Annons:
Etikettbeteende
Läst 680 ggr
Lexie82
2014-11-19 10:04

Hundmöten

Hur har ni tränat hundmöten med era hundar? Min schäfer på 9 månader blir bara värre och värre vid hundmöten. Han skäller och drar som en galning, vid ett tillfälle lyckades han till och med dra omkull mig när jag inte hann se den andra hunden i tid (som tur var så stod jag på en gräsmatta).

 Om jag upptäcker den andra hunden innan min hund gör det, så kan jag IBLAND hindra skällandet genom att säga ett enkelt nej. Då börjar han inte skälla, och jag kan ibland avleda med lek och godis tills den andra hunden försvunnit utom synhåll. Men det funkar bara ibland, och även då så drar han ofta mot den andra hunden.

Däremot om han ser den andra hunden först, då spelar det ingen roll vad jag gör eller säger. Han ignorerar mig, godis, leksaker, och jag får göra allt jag kan för att hålla kvar honom.

 Promenader är inte roliga längre, när man alltid måste oroa sig över dessa hundmöten. Och det hjälper inte att jag bor i ett område med väldigt många hundägare. Det bor tre andra hundar bara i mitt hus. Varav den ena är en ledarhund som är lite orolig för andra hundar, då den hunden blivit attackerad en gång (inte av min hund). Så när min hund sätter igång att skälla så blir den hunden stressad.

 För 2-3 månader sedan så gick jag på en valpkurs, och där drog han som en galning mot de andra hundarna tills han fick hälsa, men skällde bara ibland. När han väl fick hälsa så gjorde han dock det väldigt lugn och försiktigt. Men han skrämmer ju andra hundägare när han beter sig som att han vill attackera.

 Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas att någon har några konkreta tips åt mig, för jag börjar känna mig väldigt uppgiven över det här…

Annons:
AnneN
2014-11-19 11:06
#1

Känner igen problemet mycket väl då jag har samma problem med min labbehane som jag tog över för snart 1 år sedan och han var då mer eller mindre helt fri från fostran och ca 1½ år gammal.

Jag tränar motbetingning & skvaller på långa avstånd = så långt att min hund ser den andra hunden men inte reagerar (=drar) och är fullt kontaktbar, tar godis, beröm, leksak och klarar att lyssna på kommandon (självklart enkla kommandon som jag vet att han verkligen kan).

Jag bor också i ett hundtätt bostadsområde så jag vet vilka problem det kan vara att undvika hundmöten på nära håll, men jag har fått hitta lösningar som att först kolla ut så ingen hund är ute på gården innan vi går ut, hitta promenadställen där det är mindre risk för hundmöten eller ställen där jag utan problem kan välja avstånd till den andra hunden, tex i parken där det är öppna gräsmattor, skogen där jag då kan välja att gå av från stigarna vid möten, mm.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ihima
2014-11-19 13:00
#2

Hej!

Jag har en Grå Schäfer/Labrador/Amstaff tik på 4 som gör se EFTER att hon blev attackerad av x antal hundar. Innan dess drog hon inte. Hon drar när hon ser andra hundar. Och speciellt rottweiler.

Upp till toppen
Annons: