Annons:
Etikettallmänt
Läst 927 ggr
Saffran0Spice
2014-07-18 12:11

Vad hade ni gjort?

När jag var ute på promenad nyss så mötte jag och min hund en äldre dam som satt med en liten blandras på en bänk mitt på torget - inte mycket att reagera på eller hur?

Det gjorde inte jag heller, förrens jag såg att hon satt och matade hunden med Marabou choklad!
Helst ville jag fram och slå den ur näven på henne då det är farligt för hunden, men jag tänkte också att hon kanske inte är medveten om det.

Så jag gick fram och frågade (så vänligt och artigt jag kunde) om hon var medveten om hur farligt de var för hunden att äta choklad.
Hon tittade på mig och sa bara barskt att ''Nej, hon gillar det, så sköt du ditt''.

Jag ville ju inte att det skulle bli otrevligt eller så, så jag och min hund gick.
Nu vet jag inte om hon var medveten om det eller om hon helt enkelt inte brydde sig om att det var farligt för att hunden gillar det - men vad gör man i ett sådant fall?

Jag skulle troligen inte kunna peka ut henne igen, och för att anmäla så hade jag nog behövt åtminstone ett namn eller en adress. =/

Kan tillägga att jag inte hade mob med - så kunde inte ringa någon direkt.

Annons:
Maria
2014-07-18 12:34
#1

För det första så är det inte så många procent choklad i Marabou.

När jag var ung så var det knappast någon som visste att choklad var farligt för hundar och min första hund älskade choklad. Han fick givetvis inte så många bitar för jag var mest rädd att han skulle bli tjock.

Du talade om att choklad inte var bra för hundar och det räcker väl. Tanten kommer knappast förgifta sin hund.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

lizton
2014-07-18 12:36
#2

 Jag vet inte hur bestämd du var. Jag skulle ha skrämt upp henne ordentligt och sagt att hon höll på att döda sin hund.  Om hon inte lyssnade så skulle jag  ta ett foto på henne och hunden med mobilen och sen anmäla henne för djurplågeri.  Man kan lägga ut bilden på facebook, så kanske nån kan identifiera henne. 

Nu dör inte hundar så lätt av en bit  ljus choklad om det är en större hund. Men hon kanske matade mycket och då är det skadligt och kan vara tom dödande.  Mörk choklad och liten hund - ja då behövs inte mycket för att det ska vara dödligt.

Maria
2014-07-18 14:02
#3

På 70-talet fanns t.om hundchoklad som hette Trofast.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Forest]
2014-07-19 15:30
#4

Minst 30% Kakao.står det att det är i mjölkchokladen och det är en del, jag tycker det är dumheter och mata hundar med choklad man utmanar verkligen ödet. Jag hade väl sagt till mataren att det är inte nyttigt för hundar att äta choklad och hade personen svarat som denna gjorde vet jag inte helt hur jag hade ställt mig till det. Det är mycket hundar gillar att äta som kan vara farligt för dom men inte behöver man mata dom med sånt som inte är bra. 

3 finns hundchoklad idag med att köpa

Hiro
2014-07-19 19:20
#5

Jag hade förklarat riskerna och påpekat att det är hennes hund men som hundmänniska så vill jag informera henne om hon inte visste det

Upp till toppen
Annons: