Annons:
Etikettallmänt
Läst 1303 ggr
Ktisroinen
2014-04-28 17:07

Färg vs teckning, tävlingslicens

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska skaffa Tävlingslicens till min lille Maximus så att vi kan vara med i sommarens alla rallylydnadstävlingar! Men jag blev lite ställd vid frågan om hans färg och teckning. Vad är skillnaden egentligen? Jag brukar alltid säga att han är blue merle. Men en blue merle har väl en ganska bestämd färg och teckning enligt mig, det känns som att jag kommer skriva typ samma sak två gånger fast på olika sätt.

Tacksam för hjälp!

Annons:
Ktisroinen
2014-04-28 17:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

..

Frida B
2014-04-28 19:18
#2

Skulle skriva blue merle :)Tycker det ser ut som en typisk blue merle, till och med tantecken i ansiktet ;) ser det ut som iaf!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hundjägarn94
2014-04-28 20:38
#3

Min hund är en karelare. Hans FÄRG är svart/vit men hans TECKNING är svart med vit bläs och vitt på ben, buk, hals och svanstipp.

Hiro
2014-04-28 20:49
#4

Färgen är väl blue merle men teckningen är väl vit krage, ben hals osv?

Cahira
2014-04-29 02:54
#5

Du kan skriva Färg: blue merle med vitt och röda tecken.
Tecken: Vit krage (ben?) och svanstipp, röda kinder och blue merle grundfärg. 

Typ. :P

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ktisroinen
2014-05-02 13:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Man får inte skriva så många tecken på raden, så får hitta något sätt att beskriva det lite kort! Men visst stämmer det att man ska skriva färgen från när han var liten? Tänker mest på alla hans röda tecken, hans tassar och kinder och även små "ögonprickar" var alla röda när han var valp. Tyvärr har de bleknat och även hans blue merle-färg, han var mörkt silver som liten. Men en ganska vanligt har jag hört?

Annons:
Frida B
2014-05-02 16:41
#7

Jag skrev på nimbus "svart med vita tecken" på både färg och teckning, det godkändes utan problem… Så kan du inte skriva typ "merlerad med vita fält och röda tan-tecken" eller någonting?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
2014-05-02 16:42
#8

För att svara på din senaste fråga så ja, har för mig att det är sedan hunden var liten men jag tycker han har tantecken nu med

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Michaela-N
2014-05-02 20:25
#9

Det spelar absolut ingen roll vad du skriver in, faktiskt ;)

Upp till toppen
Annons: