Annons:
Etikettbeteende
Läst 767 ggr
focuus
2014-06-04 17:12

Hjälp med valp!!

Jag och min sambo har en valp, blandning mellan golden retriever och kungspudel, på 12 veckor och haft honom i två av dem. Han är väldigt social och snäll mot allt och alla, men…

Han vägrar att gosa, helt omöjligt att ha honom i knät, kämpar sig ifrån mig hela tiden. Han vill gärna ligga i soffan, men då en bit ifrån mig så att han har "koll" på mig känns det som. Han ligger och tittar på mig hela tiden, sen somnar han. Dock vill han alltid vara i närheten av mig, tillochmed när jag går på toa.

Jag leker med honom ofta för att bygga på relationen, då tycker han det är jätteroligt och sätter sig gärna i knät för att ta en paus och sen fortsätta. Så det är inte själva närheten som är problemet antar jag. Har tränat honom en del så han kan sitta, ligga, stanna och tass hyfsat bra och tycker det är kul! 

Det jobbigaste är att han har jättesvårt att vara utomhus, han ska nosa på precis ALLT! Nosar han inte så äter han gräs, gräver gropar och nonchalerar mig totalt, trots att vi tränat honom både på inkallningar och hans namn väldigt mycket. Inte ens att leka eller godis funkar, allt annat är ändå mer intressant! Har jag honom lös så kan han vara duktig och vara efter mig, men så fort han ser något som är mer intressant så springer han ifrån. När det går förbi människor eller hundar så ska han hälsa på precis allt och alla, trots att jag visat att han inte behöver göra det.

Trodde aldrig att jag skulle känna såhär, men det känns som han är extremt självgod och otrevlig. Han vill varken vara nära mig, gosa eller lyssna. Vad ska jag göra?!!! Började på valpkurs igår, så jag hoppas det ska bli bättre. Då var han också extremt nonchalant mot mig.

Annons:
VildaVittra
2014-06-04 17:28
#1

Alla hundar vill inte bli fasthållna, vilket kramar och "gos" är i deras ögon. Försöker du tvinga honom till det så kommer det bara bli värre och han kommer aldrig vilja vara nära dig. 🙂

Inga hundar är självgoda, och inga Valpar är otrevliga. De har bara "ADHD" i den åldern och håller på att upptäcka allt i denna värld. de nonchalerar heller dig inte. Tänk dig att du sätter ett treårigt barn på en universitetskurs, skulle du tolka dess uppförande på samma sätt som du tolkar din valps?

Det kommer bli bättre, men det kommer också bli värre när ni ska igenom unghundsperioden.

Har du haft hund förut?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Em_
2014-06-04 17:37
#2

Haha, känner igen mig! Låter (tyvärr?) som en helt normal valp. Min var över halvåret innan han insåg att det kan vara trevligt att gosa. Håll honom i knät tills han är lugn, låt honom gå i väg som belöning. 

Att han nosar och blir döv är också helt normalt. Valpar den åldern utforskar, när allt är undersökt om några månader kommer du blir roligare. Försökt att inte gå så lång sträcka, utan rör er på samma plätt så att han hinner utforska färdigt. 

Av respekt till andra tycker jag du ska se till så att han aldrig kommer fram om han vill hälsa. Sele och långlina kan vara en bra nödbroms om du inte redan har det. Ju fler gånger han lyckas komma fram desto mer kommer han försöka. 

Mitt bästa råd är att bunkra upp med tålamod. Är du konsekvent och trevlig i din uppfostran kommer du ha en fantastisk vän om ett år :)


focuus
2014-06-04 17:55
#3

ÅH vad skönt att höra Em_ att det blir bättre! Det låter helt rätt det du säger. Det är bara att jobba på tålamodet! 

Vad kul att din vovvsing var lik min som valp:) Vad har du för blandningar?

Lexie82
2014-06-04 20:46
#4

Känner också igen det där, min valp är 16 veckor och har först nu börjat inse att gosande är ganska trevligt. Det kommer!

Men som redan sagt här, världen är ny och otroligt spännande. Dig ser han ju hela tiden, du är den trygga punkten. Tänker man så är det inte så konstigt om allting annat utomhus är mer intressant än dig just nu. =)

Cahira
2014-06-05 02:51
#5

När min valp sprattlade i början så höll jag lugnt kvar honom tills han gav upp och sedan kunde jag träna hantering. De kan lätt få för sig att försöka bita sig lös och annat men om du inte ger upp så kommer valpen ge med sig. Det låter elakt, men när man har en pälsras så är det viktigt att träna så mycket hantering man kan. När de väl ger upp (går rätt fort när de är små) så kan man kela, kolla fötter, borsta och träna andra saker. 

Tänk dig att du ska bada ett barn. Bara för att de inte vill betyder inte att det inte måste göras. Det gör inte illa valpen att hålla kvar den, även om det ibland låter så. Passa på innan käkarna blir så starka att det gör riktigt ont. Belöna med godis och kel när valpen är lugn så kommer du belöna lugnet. Du kan även säga ett "hopp och lek" kommando när valpen inte behöver stanna längre. Färdig! eller "klara" kan man använda även efter pälsvård om man vill i så fall. 

Min valp är nu 7 snart 8 månader och eftersom jag var noga med hanteringen och bad från dag 1 så står han fint på trimbordet nu och jag kan göra så gott som vadsomhelst med honom och han är okej med det. Inkluderat tandborstning. :) Och i badet så står han stilla tills jag säger att vi är klara, så denna träning är verkligen jätteviktig för 15 år framåt! Tro mig, jag gjorde inte det med min tioåriga dvärgschnauzer och hon har varit lite kämpig att hålla pälsen snygg på. 

Lycka till!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2014-06-05 02:53
#6

Tillägg, neja och fya inte, var bara lugn och vänta ut. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: