Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 2137 ggr
nettannordell
2014-06-13 20:31

Märkliga utslag på hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej min hund schäfer/golden, långhårig och kronisk allergiker sen valpstadiet, Han har fått någon form av exem på bröstet och ryggen, det började på bröstet för ca ett år sedan, ibland försvinner det men det kommer igen någon annanstans på kroppen, liknar inte hans kroniska, har provat med foderbyte, olika schampo, hydroklorid spray , shampo och gel mot klåda, men det ger inte med sig. Utslagen är som störst som en 10 krona, ej vätskande, i ringen ser det ut som om det är en finne som är på gång att blossa upp, men det gör den alltså inte. Huden blir mörkt pigmenterad och det ser ut som torra vita flagor som lossnar, brukar smörja 0,1% hydrocortison kräm för klådan, vilket underlättar men det återkomer som sagt, vekar också som om det sprider sig. Min vovve är världens socialaste och harmoniska hund, det är synd nu när det är varmt och att han har besvär med klådan. Bör tilläggas att han har medicin mot sina kroniska besvär som också innefattar hans öron. Jag tror inte på ringorm, hotspots el liknande, däremot kanske någon form av svamp. Kanske någon av er där ute kan ge mig en lite tips om vad det månne vaa och om det finns något man kan göra själv. Med tack på förhand Nettan

Annons:
Upp till toppen
Annons: