Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1024 ggr
juliialindberg
2014-06-26 08:30

Letar uppfödare

Jag har länge letat efter en ras som skulle passa mig bra och jag stötte på korsningen Dvärgpudel/ Japansk spets för ett tag sedan och blev helt förälskad. Jag har ägnat mycket tid till att leta efter en uppfödare med just denna blandning, men har fastnat. Det kom upp en annons för drygt ett år sedan i Nybro men jag har nu i efterhand inte kunnat hitta annonsören. Då undrar jag om det är någon som kanske vet någon som föder upp just denna korsningen och vart jag ska vända mig någonstans för att hitta en egen liten pärla?

Annons:
Fridaaaa
2014-06-26 08:34
#1

Det är svårt att hitta någon seriös uppfödare när det kommer till just blandraser.  Väldigt få gör koller på föräldrarna innan parning mm. Så kolla upp det noga innan köp.

Tänk också på att de kan skilja sig en hel del mellan individerna när det är blandrashundar, speciellt på två raser som dessa till exempel som inte är så lika.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
2014-06-26 22:25
#2

Jag tror chansen är minimal att det görs rastypiska tester som ögonlysning och patella som pudel bör göra innan parning. Jag har träffat denna blandras själv som du letar efter, men han vart bara 5 år fel på hjärtat och sen svek även synen honom.  Sen ska man veta att trots samma blandras så kan dom se mycket olika ut, jag tyckte denna hund såg ut som en tilltuffsad dålig behårad spets-blandras. otroligt trevlig hund var det helt klart.

marathos
2014-07-19 11:26
#3

Det finns många omplaceringshundar som behöver nya hem också. Då kan det finnas möjlighet att få mer information om både mentalitet o utseende.

marathos
2014-07-19 11:47
#4

Skulle vilja be alla som medvetet avlar fram blandrashundar att inte göra det. Likaså de som köper en blandrasvalp, finns det ingen efterfrågan borde det inte förekomma medveten blandrasavel. Det beror inte alls på att jag har något emot hundarna, har själv en blandras, en omplacering. De kan bli hur underbara som helst.

Anledningen är att jag är aktiv i en förening som omplacerar hundar. Det finns alla sorter av hundar som omplaceras, men blandrashundar(även rasrena hundar utan stamtavla räknas som blandraser) är helt klart överrepresenterade. De är också överrepresenterade bland de som har mycket elände med sig i bagaget.  Det går inte att komma ifrån att blandrashundar verkar vara mer slit o släng än hundar med stamtavla. Dessutom förekommer det många märkliga blandningar som inte blir bra.

Om inte stamtavla är viktigt är det bättre att ge de hundar som redan finns i livet nytt hem, än att bidra till att det kommer ännu fler hundar till världen.

Upp till toppen
Annons: