Annons:
Etikettbeteende
Läst 747 ggr
NinjaKakan
2014-08-18 17:23

Råd med en rädd valp

I fredags hämtade jag och sambon hem till 8v gammal valp. Han har hundvana, jag har inte så mycket som honom. Iallafall så inomhus är hon väldigt trygg i sig själv. Busar, hoppar, sover och allt ihopa. Men när vi ska gå ut och kissa/bajsa så sätter hon sig vid dörren och gnäller för att hon vill in. Jag undrar mest om detta är normalt hos en valp eller det är olika från hund till hund? Jag brukar ignorera henne tills hon kommer. Hon kan gå och gnälla samtidigt men när hon blir tyst och fortsätter att gå så brukar jag berömma henne. Är det rätt? Vi ska börja på valpkurs idag så tänkte be om lite råd och tips där såklart. Dessutom har hon imellan åt börjat morra när man leker med hennes leksaker inomhus, så då brukar jag ta dom ifrån henne utan att säga något så hon lugnar ner sig, sen kan vi leka igen.. Rätt eller fel? Jag vill egentligen mest ha tips och råd för just nu känner jag mig osäker som ägare då jag vill hennes bästa och allting men sambon jobbar kväll och jag dag så det är svårt att ta hjälp av honom när detta uppstår.


Annons:
Moag
2014-08-18 17:43
#1

Oj, det var väldigt tidigt att börja valpkurs redan 3 dagar efter ni fått hem henne. Jag skulle nog vänta ett par veckor, så att valpen hinner bekanta sig med er först och främst, och få sitt 12 veckors vaccin. Men ni gör ju som ni vill naturligtvis. 

Valpen har ju nyss kommit till er, det är inte konstigt att hon inte hunnit bli trygg ännu. Om valpen morrar skulle jag bara ignorera det.

NinjaKakan
2014-08-18 17:57
#2

Ja jag hade helst också gjort det men dom som jag pratade med kunde inte lova mig en plats eller att dom skulle ha fler valpkurser innan hon fyllt 5 månader och tyckte inte det vore några problem så det är därför. Annars hade jag gärna väntat ett bra tag till innan vi börjat. Kände inte att jag vågade chansa och sen stå där med en hund som jag inte klara av att hantera.


NinjaKakan
2014-08-18 17:58
#3

Och då ignorerar jag morrandet. Tack för ditt svar, det uppskattas väldigt mycket.


Upp till toppen
Annons: