Annons:
Etikettbeteende
Läst 871 ggr
PiganX
6/26/14, 1:32 PM

Osäker hund

Jag har en blandrashund (Iva heter hon) som i augusti fyller två år. För att göra en lång historia kort så var hennes uppfödare extremt oseriösa och går inte att kontakta. Jag vet inte hur hon hade det som valp hos dem innan jag hämtade henne, och vet inte heller om det i så fall kan påverka henne idag. Men, jag har i alla fall problem med henne.

1. Hon är oerhört osäker på främmande människor, framförallt män och barn. Hon är inte på något vis elak, utan endast rädd. Träffar hon någon ny människa (spelar ingen roll om det är hemma eller på neutralt område) så blir hon skygg. Känner hon sig trängd in mot en vägg eller om någon böjer sig ner mot henne och försöker klappa henne så varningshugger hon och skäller som en galning. Vad ska jag göra? Har inte varit hos någon tränare än, tänkte att jag skriver här först och ser vad ni har för tips utöver det.
Observera att hennes beteende endast tyder på rädsla och inte på vakt.

2. Går vi på promenader och möter hundar så blir hon jätteglad och vill leka. Dock så kan man ju inte bara släppa fram sin hund till vem som helst, och när jag hindrar henne så börjar hon skälla som hysterisk. När jag tar tag i henne och säger ifrån så blir hon så frustrerad eftersom hon vill leka att hon i stundens hetta börjar bete sig illa mot mig (skäller, biter i händerna som stör henne osv). Eftersom det inte funkat att ta tag i henne så har jag helt enkelt bara väntat ut detta varje gång, försökt få henne att sätta sig ner och inte låtit henne gå vidare förrän hon har ögonkontakt med mig. Har ni några andra tips?

Annons:
Saffran0Spice
6/26/14, 1:44 PM
#1

1. Låt ingen gå fram till henne och klappa henne - säg åt främmande människor (speciellt hemma) att ignorera hunden och låta henne vara. Vill hon hälsa så kommer hon själv - att tvinga sig på genom att bara gå fram och försöka klappa är väldigt respektlöst mot hunden och kommer göra henne arg tillslut, nu är hon rädd men det kan ändras med tiden till aggressivt försvar.

Så ingen ska titta åt hunden, ta i hunden eller gå fram till henne. Ha en skål med godis på bordet och säg att om hon kommer fram - titta inte på henne, men erbjud en godis (tex ''tappa'' en på golvet). Se även till att hon får nosa på främlingen genom att be dem sätta sig på huk med ryggen mot hunden och en hand med godis bakom ryggen.

2. Ta endast tag i hunden om läget blir ohanterligt, annars stanna och stå still. Gör inget annat än att hålla emot, varken prata eller låt, vara bara still och vänta till hon lugnar ner sig. När hon lugnat sig, tex ger ögon kontakt eller sätter sig - in direkt med godis eller annan belöning och beröm massor. Blir hon vild igen, återgå till att vara still och supertrist, belöna igen när hon lugnat ner sig.

Låt henne skälla, dra, hoppa och allt annat - men belöna det inte, visa konsekvent att sådant beteende resulterar i att promenaden blir trist och man kommer ingen stans. Dvs belöna önskat beteende och ignorera det dåliga. =)

PiganX
6/26/14, 3:08 PM
#2

#1 Saffran0Spice

1. Du ger mig bekräftelse på det jag just börjat prova, att be människor ignorera henne. Har med henne på mitt sommarjobb nu och det har gått bättre när man bett alla att ignorera henne totalt tills hon känner sig trygg vilket kan ta några dagar. Men jag ska lägga till det där med godis!

2. Okej, det där har faktiskt aldrig slagit mig men jag ska prova detta, och det låter som ett logiskt och effektivt sätt att hantera situationen, hoppas att det funkar även på henne!

Ibland behöver man be om råd för att få perspektiv på saker, och ditt andra svar hjälpte mig verkligen så jag vill säga tack för att du tog dig tid att svara! För detta ska genast provas 🙂

Saffran0Spice
6/26/14, 3:10 PM
#3

#2 Inga problem - hoppas det fungerar bra för er!
När det kommer till 2. så kan jag tänka mig att det kan ta ganska lång tid innan hon fattar - men var bara konsekvent och ha mer tålamod än hunden så kommer det falla på plats tillslut ^^

Vissa hundägare kommer också tycka att du är ''korkad'' som inte säger till hunden när den skäller m.m.
Men det är bara att ignorera dem med - vi tränar alla hundar på olika sätt =P

PiganX
6/27/14, 1:33 PM
#4

#3 Jo, tanken slog mig att jag kommer att känna mig som ett fån när jag står still och "skiter i min skällande hund", men vad fasen - du har helt rätt! Jag ignorerar 🙂

redstaryena
6/29/14, 11:50 AM
#5

Har problem med detta med min hund. Jätte osäker på män . Men nu vet jag ju varför det är så. Hemma kan hon vara likadan med med alla vuxna och även barn i närheten av min son. Ska tilläggas att hon avgudar honom. Och vaktar . Det som funkat är att inte låtsas om henne. Få folk att verka totalt ointresserade av henne och även ha nåt gott i händerna när de kommer men fortfarande ignorera henne. Samma med sonens vänner som jag vet är lugna. Jätte bra om du kunde öva med bra ungar som är lugna och inte bryr sig alls om henne. Fast nu vet jag inte hur pass crazy din hund blir., men du vet säkert bäst hur detta skulle göras i så fall. Man kan öva fast det är på långt avstånd mellan hunden och barn/män.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

vallhund
7/7/14, 7:41 AM
#6

Kroppskontroll, speciellt bakkroppen gör underverk för osäkra/rädda hundar.

Balansövningar, parkour o skogsagility är mycket bra träning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
redstaryena
7/7/14, 11:22 AM
#7

# 6 Hur kan man träna bakkroppen, alltså kan man bara göra övningar fokuserade på den?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Upp till toppen
Annons: