Annons:
Etikettaktiviteter-allmänt
Läst 1026 ggr
Lexie82
10/22/14, 11:12 AM

Spår for dummies

Jag behöver mentalträna min hund MYCKET mer än vad jag gör idag, men jag tycker att det är svårt att komma igång. Det här är min första hund.
 Jag skulle vilja ha steg-för-steg beskrivningar hur jag börjar med olika övningar, förklarade på ett sådant sätt att i princip någon som aldrig sett en hund förut förstår och kan träna en hund som aldrig gjort övningen förut.

Framförallt vill jag lära hunden att spåra. Men andra tips på mentalträning mottages också tacksamt.

Annons:
Cavia
10/24/14, 12:00 PM
#1

Så här gjorde jag första gången min hund skulle få testa på spår. Lättast är att börja på gräs…trampa några ggr så gräset blir platt och lägg ett gäng med godis (kan vara vanligt godis, små bitar av köttbullar eller vad nu hunden tycker är extra gott…sen tar du små myrsteg rakt fram (trampa rejält i gräset så även din doft fästs) och lägger en godis mellan varje fotsteg…se till att du gör spåret så rakt som möjligt och ca 20m….sen avslutar du spåret på samma sätt som du började…trampa en liten plätt och lägg mycket godis där du vill spåret ska sluta. Ta ett stort kliv bort från slutet och se till att inte gå för nära spåret tillbaka till din hund. 

Om du inte använder en spårsele, där du fäster två koppel i ögglorna på sidorna, kan du fästa två koppel i halsbandet, låta dom löpa bak mellan frambenen och upp jäms med sidorna på hunden och så håller du i båda kopplen. Med dessa koppel ska du hjälpa hunden att hålla ett så rakt spår som möjligt, alltså du styr hunden med hjälp av kopplen.  Typ som när man tömkör en häst…

Sen är det bara att köra igång! Viktigt är att inte hunden går bakåt och hämtar godis, utan den ska hela tiden tänka framåt och hålla sig i den sk spårkärnan. 

När man sen vill komma vidare, lägger man godis mer sällan i själva spåret och gör spåret längre. Riktig överkurs då gör man ett böjt spår eller i en vinkel.

Lycka till!

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Jycklos
10/26/14, 2:20 PM
#2

Våra 4 vovvar får leta sin frukost på vår baksida varje morgon. så vi kastar ut mat över hela gräsmattan så får dom sköta sitt själva. Ett riktigt enkelt sätt för den late att mentalträna. När nosen jobbar finns enbart fokus på letat, och det är utmattande kan ja lova. Gömma korven e ju hel-sjysst också, men detta är leta -lekar och inte att spåra. Vid spår skall hunden följa spåret exakt med näsan i backen utan att avvika från spåret  eller ta genvägar

Upp till toppen
Annons: