Annons:
Etikettallmänt
Läst 12577 ggr
[Tilde]
2014-11-05 13:25

Shih tzu/lhasa apso

Igår när jag var med min tibbe i en hundpark träffade vi en liten röd och vit shih tzu/lhasa apso-blandning (tror jag det var, möjligt att det var en ras till i den, minns inte riktigt vad ägaren sa) - det var nog den sötaste hunden jag någonsin har sett! Och oj så charmig! 🌺 Blev väldigt sugen på en sådan och tyckte det var lite kul då vår tibetanska spaniel också är en liten vakthund från Tibet., ursprungligen :)

Är det någon här på sajten som har en sådan blandning? Lägg gärna upp bild i så fall 🙂 Skulle vilja höra lite mer om hur de är och hur krävande pälsvården är, osv.

Annons:
[Nalle-]
2014-11-05 13:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har en blandras mellan lhasa apso, shih tzu, bichon frisé och pudel. Läser man rasbeskrivningen så stämmer han mest in på en lhasa apso till sättet. han är reserverad mot främlingar, vaktar och har mycket egen vilja. Jag har tränat lite allt möjligt genom åren och med rätt motivation är han väldigt snabblärd. Han är en perfekt familjehund, väldigt fäst vid familjen och är en enkel och okomplicerad hund i vardagen. 
Pälsen är fruktansvärd, tovar hemskt mycket så fort den börjar växa ut en bit så han är alltid kortklippt. 
Tycker det är svårt att säga så mycket om en lhasa apso/shih tzu blandning, min påminner som sagt mest om en lhasa apso men en vän till mig hade en shih tzu och de var väldigt olika varandra.

[Tilde]
2014-11-05 15:27
#2

#1 Intressant! Ja det kan ju bli lite hursom med blandisar, man vet aldrig vilken av raserna som den blir mest som. Din är otroligt söt dock! 😍 Jag hade också haft den kortklippt om jag hade en, tycker det är charmigast. :) För övrigt är lhasa apson väldigt lik tibben i sättet verkar det som. Men de har ju båda samma ursprung så det är väl inte så konstigt. 😃

[Nisseplupp]
2014-11-06 08:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag hade en Lhasa Apso/ Shih Tzu korsning, det var för övrigt min egna första hund och han var helt underbar! Pälsen kan bli något tovig om man inte borstar igenom hunden, jag höll min kortklippt men ibland  fick han ha litet längre päls (ekonomin inte så bra när man är 14 år och ska betala klippning för hunden).  Han var alltid med mig och gick ingenstans utan mig så han var mer en enmanshund, väldigt lättlärd och envis, reserverad mot främlingar och vaktade en del. Men tilliten man fick tillbaka, han litade helt och fullständigt på mig och jag litade på honom! Vi gick en del kurser och han tyckte Agility var roligast, spår och sök var bara att glömma för det intresserade honom inte alls. Lydnad gick hem hos honom i små doser varje dag, annars blev det tråkigt och uttjatat för honom, En heldag i soffan eller en heldag i skogen, han gick med på det mesta helt enkelt! 🙂

[Tilde]
2014-11-06 10:01
#4

#3 Så söt! Kan tänka mig att det blir dyrt med klippning, vad brukar det kosta för en sådan hund och hur ofta ska de klippas om man vill hålla pälsen kort? 🤔

Jag har länge velat ha en hund som tycker om Agility eller dog parkour osv… Vore ju superkul att testa! Tyvärr är min gamling inte ett dugg intresserad av sånt, haha

Fridaaaa
2014-11-06 11:13
#5

#3 Klipp själv? Det gör jag med vår ena hund 🙂

#4 Han kanske kan bli intresserad av dogparkour? Roxy var inte så intresserad heller i början som valp men blev mer och mer sen 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
2014-11-06 11:23
#6

#5 Haha nej, han går bara runt sakta och nosar på saker och ting, det är hans stil, latmask till 100% (förutom om han ser en katt). 😛 Sen har han inte världens bästa syn längre, tyvärr. Han verkar inte se någon mening i att hoppa upp på saker eller liknande, även om man har något gott. Men jag kan ju testa igen när vi skaffar bättre godis (typ torkat kött eller nått). 😃

Annons:
Fridaaaa
2014-11-06 11:25
#7

#6 Ja värt försök i alla fall 🙂 Ni har ju inet haft honom så länge heller så kanske kommer 😃

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
2014-11-06 11:29
#8

#7 Njaaa… Det enda vi har märkt skillnad på sen vi fick honom är att han är mer gosig, men lika lat som innan, haha. Dock älskar han verkligen kött och ben, så det kanske kan locka 🙂

Upp till toppen
Annons: