Annons:
Etikettallmänt
Läst 1059 ggr
Fridaaaa
8/26/14, 11:00 AM

"Kottar i öronen"

Någon ni med känner igen? Att hunden får "kottar i öronen" och lyssnar inte fastän den egentligen kan kommandot eller vad det nu är den ska lyssna på?

Roxy är inne i en sån period. Hon har fått för sig att sticka upp bakom garaget vilket hon absolut inte får. Innan räckte det med att ropa "hit" eller "bollen" och såklart massa beröm när hon kom. Men nu stänger hon av helt så vi får gå upp där och säga till henne. Är inte var gång hon gör det heller. 

Hur hade ni gått vidare med det? Hon är ju duktig som stannar på tomten annars.
Viktigt att kunna ha dem lösa i trädgården och när det är mörkt eller tidigt morgonen så släpps de ut för att kissa & göra sitt sedan in igen.  Och tar evigheter för henne oftast att göra det hon ska om jag skulle ha henne i sele & koppel & ut var gång, bara förvirrande för henne eftersom det betyder "promenad" eller "Åka bil". Hon försöker dessutom inte göra det om hon är i långlina eller koppel, enbart lös.

Hon är 11 månader nu.
Vi kan inte sätta staket eller nät där.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
IngridSvensson
8/26/14, 11:22 AM
#1

Jag känner igen det där. Min hund är 13 månader och har varit i den här perioden från och till sedan 9 månader. …. vet faktiskt inte när de kommer ut ur den. Men det är bara att bita ihop och göra det bästa av det. Har inte han lös på gården lika ofta längre iom att han inte alltid lyssnar. Han får inte gå mot vägen, och det vet han. Men när han "får kottar i öronen" går jag bara dit och lyfter upp han och går in med honom. Då är det Slut med det roliga helt enkelt. Lyssnar han inte får han veta att han gör fel. För han äääälskar att vara ute och älskar att Vara lös.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

IngridSvensson
8/26/14, 11:23 AM
#2

Sedan han blev 9 månader menar jag!


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Knutte-love
8/26/14, 11:27 AM
#3

Min Cocker Danny va precis så när han va runt året till 2 års ålder ungefär. Den tiden va den värsta tiden att vara hans ägare. 😛

Jag gjorde inte så mkt åt det tror jag mer än att han fick beröm om han kom. och vi hade ofta med oss gott godis ut som han fick när han va duktig. Sedan tränade jag honom mkt med att kunna vara lös utanför gården, han fick för sej att han klarade sig själv och kunde sticka när man inte hade koll på honom.  

MEn när han va runt 2 år så lugnade han ner sej väldigt mkt och efter all slit och tårar som hade kommit då så va det värt varenda tår och slit 😃

Så jag tror att Roxy kommer att lugna ner sej snart och bli "vuxen" hon med 🙂

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Fridaaaa
8/26/14, 11:34 AM
#4

"Skönt" att höra fler som känner igen sig 😉

#3 Ja jag berömmer jättemycket när hon kommer men rädd att det kommer bil eller liknande på grusvägen som inte hinner se henne eller någon med hund eller som är rädd för hundar 😕
Ja jag har tränat henne på att vara lös utanför tomten också 🙂 Inte bland folk men skog och så runt om.
Ja det är bara jobbigt just nu när hon gör så 😕 Känns som ett bakslag fastän jag vet innerst inne att det är en period som typ alla hundar kommer in i men det yttrar sig på olika sätt. 

Tur att hon är så söt haha

#1 Jag går upp till Roxy och pekar in på tomten och säger att hon ska "gå in" då brukar hon springa in på tomten igen. Men bara så himla drygt och fattarinte vad som är så "kul" bakom garaget 😛 Och vet ju aldrig om det är någon person, annan hund eller liknande bakom 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Knutte-love
8/26/14, 12:01 PM
#5

#4 Ja fortsätt som du gör och ge mkt beröm😃

 Ett tag så kunde jag enbart ha Danny lös om  jag skrek när han skulle komma🤔 Trott eller ej. Men så va det.. Så varje gång han skulle komma så ropade jag normalt. men han vägrade att lyssna. så tog i lite mer och fortfarande ingen respons ifrån honom. Till slut vart jag så arg så jag riktigt tog i när jag ropade och då kom han hur fort som helst 🤪 Ingen trodde på mig, så jag fick ju lixom bevisa att så va det. och alla vart lika chockad över att det va ju verkligen sant. 😛 Det släppte mer och mer eter 2 års ålder =) Men nu när Danny är 3 år så har han vuxit på sig och idag kan jag viska Danny så kommer han istället. ^^ Vilket är fruktansvärt skönt 👍 

Jo jag vet vad du menar. Jag kan inte räkna på hur många gånger jag har gråtit över att jag har känt mej värdelös som hundägare (Då Danny är min första och jag har tagit över honom ifrån min syster) tack vare att han har bettet sej som han har gjort. 😕 men nu efteråt inser jag att det faktiskt va för han va inne i den åldern. Hade jag inte haft praktik på ett hunddagis så hade jag nog aldrig haft Danny än idag. Då hon som jobbade på dagiset sa att han kommer lugna sej. och det gjorde han som tur va 😉

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Fridaaaa
8/26/14, 12:04 PM
#6

#5 Låter som Roxy haha man får höja rösten efter hand, spelar ingen roll hur glad jag låter, men tar jag i ordentligt kan hon komma om jag har tur när hon fått för sig sån sak ;) Men såklart massa beröm och gladheter när hon kommer.

Ja de gör ju det (för det mesta haha) men bara frustrerande just den perioden xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Knutte-love
8/26/14, 12:14 PM
#7

#6 Haha denna ålder på hundarna är inte den roligaste xD Absolut beröm ska dem ha även fast vi inte är så glad. 😛

Jo tyvärr slipper man nog inte denna period xD

Kramiz Amanda och Danny!

Medarbetare på Cockerspaniel.

 

 

 

Fridaaaa
8/26/14, 12:16 PM
#8

#7 hehe Glad att vår stora var lugnare i den perioden faktiskt xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

-Aida-
8/26/14, 7:42 PM
#9

Kottar i öronen har min hund haft sen han var 5 månader, snart är han 9 månader och de börjar släppa mer och mer, nu kan jag säga enkla kommandon ute som "kom här" och han kommer faktiskt då, haha, den dagen han faktiskt lyssnade och jag stog helt chockad och hade världens wow upplevelse.😂Går jag i flexi passar jag på att träna extra på inkallning.
Min hund fick inte vara lös alls när perioden med kottar i öronen började, han fick sitta på långlina istället, men om han ska leka med en annan hund helt lös och den hunden är ordentligt tränad på inkallning då kan han få vara lös, då följer han den hunden överallt så länge de är en tillräckligt stor gräsplan eller gård dom kan springa på.

Fridaaaa
8/26/14, 7:54 PM
#10

#9 Ja leka med andra hundar får mina aldrig göra kopplade, för stor risk med det.
Haha ja de kan chocka ibland 😉

Långlina går jag ofta med i skogen osv och tränar inkallning, då går det bra. Men är just hemma ibland bara sådär som hon får försig att sticka upp bakom garaget och det får hon absolut inte göra 😕 
Hon kan inte direkt springa i trädgården i långlina och löplina äger vi inget och är hon inte van vid heller utan van vid att vara lös på tomten med oss sedan hon kom hit som 8 veckorsvalp.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
8/29/14, 7:40 AM
#11

Frodo hade denna ålder direkt fram tills åldern den SKULLE komma, nu är han lydig och duktig. 🤔 Går och väntar på att åldern ska återvända. 😛 Men usch vad jobbig han var där ett tag.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
8/29/14, 9:07 AM
#12

#11 Ja den är inte rolig xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
8/29/14, 9:28 AM
#13

Näe gud… vet inte hur många gånger jag sa "Aldrig mer urhund!" 

Sen nu är han världens mysigaste goaste underbaraste lilla skitrullare som kommer in när man ropar. Man glömmer fort de frustrerade stunderna sen. xD

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Fridaaaa
8/29/14, 9:30 AM
#14

#13 Haha 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: