Annons:
Etikettbeteende
Läst 1812 ggr
pilledutt
2014-12-13 15:06

golvrädd collie!

Någon som har bra ideer/erfarenheter hur man hjälper en vuxen collie som har golvfobi? Han är rädd för i princip alla golv inomhus, det verkar inte göra någon skillnad om de ÄR hala eller inte, alla är farliga… (vuxen omplacering)

Annons:
JasmiineN
2014-12-13 15:09
#1

Min är inte golvrädd & aldrig varit, men du kanske kan testa & fråga på vår sajt? Vet att där är nån medlem som fått bort det på sin genom träning! :)
Collie i fokus

Sajtvärd på Collie

Ihima
2014-12-13 18:20
#2

Hur går de om du har mattor?

Cahira
2014-12-14 04:02
#3

Kolla om hunden har långa klor eller päls under fötterna som lägger sig under trampdynorna. Långa klor eller fluffiga fötter gör golv mycket halkigare och om man tänker själv hur det känns att gå på is så är det inte alltid så peppande. :)

Min lilla dvärgschnauzer är rädd för vissa golv om hennes fötter är för fluffiga under, men om jag klipper pälsen och klorna och fuktar trampdynorna med fuktigt papper så kan det få henne att glömma att golvet är läskigt såpass att det bara går av sig själv efter det tills nästa gång pälsen är lång.

Och jag har alltid mattor/stationer i svängar och i början av olika rum för att det helt enkelt är lättare att ha massa mattor än det är att hjälpa henne hela tiden. :)

Om mattorna inte har gummi under sig kan man köpa badmattor med sugkoppar och lägga under mattan så man inte halkar själv eller så.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

pilledutt
2014-12-14 12:26
#4

jo då vi har mattor som är halkfria och kortklippta tassar tillika klor och de flesta dagar är han inte jättebrydd men att gå hem till andra är en plåga för honom och vissa dagar slår det slint och då är det så himla synd om honom, så jag skulle vilja höra om fungerande träning så att han helt enkelt kunde trivas lika bra inomhus som ute (där äår han en helt normal glad och modig hund som hoppar och raisar och klättrar på stegar etc…. Han är fobisk alltså det är inte inlärt…..

Ihima
2014-12-14 14:31
#5

Vet inte om de kommer hjälpa men har du testat kasta in godis på golvet. Inte långt ifrån tröskelen

Cahira
2014-12-15 04:49
#6

Jag har märkt med min dvärgschnauzer att det bästa man kan göra ibland är att låta dom klara det själv. Få saker stärker självförtroende som att få klara sig på egen tass. Jag har hållit handen under magen som stöd så det känns som "Du kommer inte halka, lovar" och det är numer all hjälp hon behöver när hon fastnar. Eller så "märker" jag inte att hunden fastnat så hunden får komma på dedär. 

Att göra en stor grej av det brukar oftast göra grejen större än den är så ibland är träning som att skjuta sig i foten när det kommer till rädslor. Ixxi är 10 år och jag har försökt ungefär alla tricks jag fått tips om och kommit på själv och ja… i min erfarenhet är självförtroende som saknas. Vad du kan göra är att träna självförtroendet där hunden känner sig trygg. Balans, kroppkontroll, spår och andra aktiviteter där hunden kan känna att den faktiskt klarar av saker. :) Det kan boosta självkänslan att komma över rädslan. 

Jag hade inte gått över en repbro av att folk kastade godis på den eller annat och min hund är likadan med halkiga golv. Godisen är helt enkelt inte värt det. :P Ens om det är riktigt kött.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Ihima
2014-12-15 08:10
#7

#6 

Man bestämmer själv om man ska testa dom tips och idéer man får!
Om man kan sin hund bäst själv. Bara för att du inte vill eller någon annan anledning inte har testat på din hund. Så kanske TS vill göra de med sin hund.

Cahira
2014-12-15 08:45
#8

Klart man bestämmer själv men detta är min erfarenhet med hundar med rädsla. Jag har jobbat med rädslor på väldigt många hundar och alltid märker man mest skillnad när man tränar upp deras självförtroende. Man får ge dom "Kan själv" inlärning. "Jodå nog kan du hitta godisen på marken "Jag tror du kan hoppa över bäcken" "du klarar av att hitta godis i trädbarken" "du kan hoppa upp på denna sten" "hoppa över denna stock" "följa detta spår och hitta en jackpott.. Bara att känna "Men gud jag kan ju!" hjälper fantastiskt bra.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: