Annons:
Etikettklicker-träning-trix
Läst 2084 ggr
gickan87
2015-01-03 22:42

Piper vid möte

Min tik på 4 år piper alltid när vi möter andra hundar.

Har tränat så hon söker ögonkontakt men hon kan liksom inte sluta pipa och slänger hela tiden blickar på mötande hund. Blir jag strängare i rösten och tar i halsbandet och säger åt henne blir hon tyst, men då får jag ilskna blickar från mötande.

Anledningen är såklart att hon vill hälsa på hundarna, men bor på en ort där hundar inte "får" hälsa på varandra. Dessutom har min tjej ett ryckte om sig att vara elak då hon slängde ena framtassen på en mindre hund så den pep till. Nu vill ingen att hon ska hälsa på deras hundar 😕

Så hur ska jag få henne att sluta pipa?

MVH Erika :)

Annons:
[fabienne]
2015-01-03 23:52
#1

Jag tycker det låter som din hund har det jättejobbigt i hundmöten då hon går upp i stress och inte kan släppa den andra hunden, medan du "tvingar" henne att hålla ögonkontakt med dig och blir sträng när hon inte lyckas. 

Jag skulle jobba på något djupare än att få hunden att sluta pipa. Problemet i grunden är förmodligen stress och förväntan om hon tror att hon kan få hälsa, så det är det jag hade jobbat med.

Jag hade inte gjort någonting alls vid hundmöten då jag inte tycker att hundmöten är något att hetsa upp sig över. Jag hade inte sagt något kommando till hunden och inte tittat på den. Jag hade försökt att inte ens tänka på den. Bara fortsatt gå som om jag inte hade haft någon hund och eventuellt hälsat på den andra ägaren. Det är så jag hade gjort/gör men det finns såklart tusen andra sätt att hantera hundmöten. 🙂

Cahira
2015-01-04 03:18
#2

Hon piper av stress och att kräva saker av henne ger bara mer stress istället för mindre stress. Du behöver hitta lösningar att minska hennes stress istället.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Jycklos
2015-01-04 06:21
#3

Har lite erfarenhet av samma problem du beskrev, fast inte alls i samma energi-niva så jag vet inte om de råd jag vill ge kan hjälpa dig me din vovve.  Men såhär gjorde iaf jag, Har ju Terrier (den sorten dom kallar mördarhund, ) men enligt mig så är hela rasgruppen terrier lika i envishet och ihur outtröttliga dom faktiskt är, (det är ju så som människan avlat fram olika raser för olika syften, även om man har blandras så är det dom utmärkande egenskaperna från varja ras man för även i sin blandis. 

Vid våra hundmöten då tiken började gå upp i varv så vände jag tvärt och gick det raka motsatta hållet och fortsatte i riktning ifrån det hon tyckte va så extremt intressant ända tills hon visade intresse för bara mig igen och kändes följsam, ta några extra steg i det läget så vovven din fortfarande håller koncentrationen på dig- Därefter satte jag tiken vid min fot med ryggen mot det störande och hundens blick nframåt eller allra bäst är ögonkontakt men blickade hon bakåt så  gjorde vi om detta moment med följsamheten. det blir j***la massa gånger iaf under de första promenaderna, och för mig tod det säkert 3ggr längre tid än promenaderna egentligen tog. 

När Shiva som min vovve heter kunde klara av att hålla kvar koncentrationen på mig såvände jag så blicken va mot det som störde hemme, hon skulle fortfarande vi intresse för mig och sitta vid min sida , och om hon blörjade gå upp i varv å bli distrå så vände vi mot ett annat håll, och ingen monent 1, hunden ska vara följam. Man kan inte bara gå rakt emot det som triggar utan d e bra att sick-sacka lite, snedda över vägen lite, ta mycke pauser och inte bara springa fram och tillbaka som en yr höna. 

Förresten.. om du har möjlighet så ge din hund en liten leka-lek inna promenaden, hjärngympa tröttar ut Alla hundar så det kommer underlätte lite  för promenad-träningen. Hitta på mycke korta  små kul aktiviteter tillsammans, inte jaga eller kamp lekar för det stressar bara hunden ännu mera. ex lägg en liten bit korv i nån gammal trasa el strumpa, knyt ihop och gör så får vovven både jobba med nosen och problemlösning för att få ut gottat oxå. Hunden ska ju tycka att du är det mest intressanta på denna jord. då är inget annat lika intressant som du, inte heller hundar. för din hund väckar vara uttråkad och understimmulerad av den vardag ni har, och socialträna din vovve verkar du inte ens fått chansen att få göra med en sån korkad regel om att hundar inte får hälsa på varann, hur ska dom då veta hur man för sig med andra vovvar om hälsa är fel, menar inte att man ska låta sina hundar hälsa på allt och alla men något socialt umgänge med andra stabila och mogna 4benta är ju ett absolut måste för att hunden ska utvecklas. gå med i brukshundsklubben i ditt område så ska du få se att det egentligen inte är något fel på dig hund förutom avsaknad av mental stimulans

Lycka till, Du kommer fixa detta lätt och lär bli super-stolt över din vovve och dig själv. Framstegen syns fortare än man tror

Upp till toppen
Annons: