där - han sitter dock och väntar på mig fram tills jag kommer. Han slappnar inte av om jag inte är där, man kan ge honom det godaste benet - han rör det inte förren jag är där.  Vi är väldigt nära varann - han följer mig överallt, och om han nu är nere och jag uppe, så kommer han med jämna mellanrum att titta till mig så att han vet vars matte är.

På skolan går det väldigt bra också faktiskt. Så väldigt stolt över honom.  Sen kan han bli väldigt arg på hundar han tycker närmar sig för snabbt. Morra, visa tänderna och göra utfall i värsta fall om de inte går därifrån - det är dock inte aggressivitet - han sätter gränser. Annars går han kanonbra med alla hundar - om de ger honom respekt så gör han det, inge mer med det.

Lång text, men vad har ni för tankar kring detta?

Annons:
Upp till toppen
Annons: