Annons:
Etikettallmänt
Läst 4796 ggr
Lexie82
2014-11-09 14:29

Anti-drag sele?

Är det någon som har erfarenhet av dessa? Funkar de bra?
 Börjar känna mig lite desperat efter någon lösning nu.. En schäfer på 9 månader, och jag får verkligen inte bukt med dragandet. Det börjar kännas hopplöst, och promenaderna är inte alls så roliga som de skulle kunna vara. Han börjar bli starkare än mig, och min rygg börjar ta stryk.

Någon tipsade då om en anti-drag sele, och de verkar finnas i väldigt varierande prisklasser. Är det någon som har tips på en billig som fungerar? Tanken är att jag förhoppningsvis inte ska behöva använda den så länge.

Annons:
[cicoccabim]
2014-11-09 14:34
#1

jag har katt, men har sele från carpe canis.  Selen till katt är helt suverän. De syr mest till hundar, och det jag har hört om dessa selar är att hundarna drar mindre eftersom de är så skräddarsydda och därför så bekväma. Titta på hennes hemsida, värt att undersöka i alla fall.

anche
2014-11-10 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har en blandras schäfer, golden och bordercollie. Hon är nu 2 år en vän till mig har hennes kullbroder och han är stor o stark som en schäfer. När dessa hundar kom upp i samma ålder som din hund så drog dom nått fruktansvärt och det var väldigt svårt. Jag hade då även hand om hanen. Började med att köpa grimma ( Halti) till hundarna och plötsligt gick det att gå med båda samtidigt. Med grimman kan hunden inte dra. När han försöker åker nosen nedåt och huvudet dras mot den som håller i kopplet. Det går även lättare att träna kontakt med hunden samt att det lättare går att avstyra om hunden börjar skälla. Det finns olika meningar om grimma men om man ser det som ett hjälpmedel och att det faktiskt blir möjligt att kunna gå ut och promenera med sin hund utan risk för sitt eget liv o hälsa ( jag ramlade raklång fram i asfalten när när jag var ute med båda hundarna när dom var ca 8 månader gamla och gjorde ett ryck efter en katt. Efter någon månad med grimma på min hund så köpte jag ett Vgw-sele som jag fortfarande använder på henne. Med det selet fäster man kopplet i en ring fram på bringan. När fästpunkten är där kan hunden inte dra framåt. Försöker hon så vänds hon mot mig istället så då avbryts dragandet. Vgw-sele är ju lite dyrare men väl värt pengarna. Vanliga selen med fästpunkten på ryggen gör hunden ännu starkare och svårare att gå med om man har en hund som drar framåt. Min hund ändrade sedan beteende helt och hållet och nu går hon lugnt vid min sida. Inga drag framåt. Kopplet är slakt under hela promenaden. När vi möter andra hundar har jag tränat in att hon tittar på mig och så får hon några hundgodisar när vi går förbi andra hundar. Fungerar väldigt bra förutom 1 hund som bor i närheten. Jag tror det kommer att gå mycket bättre för dig och din hund när du hittat ett bra hjälpmedel samt kombinerar det med rätt träning och kontaktövningar. Bilden är på min Bella och hon har sitt Vgw-sele på sig. Lycka till med din hund.

anche
2014-11-10 21:00
#3
Lexie82
2014-11-10 23:15
#4

Kollade på vgw-selar på djuraffärerna, men de var så fruktansvärt dyra! Grejen är att jag bara är fodervärd åt den här hunden, och om ett halvår beslutas det om han ska bli tjänstehund eller om jag får köpa loss honom. Det känns inte som att jag vill lägga 500 spänn på en sele åt en hund jag förmodligen bara ska ha ett halvår till… Men en nosgrimma kanske är billigare?

Wellcraft
2014-11-11 15:12
#5

Man använder inte nosgrimmor på hundar som drar, om man inte vill riskera ordentliga skador på hunden som ex. whiplash.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Candy123
2014-11-11 18:43
#6

Easy-walk lite billigare än vgw-sele :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Annons:
jenmjao
2014-11-13 22:38
#7

Har för mig att jag hade ett easywalk sele som skar upp armhålorna på min hund direkt. Vgw är det enda milda som fungerat på min hund när hon varit ett monster.

Candy123
2014-11-14 12:37
#8

#7 vad konstigt på boss så skaver vgw mera än easy-walk….

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

[Akilles1]
2014-11-14 13:05
#9

Jag känner också en som har en hund som fick skavsår av vgw bältet. Förstår inte på vilket sätt ett vgw bälte skulle vara skonsammare det är precis samma funktion som ett easy walk eller halti sele kopplet sätts i bogen och det ska hundra hunden från att dra någon får gärna förklara för mig varför vgw bältet är så mycket bättre för jag förstår inte hur?

Lexie82
2014-11-14 14:33
#10

Det verkar vara många som har olika åsikter om de olika hjälpmedel som finns för att få hundar att dra. Jag tänker mig att det ju faktiskt kan skilja från hund till hund vad som funkar.

Lexie82
2014-11-14 17:01
#12

#11 Den där tråden handlar ju mycket om människor som inte tycker att man ska använda redskap alls, medan många hundtränare förespråkar hjälpmedel. Så det är väl precis det jag menar, att det finns lika många åsikter som det finns tekniker och hundar.

vallhund
2014-11-14 17:30
#13

Visst finns det de. jag länkade till tråden var informativt, visste inte om du läst den tråden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Lexie82
2014-11-14 20:22
#14

Jorå, läste den häromdagen. Och visst är den informativ. Det är en jättebra artikel, men den känns även lite ensidig. Jag hade gärna sett ett motsvar från en hundtränare som faktiskt använder hjälpmedel, för det finns ju en del sådana också.

Ihima
2014-11-19 13:23
#15

Hej!

Kan tipsa dig om denna här selen 

Jag har den till min blandras tik. Och hon drar inte lika mycket längre

jenmjao
2014-11-19 22:13
#16

#8 Får vara hur konstigt som helst, alla hundar har olika kroppsformer, min hund har mer "vinthunds"kropp än "bullhundskropp" om du förstår vad jag menar? Bröstkorgen är plattare, så easywalker selet skar in i hennes ena armhåla och gjorde så hon fick grovt skavsår, fick rengöra det flera gånger om dagen och inte ha sele på ett bra tag, skaffade vgw och hon blev inte ens lite irriterad i armhålorna. Så att konstigt är det inte, det är sanningen, alla hundar har olika kroppar och därför hamnar olika designade selen olika på alla hundar.

Upp till toppen
Annons: