Annons:
Etikettbeteende
Läst 815 ggr
[Akilles1]
6/25/14, 6:40 PM

Koppelträning???

Jag har försökt det mesta jag kan komma på för att få hunden att gå bra i koppel och bitvis kan han gå jättebra men så fort han kommer till nya miljöer, känner intressanta dofter, ser andra hundar mm så kommer detta koppeldragande tillbaka och nu har han helt plötsligt börjat dra mer och mer. Min hund är en blandras amstaff/schäfer/labrador på 1år och 5 månader. Han får mycket motion och springa mycket lös och får väldigt mycket mental stimulans så som spår och sök  och lydnadsträning så jag tror inte att han är understimulerad.

Saker jag testat

*Vara rolig på promenaderna (försöker alltid att vara det)

*stanna när kopplet blir spänt och gå vidare då det är slagt

*vända gå åt andra hållet när kopplet blir spänt

*arbetat på kontakten(men allt annat är mer intressant)

*klickertränat

*köpte tillslut ett wgv sele hunden lärde sig dra i de med.

Jag börjar ge upp om att det ska gå att lära hunden att gå fint i koppel. Finns det någon som har något tips jag inte testat?

Annons:
Maja2
6/25/14, 7:13 PM
#1

Hur länge har du provat de olika sakerna?

[Akilles1]
6/25/14, 7:57 PM
#2

allt från 1-2 månader i taget ungefär min sambo testade en metod att gå snabbt vilket funkar rätt bra men det går ju inte alltid att gå i ett powerwalk tempo överallt…

Maja2
6/25/14, 8:05 PM
#3

Hur har du jobbat på kontakt?  Tränat passivitet?

AnneN
6/25/14, 8:12 PM
#4

Om en metod fungerar bra utan störningsmoment (dofter, nya platser, andra hundar….) träna då först så det sitter ordentligt utan störning och lägg sedan sakta men säkert till olika störningar. Börja med enkla störningar på långt håll och öka sedan sakta svårighetsgraden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Akilles1]
6/25/14, 8:57 PM
#5

Jag har tränat med att starta promenaden  kontakt i samma ögonblick vi lämnar porten och sen försöka bibehålla kontakten så länga som möjligt och sedan återupptagit kontakten vid fler tillfällen under promenaden.  Just det glömde lägga det på listan passivitet har vi tränat väldigt mycket också och gör fortfarande.

Jo de är klart att man måste börja lungt problemet är ju bara att om man ska träna helt utan störningar så får jag ju börja inne i lägenheten. För så fort vi kommer ut finns det ju dofter, hundar och allt annat självbelönande. 

Jag fick ett tips att låta hunden börja arbeta mer för maten att tex istället för att ge hunden mat i skålen ta med maten ut och ge mat vi spontana kontakter från hunden det har jag iof inte testat ännu.. Tackar iallafall för alla tips:)

Maja2
6/25/14, 11:20 PM
#6

Ja alltså … man måste ju börja inne i lägenheten … helt utan störningar

Annons:
Ison
6/25/14, 11:30 PM
#7

Jag skulle börja inne i lägenheten i lugn och ro. Min hund har ett placerings kommando. När jag säger här ska han hålla sig vid min sida och han får bara kissa, bajsa och lukta runt när jag sagt varsågod. Hjälpt oss jätte mycket att han vet under varsågod får han göra vad han vill, sträcka koppel och va dryg. Men när jag sagt här så ska vi förflytta oss och då är det ingen sniffande eller kissande.

[Akilles1]
6/26/14, 12:07 PM
#8

Jo det är ju inga problem att börja inne. Det som blir svårt är att ta in störningar i små doser i taget eftersom det finns tusen störningar så fort man lämnar lägenheten. Jag håller på nu att lära in ett placeringskomando vilket går bättre och bättre. Jag testade matricket i morse och det verkade fungera bra faktiskt så promenaden blev lungnare. vi har ju en ung hanhund och jag funderar på att kastrera honom först och främst prova med en kemisk kastrering innan man gör något parmanent. Jag har aldrig direkt varit för kastrering men blev rekomenderad att testa en kemisk för att han kanske skulle må bättre av det men jag vet inte jag är lite kluven faktiskt jag har aldrig varit en förespråkare för kastrering. Tackar igen för flera nyttiga tips som jag ska ta med mig i koppelträningen:)

Ison
6/26/14, 12:15 PM
#9

Jag skulle inte kastrera om hunden inte lider psykiskt och eller fysiskt av att ha kulorna kvar eller en veterinär tycker att kastrera är ett alternativ pga något medicinskt. Träna inne så det sitter till 100% och gå sedan ut på en gräsmatta utanför och träna där, och när det funkar ta med det till promenaden. Belöningarna är viktigast för min hund, han älskar att leka med sin boll. Så jag hade bollen med på promenaderna i början för att kunna belöna titt som tätt, minsta lilla antydan till kontakt eller bra placering så vart det super belöning med lek och bus för att fortsätta en bit till efter en stund. Korta intensiva tränings tillfällen i början:)!

[Akilles1]
6/26/14, 8:55 PM
#10

tackar för alla tips :) hade varit lättare dock om man inte bott i en tätort så man kunnat börja på lite mera avskilda platser. Boll älskar min hund med han har en boll i snöre som han älskar  att leka med överallt nästan dock inte på koppelpromenaderna han tar emot godis och mat på koppelpromenaderna men det verkar ändå inte vara den ultimata belöningen den ultimata belöningen verkar vara att få nosa så funderar på om man kan använda det mera som belöning. Dock så har ju jag alltid viljat att min hund ska få gå lite vart han vill och nosa som han känner på promenaderna men kanske istället ska sätta stopp för det och belöna honom med att få nosa när han går fint och söker kontakt istället.

[Akilles1]
6/26/14, 8:58 PM
#11

Det som är märkligt är att jag hållit på mer eller mindre med hund hela mitt liv och koppeltränat många unga hundar såväl blandraser som brukshundar men det har aldrig tagit såhär lång tid med någon innan det gett ett riktigt bra resultat. Men det är klart hundar är ju individer  vissa kanske tar väldigt mycket längre tid på sig innan dom lärt sig gå fint i koppel?

jenmjao
6/26/14, 9:09 PM
#12

#11 Min hund drog i kopplet tills hon blev över 3år. Vilket är nu. Jag köpte vgw sele, började skvallerträna samt träna fot inomhus, gick ganska snabbt efter det, bara någon vecka efter och nu drar hon istortsätt aldrig längre :)

[Akilles1]
6/26/14, 9:21 PM
#13

okej skönt att få se att någon annan också haft en hund som dragit länge då kanske det finns hopp för oss också:) Jag har börjat träna koppel inomhus och inne går han jättebra dock så bor jag och min sambo i en lägenhet på  38 kvadrat så det går ju inte att gå några längre sträckor inomhus..skvallerträning har jag testat men jag va inte så duktig på det med handen på hjärtat hade svårt att få in rätt timing men kanske ska försöka mig på det igen. det som är trist är att man får snea blickar och spydiga kommentarer när folk ser att hunden drar framförallt eftersom både jag och min sambo lägger ner all våran tid till att stimulera, aktivera och träna våran hund…

Annons:
jenmjao
6/26/14, 10:27 PM
#14

Jag tror att min hund alltid dragit i kopplet för hon har aldrig förstått vad hon gör för fel, nu när hon har lärt sig så försöker hon hålla sig bredvid mig hela tiden. Det eller så har hon helt enkelt bara "växt ifrån det". Gick otroligt fort iallafall, VGW selet räddade istortsätt min kropp ifrån att gå sönder. :)

[Akilles1]
6/26/14, 10:55 PM
#15

vi har också ett wgv men hunden är riktigt stark och han lärde sig att dra i det selet också.. visst det går att bromsa lite men inte så det fungerar och det blir inte den där halvsnurren så man får kontakt som det står att det ska bli. Så tror bara det är träna träna träna för oss som gäller lite svårt bara när ingenting tycks fungera permanent allting fungerar lixom lite sådär bara..

[Akilles1]
6/27/14, 1:31 AM
#16

för att tillägga som är intressant är att våran hund är jätteduktig att gå lös. han går vid sidan tills han fått ett fri komando och kommer alltid på inkallning och han började vara lös också redan som liten valp och det är inget som vi direkt tränat på utan det har fallit in mer naturligt. När han går lös går jag aldrig och funderar över om han ska komma när jag ropar eller inte för jag vet att han gör det. Till och med en gång i skogen tog han upp en jakt efter en hare innan jag han reagera men så fort jag ropade på han tvär vände han och kom tillbaka.

jenmjao
6/27/14, 1:39 AM
#17

#15 det finns inga redskap som "ger" en hund att gå fot, såfort jag satte på vgw selet tränade jag först inne, sen ute fot, lärde in kommandot fot. Selet hade inte funkat alls om jag inte hade tränat henne, det är bara ett redskap, så träna måste man alltid göra oavsett vad. Min hund går fot nu, och även nu efter någon månad berömmer jag henne och ger henne godis då och då.

[Akilles1]
6/27/14, 1:50 AM
#18

Gå fot för mig är att hunden går på vänster sida med huvudet eller skuldran i nivån med vänstra benet och att hunden är uppmärksam på mig det kan han väldigt bra också så läge han är lös men är kopplet på är det annorlunda så jag tänkte försöka träna in ett nytt komando när han går i koppel när jag vill att han ska hålla sig vid sidan:)

jenmjao
6/28/14, 3:12 AM
#19

#18 Min mammas pudel går bättre lös än med koppel, han drar i koppel men såfort han är lös lyssnar han på allt, så jag brukar ha honom lös :)

[Akilles1]
6/28/14, 6:09 PM
#20

Ja jag känner flera som har det så så det kanske helt enkelt är så att vissa hundar får du bättre kontakt med utan kopplet.  Tyvärr så kan jag ju inte gå med honom lös och det är för respekt mot omgivningen för det är en stor hund på närmare 40 kilo och 70 cm mankhöjd. Även om jag vet  att han går brevid mig och lyssnar och hela den svängen så finns det ju människor som är rädda för hundar och tycker det är obehagligt när dom är okopplade. Sen är det ju ett djur också så man kan ju helt enkelt aldrig vara 100% säker på att dom inte sticker iväg efter en ekorre eller liknade..

Annons:
Upp till toppen
Annons: