Annons:
Etikettbeteende
Läst 1019 ggr
Assasi
5/12/14, 12:23 PM

Valpen Charlie äter inte...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Läsare!

Jag har hämtat hem min lilla chihuahua blandis, i torsdags (8 maj) han mår hur bra som helst, men finns några funderingar på mat.

Han är 12 veckor så han har ju fått alla sprutor han ska ha med.

Detta är första gången jag är med om detta i mitt liv som hundägare, detta är hund nr 5 för mig, men dock min andra egna hund och min första absoluta valp.

Som jag nämnde han är livlig och busar med katterna, han är van vid katter och katterna van vid hund. Saken är den att han inte äter som han ska, jag matar precis så som uppfödaren säger, är medveten om att det kan vara omställningen och jag vet att man kan blanda i leverpastej och köttbullar mm i maten, samtidigt jag har ju mat som jag fick av uppfödaren, så maten är den samma, känns dumt att blanda i sådant då i maten. Men en godis tar han gärna utan problem, från både handen och när jag haft godisbit i munnen.

Hann dricker vatten och busa som sagt och är kanske inte så nyfiken på omgivningen när vi är ute, men här hemma springer han om krig som vilken annan hund som helst och utforskar, sin nya miljö.

Jag har gjort allt för att det ska bli en lugn övergång från uppfödare till mig med filt och lugn, min grabb är dessutom hos sin mamma. Men gör allt annat jag gör på vardagar annars.

Ni som känner igen detta vad har ni gjort vad kan jag testa, vill ju inte göra något som förstör och försämrar lillkillens hälsa etc.?

Tacksam för snabba svar!

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

Annons:
Em_
5/12/14, 12:57 PM
#1

En del tycker olika, men jag gör aldrig maten godare. Tillslut har man en hund som matvägrar tills den får gåsleverpaté med kaviarfyllda dronthjärtan ;)

Vad var det för typ av uppfödare? Var h*n påläst på foder? Annars finns ingen anledning att följa personens rekommendationer. 

Testa att ge maten i lugn och ro när han är lite uttråkad.

Hur mycket godis får valpen? Jag brukar jämför min vikt med hundens. Typ: Hunden väger 1 kg, jag väger 60kg, alltså 60 gånger mer. Äter hunden 1 köttbulle blir den lika mätt som om jag äter 60… Det är väldigt förenklat men ger ändå ett hum om mängden. Kan vara knepigt att belöna kräsna småhundar med godis eftersom de snabbt blir mätta.


jenmjao
5/12/14, 1:00 PM
#2

Färskfoder är ju både bra och otroligt gott tycker hundar, Nu kanske du inte vill ha "blötfoder" åt hunden, men annars skulle jag rekommendera färskfoder. Blöter du fodret (om du har torrfoder), köp laktosfri fil och blanda ut med det? Häll över typ "köttblod" om ni äter kött ifrån förpackningar (brukar finnas lite "blod" där) i maten, eller något dylikt.

Assasi
5/12/14, 1:06 PM
#3

Vet inte så mycket om uppfödaren är påläst om foder.  har sjäv nu proplan foder och tänkte gå över till chihuahua foder från Royal.

Chihuahua/papilon är denna kille finns något för den?

Godis är Trixie Bonies, soft snack. Har givit kanske 6 bitar från fredag kväll, när jag lockat honom till mig. Försöker lära mig vad han reagerar på vad som får igång han att lystra till mig..

Har du några förslag så testar jag gärna, har än inte testat mat för oss människor..

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

jenmjao
5/12/14, 1:14 PM
#4

mat för oss människor är oftast inte bra, finns många saker du inte ska ge i för stor mängd t.ex potatis, saker med laktos, morötter, m.m. Finns massa saker som är giftiga t.ex lök (all lök), choklad(självklart), vindruvor m.m. 
http://www.foderboxen.se/foderprodukter/ Här finns det färskfoder, det är oftast frusen hundmat, och jag har då aldrig träffat en hund som tackar nej till färskfoder :) Glöm dock inte bort att ge tuggben om den äter blötfoder, går att köpa råa märgben som man gräver ut märgen på och då har dom ett naturligt tugg godis, Annars finns det massa gott på foderboxen :)

Assasi
5/12/14, 1:18 PM
#5

Fan vad härligt, sorry för svordomen!

Mycket tacksam för alla era svar, ska ta dem alla till mig och testa mig fram i alla era förslag, tankar och tips!!

Mycket tacksam!!

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

Mixie
5/12/14, 7:07 PM
#6

Erbjud mat, äter han inte upp den så ta bort den direkt! Erbjud några timmar senare igen, fortsätter han att vara kräsen kan du hoppa över ett mål så han verkligen blir hungrig, och sen prova igen! Låt aldrig maten stå framme :) Tycker det verkar som att väldigt många med matproblem hos hundar sällan låter hundarna känna av hunger! Lätt att dom sätter sig på tvären om dom vet att det kan dyka upp något godare eller roligare att göra :)

//Mickan

Annons:
Allumania
5/14/14, 4:10 PM
#7

Hos oss har vi infört regeln smakar inte maten innom 15min så är man utan fram tills nästa mål :) Fungerar bra för oss. Ibland blandar vi i äggula, ris, pasta, grynost, ngon tsk olja eller filmjölk i maten om vi vill göra det festligt av en eller annan orsak.

vallhund
5/14/14, 7:37 PM
#8

RC är inte ett bra foder o rasfoder är bara ett sätt att vinna marknadsandelar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Assasi
5/14/14, 7:49 PM
#9

okej???

Pro Plan då? Eller vad rekommenderar du?

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

vallhund
5/14/14, 8:10 PM
#10

Färskfoder, eller om du måste ge torrfoder Ziwi peak.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Forest]
5/18/14, 11:13 PM
#11

Att små hundar matvägrar är inte helt ovanligt, ger du något godis? kan det vara så att du ger så mycket godis att han anser att han inte är så hungrig + att han anser godiset är godare?

Jag har haft strul här med en matvägrande hund, skulle jag inte ge det som behagar henne så skulle hon få magont och på detta behöver hon äta medicin för att inte må sämre. Så här har jag fått fjompa o tryna med både ditt o datt. Men vändningen på matvägran och magont kom när vi börja ge färskfoder, bäst funkar hon på voh nr 33 kyckling o ris + råkost. 

Att köpa rasfoder det tror jag inte alls på då det inte skiljer sig innehållsmesigt mellan fodersorterna. Se efter köttinnehållet undvik en massa spannmål och majs. Så liten hund som du har kräver inte mycket i matväg så skulle du fundera på färskfoder du inte offra mycket plats i frysen ;) Dessutom är det inte dyrare anser jag, och den skillnaden jag ser på hundarna efter foderbytet så är det värt varje litet öre :) Bättre magar,mer aptit,piggare,bättre päls,mindre mjäll på maghunden (stressmjäll) så mindre stress tycker även jag har mer fokuserade hundar=bättre fokus när man tränar :)

Assasi
5/19/14, 10:27 PM
#12

Tack alla för era tips!!

Nu äter han med god aptit, just nu har jag Pro Plan och godis nä bara om inkallningen blir svår för mig, och när han följer på kvällen efter mig  låter jag han göra det och efter det ger jag han dessa "ben" jag har från uppfödaren och avslutar kvällen i hans bädd med att ge han det och säger godnatt.

Men hittar inget om "hemma gjord" Barfh (Hur det nu stavas) om jag väljer blötfoder så blir det sådant..

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

vallhund
5/20/14, 3:09 AM
#13

Menar du BARF?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Fridaaaa
5/20/14, 8:53 AM
#14

#12 Barf och blötfoder är inte samma.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ktisroinen
5/21/14, 3:25 PM
#15

Finns ju torrfoder som är mycket bättre än Pro Plan och Royal Canin. Kanske inte lika bra som färskfoder eller BARF men i mina ögon fullt tillräckligt om man inte har möjlighet att ge detta. Jag ger Orijen för tillfället, men blandar med Acana och även ibland Carrier Grain Free. Den senare är billigare än de andra som är lite i det dyrare laget.

Assasi
6/9/14, 5:52 PM
#16

Han äter nu som en häst, tills skålen är tom. Testat ge typ matsked extra efter och han äter det med men inte mycket mer än än 1 dl 3 ggr om dagen nu, mer än så vill han inte ha/ dag

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

[Forest]
6/9/14, 7:09 PM
#17

16 skönt att han äter, låter som att han får lite mycket man men är han inte tjock/rund så kanske han behöver så mycket mat

Assasi
6/9/14, 7:20 PM
#18

#17

Ja jag är väldigt aktiv, han följer mig vart jag än går, dock inte när jag handlar mat.

Följer hans uppfödares råd och råden jag fått bla. från Hundcoachen, Fredrik Steen.

Han får gå själv, tills han inte vill gå längre då blir han buren, bär annars aldrig.

Efter att ha haft Schäfer och nu min Chi/pap blandning säger de din bad boy status har sjunkit. Haha

Tycker det är kaxigare (manligare) med denna lilla krigare ;)

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

Upp till toppen
Annons: