Annons:
Etikettbeteende
Läst 1689 ggr
nashjamie
2014-09-10 17:56

Hur hård får man lov att vara?

Hur hård får/kan man vara mot en hund enligt er? Min hund har kommit in i en redig slyngelålder och vissa tillfällen när hon ex drar mot andra hundar (från att aldrig gjort det tidigare) vill jag markera med ett bestämt och ordentligt "vad gör du" och ta tag i henne vid halsen då jag vet att det skulle funka (inte hårt så klart) men försöker istället desperat locka med korven, slänga med en boll/leksak eller börja leka helt för mig själv, precis som jag blivit tillbedd av alla, och se ut som ett fån medan hunden totalskiter i mig. Skvaller har jag testat och det fungerade helt okej någon vecka och helt plötsligt blev hon ännu värre med stressen och sedan jag slutade med skvaller har hon lugnat ner sig. Nu ska hon "bara" fram till varje pris istället.

Hunden i fråga är väldigt känslig (förarvek, strykrädd) men har nu i denna ålder (2.5 år) börjat testa mig mer och mer (hoppa upp och bita i armar & ansikte, dra fram mot hundar tex) och jag har alltid hört "avled och beröm när hunden slutat" vilket känns så fel på något sätt för då inbillar jag mig att hon tror att hon gör rätt i att bitas, eftersom jag inte säger åt henne. Är nästan lite rädd att ta i hunden eller säga ifrån för att jag blivit så inprintad med "ignorera det hunden gör fel och belöna det den gör rätt"-tänket. 

Att tillägga: jag är helt och hållet för positiv inlärning, utan tvekan. Negativ bestraffning finns inte med på kartan. Men just nu går inte positiv inlärning fram i vardagslydnaden riktigt och jag börjar oroa mig att hon tror det är helt okej att nafsas, att dra mot hundar m.m och att detta kommer bli något hon fortsätter med och även förvärras.

Hoppa upp och bita i ansikte och armar för att sen ränna iväg i kopplet  är något hon gör i koppling med stress, i detta fall på kursen, så det är ingen situation jag kan undvika och det jag gjort hittills är att jag tagit tag i hennes halsband och satt henne ner och pratat lugnt med henne. Ursäkta för ett otroligt långt och rörigt inlägg.

Annons:
Luckysoul
2014-09-10 18:00
#1

Jag hade tagit tag i hunden och talat om att hennes beteende helt enkelt inte är önskvärt. Hur ska hunden förstå om den aldrig får en konsekvens? =)

nashjamie
2014-09-10 18:07
#2

Exakt så jag tänker också men trodde jag var ensammen om det. Hur skulle du gjort detta på mest bästa sätt för att få hunden att förstå samtidigt inte skrämma eller göra obehag? Visa "det där är INTE ok" på ett bestämt men vänlig sätt?

Luckysoul
2014-09-10 18:23
#3

Jo ibland känns det som att man är ensam om att faktiskt vilja ta i sina hundar. Men jag anser att där måste vara en balans mellan positivt och negativt. Annars funkar inget. Konsekvens för oönskat beteende och belöning för önskat beteende =)

Just vid promenaderna hade jag tagit tag i nackskinnet/halsskinnet och helt enkelt bett henne att sitta. Släpp inte förrän hon sitter och har fokus på dig. När hon har fokus så testa släpp. fortsätter hon så är det bara att göra om det. Fortsätter hon inte så är det bara att berömma och gå vidare =)

Att ta tag i henne minskar skaderisken, då man annars har en dum vana att rycka för mycket i kopplet vilken kan leda till skador =) Beröm henne heller inte för mycket, det vill säga hoppa inte runt och studsa och bli jätteglad för då stressar du bara upp henne, Det räcker med ett "bra" eller en klapp på halsen =)

När det gäller bitandet hade jag helt enkelt slängt henne i golvet om du fattar vad jag menar. Inte slänga men ta tag i halsen som ovan och helt enkelt håll kvar henne tills hon slutar. Du kan antingen få henne att sitta eller lägga sig ner men släpp inte förrän hon slutar. Återigen när hon slutar säg "bra" eller ge henne en kalpp och sedan lämna henne där. 

Det är INTE OK för en hund att bita sin förare. Det är totalt oacceptabelt och det MÅSTE du lära henne. Det kan bli farligt annars. 

När jag fick min 6-månadersvalp sprang han fram och högg mig rakt i ansiktet om jag böjde mig ner för att ta på skorna. Han kunde springa från övervåning och ner bara för at springa fram och hugga min mamma i armen när hon satt och sydde.

Sånt är inte ok, även om han "bara var en valp". det är farligt och jag lärde honom att sluta genom att göra som jag beskrivit ovan.

Med att "ta tag"menar jag att greppa bestämt och hålla tillräckligt hårt så att du inte tappar greppet =) Jag menar inte att klämma livet ur hunden och ruska om den som vissa kanske tar det.

nashjamie
2014-09-10 18:36
#4

Känns underlättande att läsa vad du skrivit!

Att inte hoppa runt & bli jätteglad stressar absolut upp henne, särskilt med tanken på hur otrolig stressad hon är i dessa situationer så. En gång när jag försökte få kontakt vid henne och hon fokusera på annat så putta jag till hennes bakdel lite och sprang åt andra håller och då vände hon och greppa tag i armen och började leka otroligt hårdhänt så märken blev kvar. Jag blir jätterädd att hon som du skriver blir farlig för jag inte visar att det är FEL att använda munnen sådär. 

Jag ömkar mycket med hunden också, måste jag medge tyvärr. Rädd att göra fel genom att bli för arg, rädd att ta i eller vara lite fysisk, rädd att folk ska kolla konstigt med mer. Men ändå känns det som att det inte når fram henne riktigt när jag inte säger att "det är var inte okej" genom fysisk beröring utan istället ignorerar, går förbi eller proppar munnen full med köttbullar. När hon sedan blir lite rädd och ängslig så är jag där direkt och ömkar (ber om ursäkt till henne, i princip) och jag är medveten om att det är inte bra över huvud taget, men det känns himla känslokallt att lämna henne orolig eller rädd med tanken på att hon ändå är väldigt vek av sig och hon ser upp till mig.

Luckysoul
2014-09-10 19:00
#5

Vad bra att någon uppskattar vad man har att säga ;)

Precis, med en sådan pass lättstressad hund är det otroligt viktigt att alltid vara lugn och bestämd och inte bli så känslosam. Det är jättesvårt jag vet men det är något man får jobba på =)

Att vara rädd för vad folk tycker och tänker ska du inte vara. Där är alltid någon som är emot vad du gör mot eller med din hund men sålänge du inte skadar/slår din hund så skit i om folk kollar. Ju säkrare du verkar på din sak desto mer struntar folk i dig =)

För ett år sedan blev jag praktiskt tagen överfallen av folk som kunde så mycket mer om hur jag skulle hantera min hund och lade sig i allt jag gjorde. Nu är där ingen som går fram och säger hur jag ska sköta min hund, för nu ser folk på mig att jag hanterar min hund på mitt sätt och det ska folk strunta i så länge jag inte skadar honom. =)

Jag vet hur svårt det kan vara att låta bli att ömka eller köra köttbullemetoden, men ibland mår hunden bättre av att man säger ifrån. Se det inte som att du är elak mot hunden utan se det som att du hjälper din hund att må bättre, för det är precis vad du gör =)

Din hund mår inte bra av att stressa upp sig på promenaderna. Hon mår psykiskt dåligt av det och enda sättet för dig att hjälpa henne är att bli lite mer bestämd och visa henne vad som är rätt och fel =) Hon kommer må så mycket bättre av det, jag lovar =)

Var bor du?

nashjamie
2014-09-10 19:09
#6

Jag bor i nacka ungefär, vart bor du själv?

Annons:
Luckysoul
2014-09-10 19:10
#7

Oj det var långt bort xD Synd annars hade vi kanske kunnat hjälpas åt med vovven din.

Svalöv, Skåne =)

nashjamie
2014-09-10 19:27
#8

#7 Vad trist, ja skåne ligger en bit bort 😕

Maja2
2014-09-11 06:24
#9

Jag tror inte alls på idén att hårdhänt försöka visa att den inte ska bete sig som den gör, det minskar inte hundens stress, tvärtom, och den lär sig inte ett smack. Är hunden dessutom väldigt förarvek, så riskerar du att förstöra relationen med hunden. Träna hundmöten med längre avstånd, och jobba mycket med kontakt, så att hunden lär sig att det lönar sig att hålla kontakt med dig i alla situationer. 

Jag tror inte heller på tanken att hunden "testar" sin ägare, däremot så är det rätt så vanligt att hundar agerar precis som din, med överslagshandlingar , när den inte riktigt förstår vad den ska göra, alt. blivit trött i skallen. Vad för slags kurs går du?

[Forest]
2014-09-11 09:00
#10

Håller helt med Maja2 . 

Sen funderar jag lite på vad gör du annars med hunden, hur aktiveras den vad är det för raser i hunden?

nashjamie
2014-09-11 21:13
#11

#9 Vi går allmänlydndad. 

#10 Kopierar från HiF. Detta är blandning mellan golden och vitherdehund.

Jag har vart "försiktig" med aktivering eftersom hon är så svår att fokusera så någon Agility eller lydnad är inget vi ägnar mkt tid åt. En vanlig dag ser ut ungefär som såhär: morgonpromenad 40min lös där hon rör sig konstant, tränar kontakt och inkallning + frukost i högt gräs, undangömt eller gömt i handduk om jag har bråttom. När jag sedan slutat får hon 6km drygt där hon går lös och samma där - inkallning och kontakt under hela rundan och korv/köttbullar gömmer jag i gamla trästubbar, i träd, under saker och i blåbärsris. Detta gör vi i någon timme totalt. Så promenaden blir ca 2 timmar. Och kvällsrundan blir samma runda som på morgonen och då brukar det oftast vara lite mörkt och då blir det pw och fokus på att gå fort. 

Sedan utfodras hon aldrig i matskål utan får alltid söka efter det anitngen gömt i huset, i handdukar, högt gräs, i blåbärsris osv. Vi kör mycket på hopp upp på stenar, balans osv på promenaderna.

Utöver det vardagliga lägger vi personspår eller viltspår 1-2 dagar i veckan och någon gång ibland så kan vi köra springa genom tunnel och hopp över litet hinder och sådana småsaker då hon blir så lätt trött. Sedan klickar vi in tricks (freestyle) och kör lite tävlingslydnad inomhus.

Ceccan
2014-09-11 21:59
#12

När min tik blir glad tar hon tag i kläderna och håller kan även dra med sig mina barn på det sättet, så har hon gjort sedan valp och hon är snart 2 år. Men när hon är över energiskt hoppar hon och försöker ge tjuvnyp vilket gör väldigt ont och hon gör det när man skall gå ut alltså koppla henne , det händer att hon hoppar på mig under promenader även inne . Hon är också en känslig tjej men lyssnar när man är bestämd på rösten. Det är sällan jag behöver ta tag i henne för att marker och jag behöver i regel inte höja rösten. Varje dag låter jag henne springa lös då hon är uppväxt med att inte vara kopplad ifrån sitt tidigare hem. Och hon är lättare att ha med att göra utan koppel. Vi leker både med att kasta pinne , boll och även sök , stanna ,sitt m,m just för att hon är en hund som behöver jobba med huvudet . Lycka till med din vovve det bästa sättet är att vara lugn men bestämd

Maja2
2014-09-11 22:12
#13

då skulle jag fokusera mer på kontakt och kommunikation :)

Annons:
[Forest]
2014-09-11 22:27
#14

Jag skulle träna på kontakten mer och göra det positivt, men sen låter det som att du inte gör mer än att hon rör på sig. Jag skulle försöka tömma hennes energi på lägga spår där hon får använda nosen. 

Balansövningar är bra, jag brukar öka svårigheten med att på en liten sten/stubbe (små hundar därmed liten) ska dom springa när jag säger "gå" säger olika ord, klara färdiga pannkaka-paj-mos men det är bara på gå dom ska springa för. Där tränar jag in både vänta,kontakt,röst får en del inbakat.  

Du säger att hon tappar fokus, antigen så tappar hon den då hon är trött eller känner att det är mindre roligt, detta tror jag du känner bäst vad det kan vara. 

Jag kan rek bok av Anders Hallgren- Lyckliga lydiga hundar finns ofta att låna på bibliotek eller så kan man be dom ta hem boken.

nashjamie
2014-09-11 23:46
#15

#12 Tack för ditt svar!

#13 Då får jag köra på det ett tag och se om det fungerar!

#14 Fast vi gör mer än bara att röra på oss :). Vi lägger spår, vi gör sökövningar och hon får dagligen använda hjärnan men eftersom hon lätt tröttnar och tappar fokus så är det svårt att verkligen hårdköra med henne så hon verkligen blir helt slutkörd i huvudet. Jag kan hålla på max någon minut innan hon tappar fokus. Jag kör i den mån det går utan att göra så hon tycker det är tråkigt.

Tack för tipset, ska kolla upp det!

Ceccan
2014-09-12 11:45
#16

Prova ta en cykeltur med henne . Min tik får problem med att hålla koll på allt annat runt omkring henne som människor , andra hundar  m.m hon blir mer fokuserad på att kolla på mig söker kontakt mer och på vart hon springer så inte springer in i cykel. dessutom får hela hon jobba . Det jag får jobba mest på är när mina barn kommer hem från skolan då hon blir så glad att hon hoppar och biter och drar i deras kläder. I bland lyckas jag blocka henne och sitta kvar .. Man får ha tålamod och inte stressa upp sig då hunden känner av vår egen  energi  .. Kan tillägga att jag har diagnoser ( ADHD  ) bland annat men med hjälp av medicin och regelbundna promenader är jag väldigt trött på kvällen och kan sova. Sen går jag ut väldigt ofta mellan 5-7 gånger om dagen i bland tar jag dom en och en men annars båda två . Både korta och långa promenader med aktiveter . Jag brukar säga sådan matte sådan hund hihi

nashjamie
2014-09-12 13:42
#17

#16 Jag har testat cykla med henne och 3 gånger så höll jag på att åka i backen för att hon skulle efter en hund. Så det gör jag gärna inte om, om jag verkligen inte är säker på omgivningen vilket är svårt att vara. Att tillägga är att hon drog under hela tiden. Hon kutade och tyckte det var superkul. Men så fort hon såg en hund på avstånd så åkte jag in i en stolpe, cykeln välte m.m. 

Vad har du för hund? Tålamod är något jag har lite utav men denna hund lär mig varje dag hur viktigt det är med tålamod och jag blir lätt stressad själv när jag vet att folk står och blänger på mig och jag inte ser ut att ha kontroll över läget.

Hur gör jag kontaktövningar då? Utöver det vardagliga (ögonkontakt innan hon får hoppa ur bilen, in och ut genom dörr, när maten utfodras m.m) menar jag.

Maja2
2014-09-12 14:07
#18

Belöna all spontan kontakt, både inne och ute. Lär henne att det alltid är lönsamt att ta kontakt med dig. Gör många kontaktövningar, som tex att sätta henne framför dig, visa tydligt att du har en godis i handen. Göm händerna bakom ryggen och vänta tills hon tar ögonkontakt. Öka  succesivt tiden hon måste hålla kontakt innan hon får godisen. Öka sedan genom att flytta dig runt, medans hon håller fortsatt kontakt. Börja öva inomhus, och flytta sedan ut. Öka störningarna successivt. Så småningom tar hon kontakt med dig, och håller den, vad som än händer runtomkring.

Ceccan
2014-09-12 14:27
#19

Ojdå det lät inget kul alls att fara omkull .. Min tik är blandning mellan Schäfer och rottweiler , Hon ser nästan ut som en schäfer för det syns så lite att det är Rottweiler i henne .! Jag funderar på att gå kurs med henne man kan få goda råd i att få att sluta bita och dra i kläderna . Tyvärr tror jag att det har blivit en ful vana och att dom lät henne göra så ifrån början sedan valp. Men med mycket tålamod och tid så tror jag att det går att få bort det . Hon gör det inte för att hon är aggressiv utan hon blir överlycklig när barnen kommer hem och om det är någon som hon har träffat flera gånger och tycker om så blir hon helt tokig , men det gör ju ont när hon får tag på lite hud med sina framtänder …

nashjamie
2014-09-12 16:03
#20

#18 Tack så mycket för din hjälp, ska köra på det! 🙂

#19 Nej, haha man får en liten adrenalinrush och nära döden upplevelse 😂 

Åh, vad snygg hon måste vara! Har sett många utav denna mix och alla ser otroligt vackra ut. Aah, jag förstår precis hur du menar. Så kan min hund också göra ibland. Hon nafsar/naggar lite med framtänderna i antingen kläder eller hud och det gör fruktansvärt ont! 

Men testa gå en kurs, eller ta hjälp här? Många har så mycket bra råd som verkar funka så otroligt bra för dom flesta utifrån vad jag sett som medlem här. Min spontana tanke till bitandet (detta hade nog jag gjort i ditt fall) är att slänga ut lite mat eller gott godis när barnen kommer hem för att få henne att tänka på annat och så lugnar hon förhoppningsvis ner sig. Många brukar ge tipset att hålla tag i halsbandet på hunden också. Många vänner till mig har givit mig det tipset att bara hålla i halsbandet. Inte säga någonting - ingenting. Bara håll i och var skit tråkig och släppt sedan när hunden slutat tugga. Men som sagt, testa att be om hjälp här! 😊

Annons:
Ceccan
2014-09-12 16:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Här är mitt lilla monster : )

nashjamie
2014-09-12 17:04
#22

Vacker 😍

Rafflan
2014-09-13 13:17
#23

Lite hård kan vara okej om man får resultat av det, annars får man tänka i ytligare nya banar.

Men hundar är inte så känsliga som vi tror.
Jag går med min hund på 6 kg och min kompis med sin hund på 27 kg, plötsligt gör min hund ett utfall emot hennes hund, jag hinner stoppa honom men då försvarar sig hennes hund genom att försöka anfalla min hund, 27 kg vs 6 kg, skadorna kan bli dödliga så jag tar tag i min hund där jag får tag (i pälsen/skinnet över ryggen) och lyfter honom rakt upp, där hänger han och dinglar utan problem och morrade som en tok emot min kompis hund. Så hundar är inte alltid så känsliga som vi tror ;)

ska tillägga att min hund är väldigt osäker emot stora hundar som slår över ibland till aggressivitet och min kompis hund är väldigt stressad och nervig, så därför det blev som det blev, men ingen hund blev skadad.

nashjamie
2014-09-13 17:30
#24

Ja alltså ni får absolut inte tro jag menar att jag ska gå runt och slita och dra i min hund flera gånger om dagen så fort hon ser en hund, absolut inte. Det är sällan hon verkligen sliter sig fram till andra hundar och det är då jag vill markera att det inte var okej genom att ta tag i henne för hon stänger av annars. Och när jag skriver "ta tag" så tänker jag att jag tar hennes halsband, drar henne tillbaka och säger bestämt "vad håller du på med" då hon är så pass känslig att hon hajar att hon gjort fel när man talar bestämt med henne. Absolut inget jag tror skulle sabba relationen. Inte brotta ner henne i backen och göra någon cesar uppfostring. Och sedan efter jag dragit henne tillbaka så berömma minsta lilla kontakt m.m. 

Samma när hon flyger upp och greppar tag i mig så vill jag kunna ta tag i henne för att visa att det inte heller var okej. Lite uppfostringssyfte. Visst går det att förebygga att det händer, men OM det händer. Till nästa tillfälle vi har kurs ska jag ha kört slut på henne fysiskt med någon ansträngande aktivitet precis innan och så får vi se resultatet.

Men vi har tränat en del kontaktövningar utefter vad föreslagit och vi kör vidare med det Vi har kommit så långt att hon kan hålla ögonkontakt över 10sek haha 😃

Ceccan
2014-09-13 18:20
#25

# 24

Det du kan göra är att stanna  och få din hund sitta vid dig tills den är lugn och få den att ta kontakt med dig i stället för att ta tag i halsbandet . Hund upptäcker den andra hunden långt innan dig så om du hinner läsa av din hund är det lättare att blocka eller till och med vända och gå åt ett annat håll. Om den lyssnar på sitt namn så säg namnet .  När jag är ute med båda mina hundar och möter andra och deras hund /hundar morrar eller gör utfall så är det min lilla hund som svarar tillbaka och drar igång min stora som gör lika dant som den lilla .. Får jag den lilla lugn och tyst så slutar den stora tiken eller tvärt om. Om du själv blir uppjagad eller orolig  vid hund möten känner hunden av det . Och jag vet att det inte är lätt men träning och övning ger ofta en positiv resultat även om det tar tid !! Och känner du för det så skicka gärna ett PM till mig ….

Rafflan
2014-09-13 19:40
#26

#24 tänk på att fysiska aktivitet på vissa individer kan orsaka stress och då kan det vara bättre med mental aktivitet, du får prova dig fram och se vad som funkar bäst på din hund :)

nashjamie
2014-09-13 21:06
#27

#25 Ja men absolut. Ska testa det! Tack för ditt svar! 🙂

#26 Sant så sant.. Men om jag skulle göra bägge. Göra ett riktigt motionspass, lösspring i skogen och springa upp och ner (utan några föremål som tex boll eller pinne stressar upp henne) för branta backar m.m, och lägga ett spår (och självklart låta henne landa och lugna ner sig innan kurs), tror du det kanske skulle få henne att landa lite och få bort det mesta av stressen före kurs? 😊

Annons:
Ceccan
2014-09-13 21:10
#28

#26 Självklart är det så . Men jag tror nog att personen som skrev inlägget är tacksam för råd

Upp till toppen
Annons: